22 031 läst ·
1 007 svar
22k läst
1,0k svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Senast jag kollade saknade Järfälla 4 miljarder som skulle finansiera tunnelbanan så nu är utbyggnaden försenad.
Hur som helst är inte Barkarbystaden HR i småhusområde utan ett nytt område. Några få nya villor har byggts bredvid, flera av dem i en väldigt märklig arkitektur.
Hur som helst är inte Barkarbystaden HR i småhusområde utan ett nytt område. Några få nya villor har byggts bredvid, flera av dem i en väldigt märklig arkitektur.
Ja det finns en som ser ut lite som i alperna men den är nog snart 15år tror jag. Liberalerna tror jag det var kampanjar nu för att ändra detaljplanen för att upplåta småhustomter på stora delar av det som inte bebyggts.P Pin skrev:
Tror utbyggnaden främst är försenad pga byggbolag som satt sig i konkurs efter att de satts att åtgärda massa fel samt hålla sig till de säkerhetsregler som avtalet (och lagen) kräver. Tror både det var ett kinesisk och ett Italienskt bolag som åkt ut / gått i KK. Det senare skulle bygga själva stationen så det lär dröja då de mer än ett år efter att de avbröt fortfarande letade efter ett bolag som ville ta över.
Redigerat:
Men nu framför du saker som inte stämmer?AndersMalmgren skrev:
1. Bronära på Lidingö ligger bevisligen närmare ”stan” än din adress. Kortare restid med alla kommunikationssätt. Med ”stan” avser jag här Stureplan/Norrmalm.
Om du med ”stan” menar exv Vasastan så har du en personlig preferens. Men bronära ligger fortfarande ungefär lika nära Odenplan som din adress, fast restiden från bronära är kortare enligt navigationstjänster.
Det finns alltså inget som helst fog för att ovannämnda områden ligger ”sjukt off”. Det osar bara avundsjuka att kalla det för sjukt off, och blir faktiskt ganska tramsigt.
2. Ingen har påstått att Täby ligger nära stan. Du gör en halmgubbe här.
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Men vem fan vill bo i villa i Torsvik, mina föräldrar äger som sagt några lägenheter där. Mest pensionärer i bostadsrätter.P Project Mellangården skrev:Men nu framför du saker som inte stämmer?
1. Bronära på Lidingö ligger bevisligen närmare ”stan” än din adress. Kortare restid med alla kommunikationssätt. Med ”stan” avser jag här Stureplan/Norrmalm.
Om du med ”stan” menar exv Vasastan så har du en personlig preferens. Men bronära ligger fortfarande ungefär lika nära Odenplan som din adress, fast restiden från bronära är kortare enligt navigationstjänster.
Det finns alltså inget som helst fog för att ovannämnda områden ligger ”sjukt off”. Det osar bara avundsjuka att kalla det för sjukt off, och blir faktiskt ganska tramsigt.
De områdena jag tog upp är mycket mer exklusiva och populära.
Bor du ens i Stockholm? Du verkar ha noll koll
Men vad är det för godtycklig mätpunkt? Skulle Stockholms centrum utgå ifrån någon av Malmarna? Näe centrumpunkten bör snarare vara mitt på inre borggården vid kungliga slottet. Eller möjligtvis Stortorget.P Project Mellangården skrev:
Vill du istället avgränsa var innerstaden börjar bör man utgå från tullarna. Rolsagstull ligger där det gör, Ladugårdslanstull vid Karlaplan. Men vi kan vara generösa och räkna gränsen till innerstaden längs Valhallavägen. Kungsholmstull låg vid Fridhemsplan.
Oavsett om vi räknar på centrum eller försöker rekonstruera det gamla tullstaketet så är Bromma närmare än Lidingö. Men närmast är ändå Enskede.
Godnatt
Så man röstar höger om man bor i villa? Finns det andra kännetecken på högwrväljare? Plisserad kjol? Pärlhalsband? Bichon frisé?P Project Mellangården skrev:
Du måste berätta. Säker på att alla undersökningsföretag är intresserade av att få veta!
Det är ingen som vill bo i Barkaby men de hade de ju konnat kolla INNAN de byggde sönder det.T TypRätt skrev:Vad är det du betvivlar? Byggnationen av hela barkarbyfäktet har ju gått i snigelfart. Flera av de byggherrar som ursprungligen fått markhänvisningar har aldrig byggt något och kommunen har tagit tillbaka marken i hopp om att hitta någon annan som faktiskt vill bygga något. Större delen av Veddesta är också bara tomt och flertalen av de ursprungliga planerna strukna. Inomhus skidspår, multiarena och sjukhus är alla borta och mig veterligen har ingen signat sig för att bygga något annat på de fastigheterna.
