AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hon har fler som flyttat till en stadsdel i Palma än lägenhet i Bromma.
Det saknas ju hyresrätter. Folk är alltså tvungna att köpa BRF eller flytta längre bort

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det saknas ju hyresrätter. Folk är alltså tvungna att köpa BRF eller flytta längre bort
Jo men säljer man ett hus för 15 till 20 millar är det inte ett problem. Samt dessa människor som bott i villa halva livet och brf innan det (många köpte hus direkt, minna pärons villa är deras första boende) vill inte inskränka sin frihet i en hyresrätt. Man vill kunna bygga nytt kök osv

Men upplåtelseform är ointressant. Vi ska varken bygga brf eller hyresrätter bland villor i detaljplan, det är att bajsa på de invånarna som investerat i området.

Jo men säljer man ett hus för 15 till 20 millar är det inte ett problem. Samt dessa människor som bott i villa halva livet och brf innan det (många köpte hus direkt, minna pärons villa är deras första boende) vill inte inskränka sin frihet i en hyresrätt. Mam vill kunna bygga nytt kök osv
Pudla då och erkänn att du hade fel, det finns ju folk som vill bo i lägenhet i eller nära sitt gamla område.

• Haha
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Pudla då och erkänn att du hade fel, det finns ju folk som vill bo i lägenhet i eller nära sitt gamla område.
Nej, det är en så försvinnande liten del.
Det finns folk som vill bajsa på sin sambo också istället för att ligga

Nej, det är en så försvinnande liten del.
Men de finns och du få acceptera att det finns folk som vill bo i lägenhet och att vissa vill eller behöver hyresrätter

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men de finns och du få acceptera att det finns folk som vill bo i lägenhet och att vissa vill eller behöver hyresrätter
Absolut, men dessa får köpa de som finns eller flytta till annan ort

Absolut, men dessa får köpa de som finns eller flytta till annan ort
Du fattar alltså att folk vill bo i lägenhet i villaområden.

F fribygg skrev:
Du fattar alltså att folk vill bo i lägenhet i villaområden.
Inte de som bott i villa i området. Men det är klart det finns folk som vill bo i lägenhet i Bromma det är ju ändå relativt nära city. De kan köpa en beftlig brf eller välja någon befintlig sprutkvart i aba eller brommaplan

Inte de som bott i villa i området.
Varför inte? Är detta Brommaspecifikt?

G
S Staffan-N skrev:
Det finns en hel del hyreslägenheter i mitt villaområde, men i formatet att man hyr av fastighetsägaren som själv bor på plats. Så är det byggt från början, för nästan 100 år sedan. Jag tror inte att hyresgästerna hade haft särskilt mycket emot om det var ett företag som upplåter "vanliga" hyresrätter.

Jag tror inte debatten handlar om upplåtelseformer, utan om arkitektur och behandling av samhällsklasser....
Ja det är väl det sådana områden du beskriver kan jag uppfatta som trevliga.

Jag tänkte mer på nya hyreshus mitt i ett område där det saknas parkering och "tomt" att vara på lite så det brukar bli idag.

Där jag bor försökte ju några lirare bygga ett 3 våningshus med HR mitt i ville området dom hade köpt en större tomt med gammalt hus på.

Christian Ottosson som var ansvarig stod då i nationell tv på bästa sändningstid och tyckte att grannarna får skylla sig själva då dom inte studerat detaljplanerna från 40 talet..

Kommunen blev sedan överkörda av Länsstyrelsen och bygget stoppades och herr Ottosson tyckte det var bra att saken var löst inget mer.

Man blir ju lite rädd då dom styrande i kommunen saknar kunskap och inte klarar av att utföra sitt jobb korrekt tur för grannarna att dom orkade bråka med kommunen.

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Man vill närmare kulturen och krogen. Ytterst få som väljer bo kvar. Stockholmspecifikt kanske, låter jag var osakt. Har en del gamla kollegor som gått i pension tex som bodde i gamla Enskede de bor nu i lgh i Vasastan, Östermalm och en löst bekant på söder, fråga mig inte varför.

S Staffan-N skrev:
Det är nog nytt sen Malmgren flyttade dit, allt ska vara som när han flyttade in och folk som på ålderns höst vill bo i hyresrätt är skrämmande för den som inte klarar att tänka utanför sin egen lilla bubbla
Vi ska varken bygga brf eller hyresrätter bland villor i detaljplan, det är att bajsa på de invånarna som investerat i området.
Den enskilde villaägarnes intresse får ibland stå till baka när samhället eller markägaren vill exploatera, det är bara att acceptera eller flytta om du inte klarar utvecklingen
Ytterst få som väljer bo kvar. Stockholmspecifikt kanske, låter jag var osakt.
Det är nog vanligt både i Stockholm och andra städer att det saknas lediga hyresrätter i villaområden eller dess närhet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är nog nytt sen Malmgren flyttade dit, allt ska vara som när han flyttade in och folk som på ålderns höst vill bo i hyresrätt är skrämmande för den som inte klarar att tänka utanför sin egen lilla bubbla

Den enskilde villaägarnes intresse får ibland stå till baka när samhället eller markägaren vill exploatera, det är bara att acceptera eller flytta om du inte klarar utvecklingen

Det är nog vanligt både i Stockholm och andra städer att det saknas lediga hyresrätter i villaområden eller dess närhet.
Nej det vill inte vi som investerat i området. Då går kommunen emot invånarnas vilja

Nej det vill inte vi som investerat i området. Då går kommunen emot invånarnas vilja
Den enskilde får i bland stå tillbaka när samhällets behov är viktigare.

• Arg
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nej det vill inte vi som investerat i området.
Trist om du köpt för dyrt för ditt eget bästa, men samhället i stort vinner på om bostadspriserna slutar öka (och kanske tom går ner en tredjedel)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.