14 169 läst ·
674 svar
14k läst
674 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Medlem
· Halland
· 4 547 inlägg
Ja den här tråden har ju spårat ur helt och blivit riktigt kul. Gulligt att det finns sådana sektstrider.Claes Sörmland skrev:
BH arrangerar pollning i Vasastan. Vad säger de boende i Vasastan, ligger Täby ute på landet? Var går egentligen gränsen till landet? Är det Frescati och Lill-Jansskogen som är början på landet, eller kanske går gränsen till landet vid Stocksund mot Danderyd och Djursholm? Är Näsby park och Enebyberg landet? Eller måste man ta sig hela vägen till axeln Skarpäng-Erikslund.i väst och Hägernäs vid kusten för att nå landet? Uppåt Vallentunasjön torde i alla fall landet börja, alltså Täby kyrkby. I alla fall är alla Täbybor överens om att Kyrkbyn är landet. I Kyrkbyn menar man dock att man är det egentliga Täby och att landet börjar i Vallentuna.
Om någon enstaka kilometer hit eller dit är skillnaden mellan att äta ute varje dag eller äta korv i ugnen, undrar jag om t ex Lidingö inte en har en endaste pizzeria. Eller varför 2 kilometer extra i de 25 km/h som en elcykel går är så fruktansvärt mycket extra.
På Lidingo har du ju Royal Divan, Trattotia dell'isola och Prestogrillen alla nära centrum om du nu inte orkar ta dig in till centrum. Troligen ett alternativ till korven i ugnen. Finns ju även mikrorätter om man vill.
I Täby hittar jag Dee Dee Thaikök och Grindtorpspizzerian. Vissa kanske anmärker att det är under deras värdighet att äta icke rödlistade arter men har men den budgeten har man troligen råd med taxi.
Enligt SL hemsida tar det från Lidingö Centrum en vardagskväll runt 17:00 32 minuter att åka till Fridhelsplan eller Odenplan, visserligen med två byten. Låter inte extremt mycket för mig som bor på landet.
Googla Belfast peace walls för inspiration.
Hobbyelektriker
· E
· 15 429 inlägg
Som äkta östgöte, med oätt dialekt å allting, är den här diskussionen rätt lattjo! Allt mellan Järna och Danmarks gärde heter ju "stockholm" när jag far norrut! 😆
Om ändå bara Bromma låg attraktivt utifrån placering till annat än just Vasastan så hade det ju vart toppen. Tur man har kvar lägenheten och garaget i stan så man slipper förödmjukas på en elcykel.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Fast omcman äger ett hus och ser vad saker och ting "faktiskt" kostar så blir det ju oftast höger.Pellegnillot71 skrev:
Vi har en släkting som bor i Hyresrätt. Hon fattar inte det här med kärnkraften. Hon betalar ju bara 381:- i månaden i el. 😂😂😂
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Det är nice med bra ställen lokalt, jag har ju blivit stammis på ygbergs. Men det ersätter inte pulsen i stan.P Pin skrev:
Man borde köpa lite flerfamiljshus i villaförorter och starta fler resturanger
Då trampar jag till Östermalm på morgonen och hem på kvällen och gott om mat och dryck.AndersMalmgren skrev:
Det verkar tyvärr som att efterfrågan på annat än pizza, thai och sushi är för låg i förorten.
Villamattor tycks tyvärr erbjuda ett ganska dåligt kundunderlag för lite bättre restauranger. Lite då och då öppnar det ett nytt ambitiöst initiativ som kanske mobiliserar grannskapet första månaderna, men efter ett tag så gapar borden tomma och kvaliteten dalar tills haket bommar igen. På så sätt är förtätning och flerbostadshus ett plus.AndersMalmgren skrev:
Ingen större efterfrågan på bättre mat av de i HR. I varje nytt kvarter med HR finns sushi, pizza eller thai. Och ett 24/7 gym.S Staffan-N skrev:Villamattor tycks tyvärr erbjuda ett ganska dåligt kundunderlag för lite bättre restauranger. Lite då och då öppnar det ett nytt ambitiöst initiativ som kanske mobiliserar grannskapet första månaderna, men efter ett tag så gapar borden tomma och kvaliteten dalar tills haket bommar igen. På så sätt är förtätning och flerbostadshus ett plus.
Bor själv nära med ett område stort som en mindre stad med en massa lägenheter och det hjälper tyvärr inte upp kundunderlaget.