AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast inte här då PBL hindrar det pga kulturhistoriskt värde.
edit: jag vet inte om andra trädgårdsstäder är lika skyddade men jag killgissar att de är
Må så vara men då får staden expropriera villor alldeles utanför och uppföra hyreshus av typen ”Kinesiska muren” så även kapitalsvaga grupper kan få köra elspark i oarkstadsidyllen😀.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fast inte här då PBL hindrar det pga kulturhistoriskt värde.
Då gör man en frimärksplan avpassad för de hyresrätter man ska bygga på grönområdet eller i den outnyttjade snårskogen. De befintliga villorna må vara kulturskyddade och belagda med restriktioner men det bör inte hindra samhällsutvecklingen i stadsdelen.

A Anders_Nilsson skrev:
Må så vara men då får staden expropriera villor alldeles utanför och uppföra hyreshus av typen ”Kinesiska muren” så även kapitalsvaga grupper kan få köra elspark i oarkstadsidyllen😀.
Jo och så har ju skett med tex tragiska abrahamsberg och brommaplan. Men det stör ju inte oss som bor mitt i trädgårdsstaden. Dessutom nära tunnelbana vilket lämpar sig för lägenhetsbyggande

A Anders_Nilsson skrev:
Expropiering eller byggnader som inte passar i miljön är knappast lämpligt, förtätning behöver varken göras fult eller onödigt dyrbart.
Anders själv har ju postat bilder på ett rimligt lägenhetshus i äldre stil som skulle passa fint i området;)

Jo och så har ju skett med tex tragiska abrahamsberg och brommaplan. Men det stör ju inte oss som bor mitt i trädgårdsstaden. Dessutom nära tunnelbana vilket lämpar sig för lägenhetsbyggande
Hur går tankarna kring de hus som byggs om till oigenkännlighet i området? Tex huset två tomter från dig som både blivit större, fått pool och komplement byggnader.

A atomlab skrev:
Hur går tankarna kring de hus som byggs om till oigenkännlighet i området? Tex huset två tomter från dig som både blivit större, fått pool och komplement byggnader.
De tog dem 3 år få bygglov. Jag fattar faktiskt inte hur de fick godkänt. Horribelt
En grej som enligt min arkitekt iallafall är svårt få godkänt är att påverka orginalkroppen för mycket.. Men det där huset har ju dubblerat längden på orginalkroppen 😆

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Har du varit här och stalkat btw? 😆
edit: google street view har tydligen uppdaterats

Har du varit här och stalkat btw? 😆
Haha. En kompis som köpt hus i Ålsten och kunde inte hålla mig från att glida förbi 😂 det är ju ett fint område hur man än vrider och vänder på det. Lite små tomter (avlånga) men det vet man ju innan man flyttar dit.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.