F fribygg skrev:
OT: Arbetarklass har inget med lönenivån att göra.
det hade det

M maria01 skrev:
det hade det
Historia.

M maria01 skrev:
det hade det
Det finns adlig överklass med nästan inga pengar alls samtidigt finns det superrik arbetarklass titta på Daniel Ek etc

• Gilla
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
A Ahlsells-listpriser skrev:
Aldrig hört talas om konceptet pendling?
Jo, jag känner vagt till det. Har du följt tråden har du möjligen märkt att jag kritiserat dagens system för att tvinga fram onödigt mycket pendling.
Det fungerar alldeles utmärkt?
För vem, och jämfört med vad?
Varför måste alla bo nära jobbet helt plötsligt
Jag har inte påstått att någon måste det.

Men varför måste vissa tvingas bo längre bort än de önskar för att andra lyckats förstöra marknaden med godtyckliga förbud?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns massor billigt boende i Täby och Nacka
Eftersom att du rimligen inte är så okunnig att du tror att alla har råd ens med den typen av boende: vad tycker du om att även de kommunerna har långtgående skydd mot nyexploatering?

Var drar du gränsen för att de som redan har ska skyddas mot förändring kontra att fler ska kunna få ett boende de har råd med i sig, men hindras från att bygga/köpa pga. PBL- och miljöbalksrestriktioner?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eftersom att du rimligen inte är så okunnig att du tror att alla har råd ens med den typen av boende: vad tycker du om att även de kommunerna har långtgående skydd mot nyexploatering?

Var drar du gränsen för att de som redan har ska skyddas mot förändring kontra att fler ska kunna få ett boende de har råd med i sig, men hindras från att bygga/köpa pga. PBL- och miljöbalksrestriktioner?
Inga områden med detaljplan/miljöbalk ska exploateras, där drar jag gränsen. Finns massor med mark som inte faller under detta. Men inte nära city. Men ingen mänsklig rättighet bo nära city

Inga områden med detaljplan/miljöbalk ska exploateras
Ok, så för att någon en gång fattat ett politiskt beslurt ska det vara irreversibelt. Du har en imponerande (skrämmande i mina ögon om jag ska vara ärlig) tilltro till politiska beslut i sig och i synnerhet politikernas förmåga att göra rätt en gång för alla.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ingen mänsklig rättighet bo nära city
Nej, men förmodligen ser du likt jag äganderätten som om inte en mänsklig rättighet, så en förutsättning för ett gott samhälle. Ändå ser du bevarande som vida viktigare än markägarnas rättigheter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, så för att någon en gång fattat ett politiskt beslurt ska det vara irreversibelt. Du har en imponerande (skrämmande i mina ögon om jag ska vara ärlig) tilltro till politiska beslut i sig och i synnerhet politikernas förmåga att göra rätt en gång för alla.
Nej allså det är så det ska/borde fungera. Men nej korruption går djupt i kommunerna.
Ta ålstensskogen som exempel där helt plötsligt en del av skogen exkluderats från naturreservatet

Edit: det är klart man ska kunna ändra på detaljplan men det måste finnas djupt stöd hos invånarna då. Vilket det aldrig gör i dessa fall

• Gilla
maria01
  • Laddar…
det är så det ska fungera.
Det är din personliga uppfattning. Jag och flera andra har förklarat för dig att det är ett missförstånd, och att detaljplaner är och alltid avsetts vara tillfälliga.

Hade du varit intresserad av frågan hade du rimligen läst på vid det här laget för att kunna styrka din tes. Men antingen har du inte gjort det för att du föredrar din åsikt framför risken att lära dig att du haft fel eller så skriver du mot bättre vetande.
Edit: det är klart man ska kunna ändra på detaljplan men det måste finnas djupt stöd hos invånarna då. Vilket det aldrig gör i dessa fall
Vi får väl se. Den politiska sida vu böda stödjer lär förlora igen, i synnerhet i staden, så kanske är stödet större än du tror.

Att den inte råkar vara det i det smala segmentet insiders i Bromma tror jag dock du har rätt i.

Det är din personliga uppfattning. Jag och flera andra har förklarat för dig att det är ett missförstånd, och att detaljplaner är och alltid avsetts vara tillfälliga.

Hade du varit intresserad av frågan hade du rimligen läst på vid det här laget för att kunna styrka din tes. Men antingen har du inte gjort det för att du föredrar din åsikt framför risken att lära dig att du haft fel eller så skriver du mot bättre vetande.
Tillsvidare snarare än tillfällig. Jag säger ju att skyddet är för dåligt och invånarna borde bestämma över detaljplan.

Men det sker även korruption, som fallet med ålstensskogen.

Sedan finns det mjuk korruption ta olovslunden som exempel, där döpte man projektet till Lekplatsen rustas upp lade in en karta över lekplatsen men glömde nämna de nya träden skulle planteras utanför folks trädgårdar, enbart för att vilseleda. Som tur var upptäckte en vaken granne denna och vi jobbar nu för att stoppa detta. De gjorde dessutom enkät innan där folk exakt på stället där träden ska vara hade skrivet "öppet och fint" och på andra ställen "rensa" osv. Så de går rakt emot allmänheten

invånarna borde bestämma över detaljplan.
Det gör vi, det är en del av den kommunala demokratin.

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Det gör vi, det är en del av den kommunala demokratin.
Haha, vänta nu vem var naiv sa du
När det gäller vårt närområde krävs direkt demokrati. Inte representativ demokrati.

Kommunerna är ju direkt bevis på vi inte har något att säga till om i vårt närområde. Det ska räcka att en person som berörs av ett kommunalt projekt blir drabbad så ska denna kunna stoppa ändringen av detaljplanen

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Tillsvidare snarare än tillfällig. Jag säger ju att skyddet är för dåligt och invånarna borde bestämma över detaljplan.

Men det sker även korruption, som fallet med ålstensskogen.

Sedan finns det mjuk korruption ta olovslunden som exempel, där döpte man projektet till Lekplatsen rustas upp lade in en karta över lekplatsen men glömde nämna de nya träden skulle planteras utanför folks trädgårdar, enbart för att vilseleda. Som tur var upptäckte en vaken granne denna och vi jobbar nu för att stoppa detta. De gjorde dessutom enkät innan där folk exakt på stället där träden ska vara hade skrivet "öppet och fint" och på andra ställen "rensa" osv. Så de går rakt emot allmänheten
Du tycker inte kommunen ska få planera träd på sin mark?

A ajn82 skrev:
Du tycker inte kommunen ska få planera träd på sin mark?
Inte utan att ge invånarna chansen att bestämma över resultatet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.