A Ahlsells-listpriser skrev:
Just nu kanske pga post Covid. Men om 10 år har varken du eller jag någon aning. Då kanske inrikesflyget kör där igen. På El-motorer rentav?

Därför vill Mp slå till nu. Dom är sluga dom små rackarna. Och vet att chansen kanske inte återkommer.

Sen har du säkerhetsläget. Jag har gärna en extra flyplats som våra Jas-plan kan tanka på om Ryssland börjar mucka med oss.
Bas90 for the win

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Ahlsells-listpriser skrev:
Jag har gärna en extra flyplats som våra Jas-plan kan tanka på om Ryssland börjar mucka med oss.
Jag med. Men som @AndersMalmgren skriver har vi bättre strukturer för det än att använda en fast civil flygplats centralt i Stockholm.

Bromma flygplats är snart lika passé som Lindarängen och Skarpnäck. Behöver Stockholm fler flygplatser än Arlanda får vi fixa kommunikationerna till Skavsta eller bygga nytt.

Bromma kommer gå samma framtid till mötes som Oslos Fornebu eller Berlins Tempelhof.

Det är stadsexpansionens logik och kräver inte ens en miljöpartistisk konspiration, i alla fall inte när man kan bygga nytt vid behov.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
fixa kommunikationerna till Skavsta
”Stockholm Skavsta Airport” 😂😂😂 Den kunde lika gärna kallas ”Linköping Skavsta Airport” 😂😂😂

Eller lite mer rimligt, Nyköpings flygplats…

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Extremt långsamt. Jag tar elcykeln till vasastans resturanger på ca 15 minuter.
Men från Lidingö tar det ju mindre än 15 minuter med elcykel till Östermalm. Hur kan du få det till att Lidingö ligger hopplöst långt bort om du själv bara kommer till Vasastan på samma tid? Hur lång tid tar det för dig att resa kollektivt till Stureplan?

M maria01 skrev:
stämmer inte
Använd en karttjänst och jämför restider till Stureplan, från Lidingö (Torsvik, Herserud, Islinge) respektive Bromma. Det är väl likvärdigt, om inte snabbare, från Lidingö?

Pellegnillot71
F fribygg skrev:
Du har fel!
Fråga dig vad anledningen är till att du bor där du bor. Är det för att du trivs i det hus du bor i eller för att service är hög med många affärer, träffpunkter för vuxna människor vars barn inte bedriver någon form av sport? Och fråga dig sedan om området fortfarande är attraktivt att bo i när du och de grannar du umgåtts med flyttar från sina hus. Jag skulle ADRIG I HELA MITT LIV vilja bosätta mig i en lägenhet i det område jag nu bor i, och se hur min trädgård förfaller osv. Ska jag bo i lägenhet så vill jag ha bättre service, närmare till mötesplatser och affärer. Så var som helst söder om Stockholm ok. Men inte i ett villaområde!

Jag tror inte jag är unik i att tycka så, men jag tror du är det.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Det är en perspektivfråga. Jag tycker inte per definition att nybyggnad i anslutning till något befintligt är att bygga sönder det senare.

Och jag tycker att det är förmätet att hindra andra att exploatera sin mark.

Förväntar jag mig anpassning av andra på ett sätt som jag inte riskerar att utsättas för själv? Svårt att säga då jag inte har något emot att exempelvis slyskogarna runt mig bebyggs. Tvärtom ser jag det som önskvärt, även om kommunen inte verkar göra det.
Hör av dig till JM, så ska du se att de bygger något fint runt dig då. För det är ju alltid deras intressen som vinner över de som bott där i decennier.

P Project Mellangården skrev:
Men från Lidingö tar det ju mindre än 15 minuter med elcykel till Östermalm. Hur kan du få det till att Lidingö ligger hopplöst långt bort om du själv bara kommer till Vasastan på samma tid? Hur lång tid tar det för dig att resa kollektivt till Stureplan?
Du glömmer att de flesta villor ligger inte vid bron.

Jag med. Men som @AndersMalmgren skriver har vi bättre strukturer för det än att använda en fast civil flygplats centralt i Stockholm.

Bromma flygplats är snart lika passé som Lindarängen och Skarpnäck. Behöver Stockholm fler flygplatser än Arlanda får vi fixa kommunikationerna till Skavsta eller bygga nytt.

Bromma kommer gå samma framtid till mötes som Oslos Fornebu eller Berlins Tempelhof.

Det är stadsexpansionens logik och kräver inte ens en miljöpartistisk konspiration, i alla fall inte när man kan bygga nytt vid behov.
Problemet är Stockholms trafikinfarkt som orsakats av decenniers drömmande och NIMBY:ism.

Låt gå för att Stockholm bara har Arlanda, men då måste alla kunna nå den. Och rivningar verkar accepterat.

Då är det bara att riva ett stråk från Botkyrka och Södertälje upp till Arlanda och bygga järnväg så att alla når. Givetvis skall denna järnväg ansluta där det går till tunnelbanan.

Man kan med fördel bygga på betongpelare ovanpå den befintliga motorvägen där det passar så slipper man riva så mycket. I Asien är detta en stor grej så man utnyttjar ytan bättre.

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Så var som helst söder om Stockholm ok. Men inte i ett villaområde!
Jag tror inte att du är unik, men de allra flesta vill INTE bo i ett lägenhetsområde söder om Stockholm..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror inte att du är unik, men de allra flesta vill INTE bo i ett lägenhetsområde söder om Stockholm..
Aspudden är väl superpoppis och ligger inte långt från söder i kvm pris

Helt obegripligt om du frågar mig

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Problemet är Stockholms trafikinfarkt som orsakats av decenniers drömmande och NIMBY:ism.

Låt gå för att Stockholm bara har Arlanda, men då måste alla kunna nå den. Och rivningar verkar accepterat.

Då är det bara att riva ett stråk från Botkyrka och Södertälje upp till Arlanda och bygga järnväg så att alla når. Givetvis skall denna järnväg ansluta där det går till tunnelbanan.
De tågbanorna heter Grödingebanan och gamla södra stambanan (för pendeltågen) som går upp till Stockholms central där spåren fortsätter till Arlanda.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De tågbanorna heter Grödingebanan och gamla södra stambanan (för pendeltågen) som går upp till Stockholms central där spåren fortsätter till Arlanda.
Bra, då är problemet löst. Under förutsättning att man slipper byta.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du glömmer att de flesta villor ligger inte vid bron.
Men de områden jag nämnde?

Bromma är ju också ganska stort. Du själv bor väl längre bort än de områden jag nämnde antar jag.

Men bra, då fick jag bekräftat att Lidingö inte alls ligger hopplöst långt bort.

P Project Mellangården skrev:
Men de områden jag nämnde?

Bromma är ju också ganska stort. Du själv bor väl längre bort än de områden jag nämnde antar jag.

Men bra, då fick jag bekräftat att Lidingö inte alls ligger hopplöst långt bort.
Flytta dit så får du se. 🤣 Visst Östermalm kanske ligger lika långt bort ca. Men du har ju Vasastan och Norrmalm också

Det är sjukt off även om det fågelvägen ligger väldigt bra till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.