9 511 läst ·
444 svar
10k läst
444 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Det kanske det gör. Men det gör man genom att sänka skatter, ta bort ränteavdrag och öka kraven på lån.F fribygg skrev:
Inte genom att göra områden mindre attraktiva att bo i
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Jag föreslår att du besöker Onsala Kyrkby, finns på Google Maps. Byggdes för 40 år sedan som lägenhetsområde mitt bland villorna. Onsala är liksom symbolen för hård villaexploatering.AndersMalmgren skrev:
Jo men säljer man ett hus för 15 till 20 millar är det inte ett problem. Samt dessa människor som bott i villa halva livet och brf innan det (många köpte hus direkt, minna pärons villa är deras första boende) vill inte inskränka sin frihet i en hyresrätt. Man vill kunna bygga nytt kök osv
Men upplåtelseform är ointressant. Vi ska varken bygga brf eller hyresrätter bland villor i detaljplan, det är att bajsa på de invånarna som investerat i området.
Man har även byggt Ekhaga serviceboende för de gamla. Dessutom finns det i centret en Hemköp och en vårdcentral med apotek. Till och med buss stannar i området.
Detta har fungerat utan några som helst problem eftersom där bor normalt folk. Det är inte lite insprängda lägenheter som är problemet utan vilka som bor där.
Jag ser en hel del som vil backa från villalivet för att det är bökigt, men inte nödvändigtvis vill in i smeten. Det verkar ske i två vågor, barnfamiljer som förhastat flyttat till villa för att "man ska", och åldringar som vill ha en enklare vardag.AndersMalmgren skrev:
Men, detta är lika anekdotiskt som dina observationer.
Oavsett tycker jag det skulle vara osmakligt med en modern hyreskasern på en avstyckad skafttomt, men detta ser jag främst som ett arkitektoniskt problem.
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Visst skulle väl ett ordentligt hyresrättsradhus på slänten nedanför dej öka tillgången på bostäder lokalt och kanske sänka prisnivån lite på de villor som ligger närmast?AndersMalmgren skrev:
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Kan du förklara varför? Om man till varje pris skall cementera allting som det var bör det finnas bra skäl. Och inte ens byggregler verkar gälla.AndersMalmgren skrev:
Blir grannarna sura om jag parkerar min monsterpickup målad i rosa med en regnbågsflagga på sidorna och kräver bygglov för den? Eller var går gränsen?
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Om du permanent parkerar den så ja då krävs det bygglovA Anders_Nilsson skrev:
Bor man i en unik trädgårdsstad får man stå ut med byggnadsregler.. inte så konstigt.
Nu börjar det låta som HOA regler borta i USA. Om din bil inte är tillräckligt fin måste du parkera den i garageA Anders_Nilsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg