21 994 läst ·
1 007 svar
22k läst
1,0k svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Medlem
· Halland
· 4 636 inlägg
Må så vara men då får staden expropriera villor alldeles utanför och uppföra hyreshus av typen ”Kinesiska muren” så även kapitalsvaga grupper kan få köra elspark i oarkstadsidyllen😀.AndersMalmgren skrev:
Då gör man en frimärksplan avpassad för de hyresrätter man ska bygga på grönområdet eller i den outnyttjade snårskogen. De befintliga villorna må vara kulturskyddade och belagda med restriktioner men det bör inte hindra samhällsutvecklingen i stadsdelen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 183 inlägg
Jo och så har ju skett med tex tragiska abrahamsberg och brommaplan. Men det stör ju inte oss som bor mitt i trädgårdsstaden. Dessutom nära tunnelbana vilket lämpar sig för lägenhetsbyggandeA Anders_Nilsson skrev:
Expropiering eller byggnader som inte passar i miljön är knappast lämpligt, förtätning behöver varken göras fult eller onödigt dyrbart.A Anders_Nilsson skrev:
Anders själv har ju postat bilder på ett rimligt lägenhetshus i äldre stil som skulle passa fint i området
Hur går tankarna kring de hus som byggs om till oigenkännlighet i området? Tex huset två tomter från dig som både blivit större, fått pool och komplement byggnader.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 183 inlägg
De tog dem 3 år få bygglov. Jag fattar faktiskt inte hur de fick godkänt. HorribeltA atomlab skrev:
En grej som enligt min arkitekt iallafall är svårt få godkänt är att påverka orginalkroppen för mycket.. Men det där huset har ju dubblerat längden på orginalkroppen 😆
Renoverare
· Stockholm
· 21 183 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 898 inlägg
Jag beklagar både att du uppfattar det som att jag har ett vänsterperspektiv och att du inte kan argumentera.A Ahlsells-listpriser skrev:
Det ena kan jag möjligen påverka genom att bli tydligare, det andra får du jobba med själv.
Jag förstår ärligt talat inte hur du anser att marknaden bestämmer när verkligheten är hårt politiskt reglerad. Ja vi har en fri prissättning, men det är ju bara en del av en fri marknad.A Ahlsells-listpriser skrev:
Rimlig åsikt och ärligt.A Ahlsells-listpriser skrev:
Jag vet inte riktigt om du anser dig argumentera mot något jag skrivit här, men jag vet ärligt talat inte riktigt vad i så fall.A Ahlsells-listpriser skrev:
Jag argumenterar för mer byggande, inte för att de med sämst förutsättningar ska placeras med medelklassen som kuddflickor.
Jag ondgör mig inte över det resonemanget. Tvärtom förespråkar jag mer villamattor.A Ahlsells-listpriser skrev:
samma sträcka till service som för villa ägrna runt om kring eller hur?G Greger_08 skrev:Hur många vill bo i hyresrätter mitt i ett villa område egentligen?
Själv tänker jag ju fly landet när jag fyller 60 men skulle jag bo kvar skulle jag inte vilja sitta i en HR mitt i ett villa område speciellt om man måste betala för att parkera på gatan som i vissa kommuner..
Känns som man får det sämsta från två värdar d.v.s inte äga sitt boende och långt till service osv..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 898 inlägg
Det är en perspektivfråga. Jag tycker inte per definition att nybyggnad i anslutning till något befintligt är att bygga sönder det senare.Pellegnillot71 skrev:
Och jag tycker att det är förmätet att hindra andra att exploatera sin mark.
Förväntar jag mig anpassning av andra på ett sätt som jag inte riskerar att utsättas för själv? Svårt att säga då jag inte har något emot att exempelvis slyskogarna runt mig bebyggs. Tvärtom ser jag det som önskvärt, även om kommunen inte verkar göra det.