14 169 läst ·
674 svar
14k läst
674 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Jo, det är nice Bromma är lite unikt på den punktenS Staffan-N skrev:Villamattor tycks tyvärr erbjuda ett ganska dåligt kundunderlag för lite bättre restauranger. Lite då och då öppnar det ett nytt ambitiöst initiativ som kanske mobiliserar grannskapet första månaderna, men efter ett tag så gapar borden tomma och kvaliteten dalar tills haket bommar igen. På så sätt är förtätning och flerbostadshus ett plus.
Ja det är väl ungefär där det börjar, det krävs mer än bara befolkningstäthet för att lite ambitiösare krögare ska pröva lyckan. Jag gissar att den hemliga ingrediensen är att området även behöver viss autencitet. Hägersten-Liljeholmen var riktigt bra när jag bodde där. Gamla Enskede "centrum" är fortfarande livskraftigt trots att hyresvärden gjorde slut på gamla Matateljen och tvingade bort dem till Slakthusområdet. Hammarby Sjöstad börjar väl sakta ordna upp sig men har en bit kvar.P Pin skrev:
Det tar nog minst 30-40 år innan ett nybyggt område "blir något" i den bemärkelsen.
Här är det 100+ år men på trådens tema bidrar nya HR till mindre autenticitet.S Staffan-N skrev:Ja det är väl ungefär där det börjar, det krävs mer än bara befolkningstäthet för att lite ambitiösare krögare ska pröva lyckan. Jag gissar att den hemliga ingrediensen är att området även behöver viss autencitet. Hägersten-Liljeholmen var riktigt bra när jag bodde där. Gamla Enskede "centrum" är fortfarande livskraftigt trots att hyresvärden gjorde slut på gamla Matateljen och tvingade bort dem till Slakthusområdet. Hammarby Sjöstad börjar väl sakta ordna upp sig men har en bit kvar.
Det tar nog minst 30-40 år innan ett nybyggt område "blir något" i den bemärkelsen.
Nimbyisterna skriker så och det innehåller väl ett korn av sanning. Men jag tror att det snabbt är överspelat. Med omsorgsfull förtätning i ett redan brokigt område så chockas man lite av de nya bygget när det uppförs, men efter några år har man glömt bort den där grusplanen eller snårskogen som var där innan, och man passerar dagligen som om byggnaderna alltid stått där. Sen kan man ju argumentera om hyresrätter vs bostadsrätter man jag tror ärligt att det inte spelar så stor roll i lite hippare områden. Bland rödvinsvänstern är det ju coolare och mer autentiskt att bo i en hyresrätt.P Pin skrev:
Rödvinsvänstern bor innanför tullarna.S Staffan-N skrev:Nimbyisterna skriker så och det innehåller väl ett korn av sanning. Men jag tror att det snabbt är överspelat. Med omsorgsfull förtätning i ett redan brokigt område så chockas man lite av de nya bygget när det uppförs, men efter några år har man glömt bort den där grusplanen eller snårskogen som var där innan, och man passerar dagligen som om byggnaderna alltid stått där. Sen kan man ju argumentera om hyresrätter vs bostadsrätter man jag tror ärligt att det inte spelar så stor roll i lite hippare områden. Bland rödvinsvänstern är det ju coolare och mer autentiskt att bo i en hyresrätt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Hagastaden kunde inte hålla Rummel flytande Norra Stationsgatan, de konka.S Staffan-N skrev:Ja det är väl ungefär där det börjar, det krävs mer än bara befolkningstäthet för att lite ambitiösare krögare ska pröva lyckan. Jag gissar att den hemliga ingrediensen är att området även behöver viss autencitet. Hägersten-Liljeholmen var riktigt bra när jag bodde där. Gamla Enskede "centrum" är fortfarande livskraftigt trots att hyresvärden gjorde slut på gamla Matateljen och tvingade bort dem till Slakthusområdet. Hammarby Sjöstad börjar väl sakta ordna upp sig men har en bit kvar.
Edit: min poäng är att det området fick fine dining dag 1 och schabbla bort det
Det är oftast så de lurar folk att tro att det är bra att bygga massa lägenheter bland villorna för då kommer man att få en 3-stjärnig restaurang i området. Det är sällan underlaget räcker till en halvsunkig pizzeria som byter ägare i ett i ett. Men folk är väldigt naiva.S Staffan-N skrev:Villamattor tycks tyvärr erbjuda ett ganska dåligt kundunderlag för lite bättre restauranger. Lite då och då öppnar det ett nytt ambitiöst initiativ som kanske mobiliserar grannskapet första månaderna, men efter ett tag så gapar borden tomma och kvaliteten dalar tills haket bommar igen. På så sätt är förtätning och flerbostadshus ett plus.
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Snarare är receptet att välja ett villaområde med mycket fördetta city folk och som har pengar.Pellegnillot71 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 547 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg