14 173 läst ·
674 svar
14k läst
674 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Medlem
· Halland
· 4 547 inlägg
Ja det är ju en stor risk att man i desperation tar in vem som helst.P Project Mellangården skrev:
Patrask utgör av folk som totalt saknar moral och ser livets uppgift som att göra livet maximalt surt för grannarna. Ken McElroy, vars öde filmatiserades i ”In broad daylight” är sinnebilden av patrask. Det har inte med etnicitet, kön, religion, politisk åskådning, utbildning eller sexuell läggning att göra.S Staffan-N skrev:
Det man stör sig på är väl sånt som man inte förstår sig på eller sånt som man känner sig osäker inför. Andra kulturer och kulturyttringar kan ju kännas främmande och precis som med tourrets-alkisarna i Sundbyberg är det skrämmande med folk man inte förstår vad de tar sig för, det oförutsägbara är skrämmande. Har man bekantat sig med andra kulturer och förstår dem och vart de kommer ifrån förefaller det inte främmande eller störande. Sedan finns det ju alltid folk med dålig attityd men det är ju rätt sällan relaterat till ursprung utan mer något som uppstått på plats. Jag stör mig oftare på folk på landet än i Barkarbystan. På landet åker det kring en massa jäkla epas som man bara vill sparka av vägen, folk skaffar hundar så det räcker till en hel kennel o så ska det köras runt på 4-hjulingar och spelas musik på volymer som sträcker sig långt bortom arena-standards. Nej tacka vet jag lugnet i förorten.
Jag menade alltså att det är väldigt svårt att rent språkligt tyda vad du skriver, pga brister i grammatiken mm.M maria01 skrev:
Tro vad du vill. Du är ju så sjukt fel ute om du tror att folk seriöst kallar Täby för landet. 😂 Alternativt är du en väldigt osäker person, som själv kallar Täby för landet.
Alltså, vad har det med grammatik att göra. Täby är ju på landet, speciellt uppenbart när man åker riksväg 265 dit. Är väl bra med stadsnära landsbygd. Så länge man inte är gräs eller häst allergisk då kanske.. råkar man hamna i Vallentuna har man ju fler djur än människor kring sig.P Project Mellangården skrev:
Det är tyvärr otroligt svårt att förstå en person som skriver utan att inleda mening med stor bokstav, syftningsfel, kommatering, osv.T TypRätt skrev:
Men nej. Att en person från Täby säger ”jag är uppvuxen på landet” är ju inte sant. Menar du uppriktigt att det skulle vara ett sant påstående? Enebyberg är också landet? Täby Centrum är Sveriges största lanthandel. Att det är avstånd in till stan är en annan sak. Men det är inte ”landet”.
Varför skulle man ta riksväg 265 till Täby? Det blir ju inte rätt väg från Stockholm. Som att påstå att Vasastan är landet om en dalmas på väg till Stockholm passerar Mora.
Haha nej så klart är jag inte 100% seriös men det är gott om åkrar och hästgårdar där borta. Sedan skulle jag personligen inte lägga så stor vikt vid avståndet i sig, som barn hade man inte så stora områden att röra sig kring så om man då bott nära grönområdena med åkrar och hästgårdar som granne är det nog mer snarlikt att växa upp på landet. Inte så ofta barn tar bussen/pendeln/tunnelbanan in till stan för att känna pulsen.P Project Mellangården skrev:Det är tyvärr otroligt svårt att förstå en person som skriver utan att inleda mening med stor bokstav, syftningsfel, kommatering, osv.
Men nej. Att en person från Täby säger ”jag är uppvuxen på landet” är ju inte sant. Menar du uppriktigt att det skulle vara ett sant påstående? Enebyberg är också landet? Täby Centrum är Sveriges största lanthandel. Att det är avstånd in till stan är en annan sak. Men det är inte ”landet”.
Varför skulle man ta riksväg 265 till Täby? Det blir ju inte rätt väg från Stockholm. Som att påstå att Vasastan är landet om en dalmas på väg till Stockholm passerar Mora.
Medlem
· Halland
· 4 547 inlägg
Godmorgon! Jag konstaterar att slaget om Bromma korvkiosk är över och att styrkorna nu flyttat mot Täby. Täby Centrum har ju ett systembolag där ni kan hänga och generellt klassas inte områden som har ett systembolag som landsbygd. Så det så.
Dessutom när jag tittar på Google Maps verkar den uppbyggda delen av Täby vara ungefär lika stor som Stockholm innanför tullarns. Eller räknas Ensta som egen kommun?
Jag noterar dock att Täby bara verkar ha ETT systembolag vilket placerar orten snäppet under Kungsbacka som har två.
Dessutom när jag tittar på Google Maps verkar den uppbyggda delen av Täby vara ungefär lika stor som Stockholm innanför tullarns. Eller räknas Ensta som egen kommun?
Jag noterar dock att Täby bara verkar ha ETT systembolag vilket placerar orten snäppet under Kungsbacka som har två.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 284 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 284 inlägg
De senaste 40 åren har jag bott i Stockholm och jag har inte hört att någon har kallat Lidingö "på landet". Inte heller Täby. Att det finns åkrar och hästar någonstans är inte enda kravet för att en kommun ska anses vara "på landet".M maria01 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 284 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 284 inlägg
https://www.mitti.se/nyheter/har-kan-lagenheter-byggas-i-villakvarter-6.3.373924.3a2fa0f138
synd om dom som bor i området.
synd om dom som bor i området.
Japp och alla ens bekanta äger en lådcykel och bor inom 5km avstånd. Sorgligt att det blivit så jävla krångligt att hälsa på sina bekanta nuförtiden..P Pin skrev:
Medlem
· Halland
· 4 547 inlägg
Du glömmer de 75 st cykelplatserna. I den moderna staden är cykel det normala transportmedlet om du inte är politiker så de blir alltså 95 fordonsplatser för 45 lägenheter.P Pin skrev:
Medlem
· Halland
· 4 547 inlägg
Det finns lådcyklar med längre räckvidd än så. Och man planerar ju cykelmotorvägar. Detta är hur stadsplaneringen ser ut idag. Sänker man sedan maxfarten på samtliga vägar i kommunen till 40 km/h så kan mopedklassade lådcyklar hänga med i tempot. Förvånar mig inte alls om detta kommer.G Greger_08 skrev: