9 074 läst ·
427 svar
9k läst
427 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Jag sympatiserar inte med systemet, jag konstaterar att det finns.AndersMalmgren skrev:
Nej tack. Ännu sämre att bara ge insiders makt över andras mark.AndersMalmgren skrev:
Det är för att du är mot all förändring i det fysiska rummet du säger så. Hade vi haft det så i verkligheten hade vi exempelvis inte kunnat bygga en enda större väg någonstans.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 409 inlägg
Och man kan väl konstatera att du har helt rätt. Så länge man inte lider själv, elller påverkas av det, eller om man har förmånen att ha ett ställe att komma bort från alla storstadsstörningar till, ja, då går det så himla bra att tycka att det är helt ok att bygga sönder där andra människor har sitt liv.Nötegårdsgubben skrev:
Tack för att du tog tillbaka tråden till sitt ursprung så att vi kan läsa om den förkrympta människan, som gärna skryter om hur ädel han är och framåtsträvande, väl medveten om att han själv aldrig kommer att råka ut för det han önskar på andra!
Tack!
Hur många vill bo i hyresrätter mitt i ett villa område egentligen?
Själv tänker jag ju fly landet när jag fyller 60 men skulle jag bo kvar skulle jag inte vilja sitta i en HR mitt i ett villa område speciellt om man måste betala för att parkera på gatan som i vissa kommuner..
Känns som man får det sämsta från två värdar d.v.s inte äga sitt boende och långt till service osv..
Själv tänker jag ju fly landet när jag fyller 60 men skulle jag bo kvar skulle jag inte vilja sitta i en HR mitt i ett villa område speciellt om man måste betala för att parkera på gatan som i vissa kommuner..
Känns som man får det sämsta från två värdar d.v.s inte äga sitt boende och långt till service osv..
Det känns som du har ett övertygat Vänster-perspektiv på detta som inte går att argumentera sakligt mot.Nötegårdsgubben skrev:
Jo, jag känner vagt till det. Har du följt tråden har du möjligen märkt att jag kritiserat dagens system för att tvinga fram onödigt mycket pendling.
För vem, och jämfört med vad?
Jag har inte påstått att någon måste det.
Men varför måste vissa tvingas bo längre bort än de önskar för att andra lyckats förstöra marknaden med godtyckliga förbud?
Vad vill du att jag ska säga? Ja - jag tycker att långsiktig förutsägbarhet ska råda och marknaden bestämma var någonstans det är tryggt och bra att bo och leva med sin familj. Och ja jag fattar att det leder till att vissa sämre bemedlade cementeras in i att bo i sunkiga förorter och pendla långt som fan. Men jag skiter faktiskt i det.
Så här är det i hela världen i alla större städer. Sliter du, tar stora lån och risk så får du troligtvis bo i ett område där du och dina barn får ett skönt och härligt liv utan risk att rånas, uppleva droghandel och höra dagliga skjutningar. Den risken du tagit ska belönas med just förutsägbarhet. Punkt.
Du kan ondgöra dig hur mycket som helst över detta resonemang men precis de här spelreglerna vill 90% av Sveriges medelklass ha. Även om det i Sverige kanske inte är PK att säga detta rakt ut så man döljer sig bakom detaljplaner och överklaganden istället.
Att nu politiker går och börjar stycka upp väl fungerande villa-områden och trycka in HR är en jävligt dålig ide för alla.
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Den här debatten handlar inte om hyresrätter i villaområden utan om att kommunerna vill lösa sociala problem genom att placera folk med problem i medelklassområden. Föga förvånande är ingen intresserad av att få detta inpå knuten.
Men jag tror inte det handlar om att man i Bromma skall spränga in ett par sexvåningshus befolkat av universitetsanställda inom raketforskning.
Men jag tror inte det handlar om att man i Bromma skall spränga in ett par sexvåningshus befolkat av universitetsanställda inom raketforskning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 409 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 409 inlägg
Som sagt ingen vill bo i lägenhet oberoende av upplåtelseform i sitt gamla villaområde. Antingen flyttar de till en lägenhet i Santa Catalina Palma eller till lägenhet i city.G Greger_08 skrev:Hur många vill bo i hyresrätter mitt i ett villa område egentligen?
Det finns en hel del hyreslägenheter i mitt villaområde, men i formatet att man hyr av fastighetsägaren som själv bor på plats. Så är det byggt från början, för nästan 100 år sedan. Jag tror inte att hyresgästerna hade haft särskilt mycket emot om det var ett företag som upplåter "vanliga" hyresrätter.G Greger_08 skrev:Hur många vill bo i hyresrätter mitt i ett villa område egentligen?
Jag tror inte debatten handlar om upplåtelseformer, utan om arkitektur och behandling av samhällsklasser....
Renoverare
· Stockholm
· 20 409 inlägg
Jo men de måste ansöka om det. Lär inte vara ett problem få godkänt då det fanns ett träd där innan. Men det lär ta minst ett halvår få godkänt. Upp till 3 år tar det få godkänt på bygglov här i området.F fribygg skrev:
På gott och ont. Vill man ha mer frihet ska man inte bo i en trädgårdsstad. Jag vill egentligen ha mer frihet men jag vet det inte skulle fungera med alla osmakliga.
Skrev du inte nått att din mors väninna skaffat bostadsrätt i närheten av villa området hon tidigare bott i?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 409 inlägg