Mälaräng uppskjutet likaså Slagsta Strand. I Årstaberg och Vega kastar de lägenheter på en med löfte om 2 års hyresfritt. I Trångsund och Snättringe blir de inte ens av med hyreslägenheter som är nybyggda.
Det är deiniyivt ingen efterfrågan på det som byggs och om inte politikerna förstår det och slutar godkänna detaljplaner för områden som blir osäljbara, går vi mot en katastrof!
bor du i stockholm?P Project Mellangården skrev:Men nu framför du saker som inte stämmer?
Det verkar bo folk i Torsvik som betalar mer för sina villor är vad folk gör i krokarna kring Olovslund. Dubbelt så mycket mer faktiskt. Varför pratar du om lägenhetshusen? Blir en helt skev jämförelse. Så svaret på din fråga är att i Torsvik bor antagligen att personer duktigt stadda i kassan.AndersMalmgren skrev:
Du verkar ha noll koll på Lidingö som säger att Brevik är mer populärt än exv Herserud? Generellt sett är Herserud dyrare och mer populärt. Att prisklassen är för hög för många, och att området därför avfärdas som alternativ, innebär självfallet inte att området inte är populärt. Värstingkåkar, sjöutsikt osv finns såklart i båda områdena.
Ett råd i all välmening, du framstår som en väldigt osäker person när du försöker få ett av Stockholms mest exklusiva områden att framstå som ett B-område mitt i ingenstans jämfört med ditt eget bostadsområde.
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Aldrig sagt det är ett B-område. Jag har sagt att det ligger off. Så om man som jag uppskattar kultur och krogliv så är Bromma bättre.P Project Mellangården skrev:Det verkar bo folk i Torsvik som betalar mer för sina villor är vad folk gör i krokarna kring Olovslund. Dubbelt så mycket mer faktiskt. Varför pratar du om lägenhetshusen? Blir en helt skev jämförelse. Så svaret på din fråga är att i Torsvik bor antagligen att personer duktigt stadda i kassan.
Du verkar ha noll koll på Lidingö som säger att Brevik är mer populärt än exv Herserud? Generellt sett är Herserud dyrare och mer populärt. Att prisklassen är för hög för många, och att området därför avfärdas som alternativ, innebär självfallet inte att området inte är populärt. Värstingkåkar, sjöutsikt osv finns såklart i båda områdena.
Ett råd i all välmening, du framstår som en väldigt osäker person när du försöker få ett av Stockholms mest exklusiva områden att framstå som ett B-område mitt i ingenstans jämfört med ditt eget bostadsområde.
Torsvik har ca halva kvm-priset mot olovslund så du har fel även där
Jag skrev att du ”försökte framställa” som ett B-område. Med dina beskrivningar som ”sjukt off”, ”intala sig att det ligger bra till” och ”vem vill bo där” osv så skulle jag säga att du definitivt försöker framställa det som ett B-område.AndersMalmgren skrev:
Bra, nu har vi en faktauppgift vi kan diskutera!
Ska vi alltså jämföra slutpriser på villor, Torsvik kontra Olovslund, de två senaste åren?
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Sjukt off och B-område är inte samma sak. Jag har flera vänner som valt bo där. Inget fel på ön alls. Men inget för mig som uppskattar det goda livet med dryck och mat på restaurang.P Project Mellangården skrev:Jag skrev att du ”försökte framställa” som ett B-område. Med dina beskrivningar som ”sjukt off”, ”intala sig att det ligger bra till” och ”vem vill bo där” osv så skulle jag säga att du definitivt försöker framställa det som ett B-område.
Bra, nu har vi en faktauppgift vi kan diskutera!
Ska vi alltså jämföra slutpriser på villor, Torsvik kontra Olovslund, de två senaste åren?
Du får titta på kvm priset. Villorna i trädgårdsstäder är generellt sett mindre
Vad fint att vi rett ut det. Jag måste ha missuppfattat dig och dina beskrivningar som att du försökte framställa det som ett B-område. En påminnelse om att man aldrig ska vara för snabb att döma någon, det får jag ta på mig, beklagar det.AndersMalmgren skrev:
Åter till slutpriser på villor, Olovslund respektive Torsvik. Är villorna i Olovslund dyrare än Torsvik?
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Ja snittpriset per kvm är ungefär halva i TorsvikP Project Mellangården skrev:Vad fint att vi rett ut det. Jag måste ha missuppfattat dig och dina beskrivningar som att du försökte framställa det som ett B-område. En påminnelse om att man aldrig ska vara för snabb att döma någon, det får jag ta på mig, beklagar det.
Åter till slutpriser på villor, Olovslund respektive Torsvik. Är villorna i Olovslund dyrare än Torsvik?