P Project Mellangården skrev:
Nej, och det har beskrivits som en fördel gällande trådämnet. Dvs en befolkning med stor andel villaägare och högerväljare är mindre sannolik att få politiker som vill bygga hyreshus i småhusområden.
många höghus med

Alfredo Alfredo skrev:
En kilometer trist blåsig bro kanske?
Men det kan ju ju lika gärna vara en tur med skinande sol och sjöutsikt antar jag?

Miljö längs resväg kan vara en parameter. Men det är ingen som tagit upp det tidigare, utan då har det rört just restiden.

M maria01 skrev:
var det jag skrev? finns ju exlusiva hus på landet med
Så när du växte upp betraktades Lidingö som landet, med exklusiva hus på? Lite som Österlen idag kanske? Är det så du menar?

M maria01 skrev:
många höghus med
Det kanske finns, många är nog att ta i, Men många villor finns, betydligt större andel än Stockholms kommun säkert. Och en stor majoritet högerväljare. Det är vad som är relevant här.

Så när du växte upp betraktades Lidingö som landet, med exklusiva hus på? Lite som Österlen idag kanske? Är det så du menar?
haha tror inte du förstår vad stockholmare menar när dom säger landet täby eller tyresö är landet med allt som inte har tunnelbana är "Landet"

Fast jag förstår inte riktigt för vem man bygger dessa hyresrätter. Det som behövs är lägre löner till hantverkare, tryck ner dem till < 30.000 i månaden och nya in på 19.200kr i månaden. Då kanske det går att bygga lägenheter till de priser som krävs för att tillgodose den grupp som idag har svårt att skaffa sig lägenhet. Det finns massor av tomma lägenheter 20min från city i Barkarbystan. Det finns massor av gratis mark att bygga på om någon bara vill bygga. Problemet är att så länge det finns massa tomma är det ingen vits med att bygga fler. Det går inte att bygga nya hyresrätter och sedan sätta en hyra på 7-9000kr för en 3a på 90kvm. Dvs verkligheten och det som önskas matchar inte.

T TypRätt skrev:
Fast jag förstår inte riktigt för vem man bygger dessa hyresrätter. Det som behövs är lägre löner till hantverkare, tryck ner dem till < 30.000 i månaden och nya in på 19.200kr i månaden. Då kanske det går att bygga lägenheter till de priser som krävs för att tillgodose den grupp som idag har svårt att skaffa sig lägenhet. Det finns massor av tomma lägenheter 20min från city i Barkarbystan. Det finns massor av gratis mark att bygga på om någon bara vill bygga. Problemet är att så länge det finns massa tomma är det ingen vits med att bygga fler. Det går inte att bygga nya hyresrätter och sedan sätta en hyra på 7-9000kr för en 3a på 90kvm. Dvs verkligheten och det som önskas matchar inte.
Du behöver uppdatera dig på prisnivån
79,5 m2 kostar över 17000 så dina 90 m2 kostar nog 19000.

https://bostadslistan.se/listings/apartment-for-rent-at-stockholm-p9778a2

Edit: tillkommer hyra av garageplats. Ingen gatuparkering.

T TypRätt skrev:
man bygger till dom som inte betalar hyran själva är ju inte så svårt att förstå eller hur

7-9000kr för en 3a på 90kvm låter ju inte alls dyrt jag hade en 1a med köksvrå för 20 år sen som kostade 5000kr i månaden

Jag måste uttryckt mig dåligt efter som ni båda missförstod.

”Det går inte att bygga nya hyresrätter och sedan sätta en hyra på 7-9000kr för en 3a på 90kvm. [Då gör du vinst först om 100år] Dvs verkligheten och det som önskas matchar inte.”

Nej det är orimligt billigt men det är den hyran som folk som inte har råd idag behöver. Arbetslösa, studenter, ensamstående med flera barn. Du kan få en lägenhet imorgon om du kan betala 15.000 i månaden för en 2a.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
haha tror inte du förstår vad stockholmare menar när dom säger landet täby eller tyresö är landet med allt som inte har tunnelbana är "Landet"
Jag har aldrig hört någon kalla Täby för landet. Inte heller Lidingö. Det var nog mest i din bekantskapskrets det förekom, så du kan inte överföra det på ”Stockholmare”.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har aldrig hört någon kalla Täby för landet. Inte heller Lidingö. Det var nog mest i din bekantskapskrets det förekom, så du kan inte överföra det på ”Stockholmare”.
Googla!

Skärmavbild 2026-07-10 kl. 05.01.30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Inbördeskriget i Grönköping går vidare……

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pellegnillot71
F fribygg skrev:
Jag tror inte att du är unik, men de allra flesta vill INTE bo i ett lägenhetsområde söder om Stockholm..
Var vill de bo då tror du? Och jag pratar om när man inte orkar med sitt hus och tomt längre.

T TypRätt skrev:
Du kan få en lägenhet imorgon om du kan betala 15.000 i månaden för en 2a.
Knappast i Malmgrens område, det är bla på grund av bristen på lediga hyresrätter att flytta till vid skilsmässa eller när man vill och behöver sälja en kåk som fam Malmgrens när man blivit änka/änkling som det vore bra att bygga nya hyresrätter i småhusområden.

F fribygg skrev:
Knappast i Malmgrens område, det är bla på grund av bristen på lediga hyresrätter att flytta till vid skilsmässa eller när man vill och behöver sälja en kåk som fam Malmgrens när man blivit änka/änkling som det vore bra att bygga nya hyresrätter i småhusområden.
Men den gruppen bor ju lika gärna i BRF de har ju massor av pengar om de sålt huset. Kanske inte skilsmässan om de precis flyttat in osv. Men tar du min far som exempel så blev det precis som Malmgren skriver flytt till Vasastan för närheten till allt, teatrar, vinprovningar vernissage mm.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.