16 303 läst ·
778 svar
16k läst
778 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Medlem
· Halland
· 4 558 inlägg
Måltid på restaurang kanske 500 kr. Tre pers i familjen är 1500kr eller 45 tusen i månaden. Eller så tar man en singelburgare på Donken och sköljer ner med medhavt kranvattren, kostnad 15 kr per kuvert. Så det där med att man köpt för dyrt om man inte har råd att äta på restaurang har jag svårt att köpa, då får man först sätta standarden. Men mig synes att de flesta boenden i Sverige inte kostar i närheten av restaurang varje dag.Intet skrev:
Det är sant. Du har en lite stramare budget än jag. Men likväl trodde jag den "servicen" bara fanns på etablissemang helt utanför även min nyligen uppkomna nivå.
Naturligtvis har jag inte något så vulgärt pöbelaktigt som banklån. Vet restaurangerna om att de släpper in en bankslav och inte en gentleman?
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Fast om det är någon gång man inte belastar statsbudgeten genom att använda ränteavdraget är det ju när man belånar huset för att investera pengarna, det skapat ju en vinst som blir beskattad som enbart existerar pga lånet.A atomlab skrev:
behöver inte övertyga mig. Men det blir ju mer pengar i statsfinanserna om man inte ger ränteavdrag oavsett vad.A ajn82 skrev:
Ska man sköta sin privatekonomi på ett suboptimalt sätt bara för att någon politiker fått för sig att man ska få avdrag för vissa ränteutgifter?A atomlab skrev:
Även om man tycker systemet är dumt (alla dessa skatter och avdrag, kan vi inte förenkla istället?) Så är det väl att vara en god medborgare när man lever enligt systemets regler?
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Jag skulle gärna ta skattesänkningar och att man tog bort alla avdrag.S Staffan-N skrev:Ska man sköta sin privatekonomi på ett suboptimalt sätt bara för att någon politiker fått för sig att man ska få avdrag för vissa ränteutgifter?
Även om man tycker systemet är dumt (alla dessa skatter och avdrag, kan vi inte förenkla istället?) Så är det väl att vara en god medborgare när man lever enligt systemets regler?
Småskvättar som du har. Hade du varit annat än medioker övre medelklass med överklasskomplex skulle du för det första inte skrävlat här och för det andra bosatt dig där du ville och inte där du hade råd.AndersMalmgren skrev:
Medlem
· Halland
· 4 558 inlägg
Slaget om Michelinrestaurangerna går vidare, vem skall vinna? AM med sina öfwerkllassbeteenden eller vi andra som firar bröllop på Donken?
Kanske skulle Donken starta upp Le Donc så det låter lite mer franskt och sätta upp lite nya restauranger.
För att anknyts till var tråden skulle handla om innen den spårade ur tycker jag problemet måste nyanseras. Tar vi Bromma Trädgårdsstad så skall man givetvis inte riva 10 villor lite här och där för att uppföra 24 våningarns höghus i stalinistdesign, men att utse naturliga knutpunkter och där bygga busstorg och uppföra 3-våningars hus som arkitektoniskt passar in ser jag mindre problem med.
Det handlar som vanligt om hur man gör något. Sedan är ju det egentliga problemet social credit. Det är inte husen som folk är irriterade över, utan de som bor där.
Kanske skulle Donken starta upp Le Donc så det låter lite mer franskt och sätta upp lite nya restauranger.
För att anknyts till var tråden skulle handla om innen den spårade ur tycker jag problemet måste nyanseras. Tar vi Bromma Trädgårdsstad så skall man givetvis inte riva 10 villor lite här och där för att uppföra 24 våningarns höghus i stalinistdesign, men att utse naturliga knutpunkter och där bygga busstorg och uppföra 3-våningars hus som arkitektoniskt passar in ser jag mindre problem med.
Det handlar som vanligt om hur man gör något. Sedan är ju det egentliga problemet social credit. Det är inte husen som folk är irriterade över, utan de som bor där.
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Det är absolut till största del husen man stör sig på. De sociala problemen kommer efter det eftersom fula hus som utsikt skrämmer bort folk direkt på visningen.A Anders_Nilsson skrev:Slaget om Michelinrestaurangerna går vidare, vem skall vinna? AM med sina öfwerkllassbeteenden eller vi andra som firar bröllop på Donken?
När vi köpte hus gick vi inte ens på visning om man kunde se flerfamiljshus på bilderna eller google maps
Medlem
· Halland
· 4 558 inlägg
Så det finns inga vackra flerfamiljshus?AndersMalmgren skrev:
Och enligt din logik kan man inte bygga parkstad på en höjd för då ser du per definition flera mil och får avlysa detta område från flerfamiljshus.
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg