9 144 läst ·
431 svar
9k läst
431 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Renoverare
· Stockholm
· 20 415 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Jo, jag känner vagt till det. Har du följt tråden har du möjligen märkt att jag kritiserat dagens system för att tvinga fram onödigt mycket pendling.A Ahlsells-listpriser skrev:
För vem, och jämfört med vad?A Ahlsells-listpriser skrev:
Jag har inte påstått att någon måste det.A Ahlsells-listpriser skrev:
Men varför måste vissa tvingas bo längre bort än de önskar för att andra lyckats förstöra marknaden med godtyckliga förbud?
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Eftersom att du rimligen inte är så okunnig att du tror att alla har råd ens med den typen av boende: vad tycker du om att även de kommunerna har långtgående skydd mot nyexploatering?AndersMalmgren skrev:
Var drar du gränsen för att de som redan har ska skyddas mot förändring kontra att fler ska kunna få ett boende de har råd med i sig, men hindras från att bygga/köpa pga. PBL- och miljöbalksrestriktioner?
Renoverare
· Stockholm
· 20 415 inlägg
Inga områden med detaljplan/miljöbalk ska exploateras, där drar jag gränsen. Finns massor med mark som inte faller under detta. Men inte nära city. Men ingen mänsklig rättighet bo nära cityNötegårdsgubben skrev:
Eftersom att du rimligen inte är så okunnig att du tror att alla har råd ens med den typen av boende: vad tycker du om att även de kommunerna har långtgående skydd mot nyexploatering?
Var drar du gränsen för att de som redan har ska skyddas mot förändring kontra att fler ska kunna få ett boende de har råd med i sig, men hindras från att bygga/köpa pga. PBL- och miljöbalksrestriktioner?
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Ok, så för att någon en gång fattat ett politiskt beslurt ska det vara irreversibelt. Du har en imponerande (skrämmande i mina ögon om jag ska vara ärlig) tilltro till politiska beslut i sig och i synnerhet politikernas förmåga att göra rätt en gång för alla.AndersMalmgren skrev:
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 415 inlägg
Nej allså det är så det ska/borde fungera. Men nej korruption går djupt i kommunerna.Nötegårdsgubben skrev:
Ta ålstensskogen som exempel där helt plötsligt en del av skogen exkluderats från naturreservatet
Edit: det är klart man ska kunna ändra på detaljplan men det måste finnas djupt stöd hos invånarna då. Vilket det aldrig gör i dessa fall
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Det är din personliga uppfattning. Jag och flera andra har förklarat för dig att det är ett missförstånd, och att detaljplaner är och alltid avsetts vara tillfälliga.AndersMalmgren skrev:
Hade du varit intresserad av frågan hade du rimligen läst på vid det här laget för att kunna styrka din tes. Men antingen har du inte gjort det för att du föredrar din åsikt framför risken att lära dig att du haft fel eller så skriver du mot bättre vetande.
Vi får väl se. Den politiska sida vu böda stödjer lär förlora igen, i synnerhet i staden, så kanske är stödet större än du tror.AndersMalmgren skrev:
Att den inte råkar vara det i det smala segmentet insiders i Bromma tror jag dock du har rätt i.
Renoverare
· Stockholm
· 20 415 inlägg
Tillsvidare snarare än tillfällig. Jag säger ju att skyddet är för dåligt och invånarna borde bestämma över detaljplan.Nötegårdsgubben skrev:
Det är din personliga uppfattning. Jag och flera andra har förklarat för dig att det är ett missförstånd, och att detaljplaner är och alltid avsetts vara tillfälliga.
Hade du varit intresserad av frågan hade du rimligen läst på vid det här laget för att kunna styrka din tes. Men antingen har du inte gjort det för att du föredrar din åsikt framför risken att lära dig att du haft fel eller så skriver du mot bättre vetande.
Men det sker även korruption, som fallet med ålstensskogen.
Sedan finns det mjuk korruption ta olovslunden som exempel, där döpte man projektet till Lekplatsen rustas upp lade in en karta över lekplatsen men glömde nämna de nya träden skulle planteras utanför folks trädgårdar, enbart för att vilseleda. Som tur var upptäckte en vaken granne denna och vi jobbar nu för att stoppa detta. De gjorde dessutom enkät innan där folk exakt på stället där träden ska vara hade skrivet "öppet och fint" och på andra ställen "rensa" osv. Så de går rakt emot allmänheten
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 415 inlägg
Haha, vänta nu vem var naiv sa duNötegårdsgubben skrev:
När det gäller vårt närområde krävs direkt demokrati. Inte representativ demokrati.
Kommunerna är ju direkt bevis på vi inte har något att säga till om i vårt närområde. Det ska räcka att en person som berörs av ett kommunalt projekt blir drabbad så ska denna kunna stoppa ändringen av detaljplanen
Du tycker inte kommunen ska få planera träd på sin mark?AndersMalmgren skrev:
Tillsvidare snarare än tillfällig. Jag säger ju att skyddet är för dåligt och invånarna borde bestämma över detaljplan.
Men det sker även korruption, som fallet med ålstensskogen.
Sedan finns det mjuk korruption ta olovslunden som exempel, där döpte man projektet till Lekplatsen rustas upp lade in en karta över lekplatsen men glömde nämna de nya träden skulle planteras utanför folks trädgårdar, enbart för att vilseleda. Som tur var upptäckte en vaken granne denna och vi jobbar nu för att stoppa detta. De gjorde dessutom enkät innan där folk exakt på stället där träden ska vara hade skrivet "öppet och fint" och på andra ställen "rensa" osv. Så de går rakt emot allmänheten
Renoverare
· Stockholm
· 20 415 inlägg