A Anders_Nilsson skrev:
Å andra sidan rensar det bland de oönskade eftersom det blir krav på bilburet. Ser man även i shoppingcenter, de som i princip ställer krav på bil har ett annat klientel är det som ligger vid knutpunkter för kollektivtrafik.
Det rensar också på livskvalitet eftersom det tar sådan jävla tid ta sig in till stan. Och bilen kan man inte ta för i sverige har vi 0.2 promille gräns. Vinlunch eller spontan AW osv är en del av ett rikt liv

G Greger_08 skrev:
Dom flesta villaområden har någon typ av central plats ofta ett litet centrum.

Omkring denna punkt brukar det oftast finnas lägenheter.

Beroende på var i landet du bor så utgår spårvagn, tunnelbana buss även från denna punkt.

Om jag skulle leta lägenhet i ett sådan här område skulle ja inte vilja hamna i ytterkanten i området d.v.s 2-3 km från det lilla centrum blir inte så roligt om man inte är bilburen och vill köpa mjölk till kaffet från ICA.
var det inte det jag skrev

G
M maria01 skrev:
var det inte det jag skrev
Vet inte men min huvudsakliga fråga var vilka vill bo 2-3 km bort från "centrum" i ett villa område inget svar där iallafall..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Vet inte men min huvudsakliga fråga var vilka vill bo 2-3 km bort från "centrum" i ett villa område inget svar där iallafall..
Svaret är ingen. Om du menar lägenhet. Hela idén med lägenheter är bekvämlighet och då vill man ha gångavstånd till allt.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Svaret är ingen. Om du menar lägenhet. Hela idén med lägenheter är bekvämlighet och då vill man ha gångavstånd till allt.
Exakt, säg det till fribygg 🤣

• Gilla
Pin
  • Laddar…
G
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det är ju det jag misstänker.

Känns som det kan sluta likadant som med dom nya hyresrätterna man byggde i förorterna på 90 talet. Dyr hyra dåligt läge så ingen person som betalar hyran med sina egna pengar vill bo där och vi alla vet vilka som flyttar i då.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Både lidingö och stockan ligger hopplöst långt ut jämfört Bromma.
Förklara för oss utbölingar: går inte Lidingöbanan in till stan? Och röda linjen kunde ju grenas av och ha ett spår till Stocksund. Verkar inte vara några stora problem. Stockholmsbörsen kunde ha en övervåning byggd på betongpelare där tåget går.

A Anders_Nilsson skrev:
i praktiken är det ju inte så. botkyrka och järva två stora lägenhets områden har många bil en då allt finns ju inte där

M maria01 skrev:
i praktiken är det ju inte så. botkyrka och järva två stora lägenhets områden har många bil en då allt finns ju inte där
Naturligtvis finns inte allt där, eller någon annan stans inom ett begränsat område

Det är inte många meter till tunnelbanan. Bil är ändå en frihet och många vill ha det.

Diskussionen var från början att sälja villan och flytta till HR. I närheten eller mer centralt.

Boende i de områden du skriver om har inte sålt villa i förorten. De har främst flyttat till Sverige från andra länder.

P Pin skrev:
Naturligtvis finns inte allt där, eller någon annan stans inom ett begränsat område

Det är inte många meter till tunnelbanan. Bil är ändå en frihet och många vill ha det.

Diskussionen var från början att sälja villan och flytta till HR. I närheten eller mer centralt.

Boende i de områden du skriver om har inte sålt villa i förorten. De har främst flyttat till Sverige från andra länder.
Diskussionen var från början Hyresrätter i småhusområden

M maria01 skrev:
Diskussionen var från början Hyresrätter i småhusområden
Ja, och sedan diskussion om vem som ska bo i dessa HR och var de kommer ifrån respektive vart småhusägarna flyttar när de blir äldre.

Ingenting som har med miljonprogrammen i Stockholm att göra.

P Pin skrev:
Ja, och sedan diskussion om vem som ska bo i dessa HR och var de kommer ifrån respektive vart småhusägarna flyttar när de blir äldre.

Ingenting som har med miljonprogrammen i Stockholm att göra.
P Pin skrev:

att ta tunnelbanan till centralen för att få tillgång till allt är ju ingen som gör

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det rensar också på livskvalitet eftersom det tar sådan jävla tid ta sig in till stan. Och bilen kan man inte ta för i sverige har vi 0.2 promille gräns. Vinlunch eller spontan AW osv är en del av ett rikt liv
Varför bosatte du dig inte nära centrum om det är så viktigt för dig att känna att du är en del av kollektivet.
Duvbo promenerade jag igenom för många år sedan. En riktigt trevlig villaförort nära centrala Stockholm. Jag växte upp I ett liknande område i Göteborg med bara 2 km in till Avenyn. Nära till allt och det gick utmärkt att gå hem med långt mycket mer promille i kroppen än 0,2.

Det måste väl finnas fler lummiga gamla villakvater närmare stan än 7 km, även där? Så varför bosatte du dig på vischan?
A Anders_Nilsson skrev:
Förklara för oss utbölingar: går inte Lidingöbanan in till stan? Och röda linjen kunde ju grenas av och ha ett spår till Stocksund. Verkar inte vara några stora problem. Stockholmsbörsen kunde ha en övervåning byggd på betongpelare där tåget går.
Vem vill beblanda sig med den svettiga pöbeln? Något Grynet förstod, därför tog han helikoptern från Särö till Torslanda.

-"Johansson. Starta helikoptern, jag skall in på vinlunch om femton minuter!"

M maria01 skrev:
att ta tunnelbanan till centralen för att få tillgång till allt är ju ingen som gör
Hur menar du då?

A Anders_Nilsson skrev:
Extremt långsamt. Jag tar elcykeln till vasastans resturanger på ca 15 minuter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.