11 692 läst ·
555 svar
12k läst
555 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Nej, å tur är väl det. Det krävs en viss täthet för att en stad ska bli bra. Men det ändrar inte att jag tror att du skulle klaga på att annat vore långt bort från en godtycklig punkt om du lyckades med exempelvis det här (även om villagatan för den oinsatte inte är trädgårdsstad):AndersMalmgren skrev:
AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Precis men nu är vi två och jag vet min sambo inte skulle vilja bo på Villagatan även om vi hade råd. Djurgården kanskeNötegårdsgubben skrev:
Du kan inte komma närmare stan om du vill bo i ett riktigt villaområde. Gamla Enskede men vem vill hänga på söder
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Om du räknar ord från förra sekelskiftet som nyord så visst.Intet skrev:
En trädgårdsstad kombinerad villaträdgårdar med ett service utbud som är mer likt större städer. Du har torg vid varje station tex med butiker och restauranger
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Och, inte att förglömma, flerbostadshus. 😎
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Sedär. Det var ett nytt ord för mig. Här i Göteborg dräller det av sådana med gångavstånd till centrum. Vårdcentral, affärer, restauranger etc.AndersMalmgren skrev:
När det gäller affärer var det bättre förr. På sextiotalet hade jag tre mataffärer, en skoaffär, slaktare, kemikalieaffär, konditori, pressbyrån, tandläkare, frisör, bibliotek, fiskaffär, tobaksaffär, klädaffär, porslinsaffär, men sjutton om det fanns en enda restaurang?
Om man vill att närigsidkarna ska ha större chans att överleva är det nog bra att foga in hyresrätter i befintliga villaområden, det är ju betydligt lättare att bedriva handels eller restaurang verksamhet om man tex dubblar antalet människor som bor eller arbetar inom en km.Intet skrev:
Medlem
· Halland
· 4 534 inlägg
Haha tror jag har samma känslor men motsatt angående Bromma/Enskede. Bromma är såååå off. Glest med tunnelbanestationer därtill. Enskede har promenadavstånd till Söder. Vem fan vill röra sig norr om Slussen?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg