AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är sjukt off även om det fågelvägen ligger väldigt bra till
Det skulle du säga om ditt nuvarande boende också om du haft råd med något närmare.

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle du säga om ditt nuvarande boende också om du haft råd med något närmare.
Finns inte mycket att ha råd med närmare.. Iallafall inte om du vill ha trädgårdsstad

Finns inte mycket att ha råd med närmare.. Iallafall inte om du vill ha trädgårdsstad
Nej, å tur är väl det. Det krävs en viss täthet för att en stad ska bli bra. Men det ändrar inte att jag tror att du skulle klaga på att annat vore långt bort från en godtycklig punkt om du lyckades med exempelvis det här (även om villagatan för den oinsatte inte är trädgårdsstad):
Tänk om man hade råd men någon av villorna på Djurgården eller villagatan.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nej, å tur är väl det. Det krävs en viss täthet för att en stad ska bli bra. Men det ändrar inte att jag tror att du skulle klaga på att annat vore långt bort från en godtycklig punkt om du lyckades med exempelvis det här (även om villagatan för den oinsatte inte är trädgårdsstad):
Precis men nu är vi två och jag vet min sambo inte skulle vilja bo på Villagatan även om vi hade råd. Djurgården kanske :)

Du kan inte komma närmare stan om du vill bo i ett riktigt villaområde. Gamla Enskede men vem vill hänga på söder :)

"Trädgårdsstad"?
Är det ett nyord för villakvarteret jag växte upp I.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gamla Enskede men vem vill hänga på söder :)
Förhoppningsvis de flesta som bor där.

Intet Intet skrev:
"Trädgårdsstad"?
Är det ett nyord för villakvarteret jag växte upp I.
Om du räknar ord från förra sekelskiftet som nyord så visst.

En trädgårdsstad kombinerad villaträdgårdar med ett service utbud som är mer likt större städer. Du har torg vid varje station tex med butiker och restauranger

Och, inte att förglömma, flerbostadshus. 😎

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Och, inte att förglömma, flerbostadshus. 😎
Vid torgen ;) men det är redan klappat och klart.

Om du räknar ord från förra sekelskiftet som nyord så visst.

En trädgårdsstad kombinerad villaträdgårdar med ett service utbud som är mer likt större städer. Du har torg vid varje station tex med butiker och restauranger
Sedär. Det var ett nytt ord för mig. Här i Göteborg dräller det av sådana med gångavstånd till centrum. Vårdcentral, affärer, restauranger etc.

När det gäller affärer var det bättre förr. På sextiotalet hade jag tre mataffärer, en skoaffär, slaktare, kemikalieaffär, konditori, pressbyrån, tandläkare, frisör, bibliotek, fiskaffär, tobaksaffär, klädaffär, porslinsaffär, men sjutton om det fanns en enda restaurang?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bromma kommer gå samma framtid till mötes som Oslos Fornebu eller Berlins Tempelhof.
Göteborgs Torslanda...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
När det gäller affärer var det bättre förr. På sextiotalet hade jag tre mataffärer, en skoaffär, slaktare, kemikalieaffär, konditori, pressbyrån, tandläkare, frisör, bibliotek, fiskaffär, tobaksaffär, klädaffär, porslinsaffär, men sjutton om det fanns en enda restaurang?
Om man vill att närigsidkarna ska ha större chans att överleva är det nog bra att foga in hyresrätter i befintliga villaområden, det är ju betydligt lättare att bedriva handels eller restaurang verksamhet om man tex dubblar antalet människor som bor eller arbetar inom en km.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Göteborgs Torslanda...
Malmös Bulltofta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Precis men nu är vi två och jag vet min sambo inte skulle vilja bo på Villagatan även om vi hade råd. Djurgården kanske :)

Du kan inte komma närmare stan om du vill bo i ett riktigt villaområde. Gamla Enskede men vem vill hänga på söder :)
Haha tror jag har samma känslor men motsatt angående Bromma/Enskede. Bromma är såååå off. Glest med tunnelbanestationer därtill. Enskede har promenadavstånd till Söder. Vem fan vill röra sig norr om Slussen?

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Haha tror jag har samma känslor men motsatt angående Bromma/Enskede. Bromma är såååå off. Glest med tunnelbanestationer därtill. Enskede har promenadavstånd till Söder. Vem fan vill röra sig norr om Slussen?
Alla kan inte ha rätt ;)

• Haha
Staffan-N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.