21 954 läst ·
1 007 svar
22k läst
1,0k svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Renoverare
· Stockholm
· 21 112 inlägg
Utan plan och lagstiftning skulle vi inte ha våra underbara trädgårdsstäder utan de skulle vara sönderbyggda av nyrika utan smak och kultur.Nötegårdsgubben skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 112 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 792 inlägg
Så de ska bo så långt ifrån dig att du slipper lukten och helst åsynen av dem?AndersMalmgren skrev:
Men de ska städa ditt hem, laga din mat och kanske arbeta för ditt företag?
Vill man bo i en stad för att den skapar fördelar för en vad gäller arbetsmarknad och utbud av exempelvis restauranger är det en så värdelös världsbild att jag emellanåt misstänker att du inte bra spelar inskränkt.
Skogsägare
· 23 792 inlägg
Och med plan- och bygglagen är huvuddelen av det planerade skräp, och vi har bristsituationer helt i onödan. Tack, men jag väljer den frihetliga vägen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 112 inlägg
De får köpa de befintliga bostäderna eller bosätta sig på annan plats.Nötegårdsgubben skrev:
Så de ska bo så långt ifrån dig att du slipper lukten och helst åsynen av dem?
Men de ska städa ditt hem, laga din mat och kanske arbeta för ditt företag?
Vill man bo i en stad för att den skapar fördelar för en vad gäller arbetsmarknad och utbud av exempelvis restauranger är det en så värdelös världsbild att jag emellanåt misstänker att du inte bra spelar inskränkt.
Renoverare
· Stockholm
· 21 112 inlägg
Skogsägare
· 23 792 inlägg
Det skulle vi inte nödvändigtvis, men de som ville ha stora villatomter nära stan med stora möngder obebyggd mark runtom skulle behöva betala för det själva, inte rulla över kostnaden på andra.
Sen är förstås det historielösa att tro att världen ska stå still just runt en själv, men jag antar att du bara använder ordet som ett invektiv.
Sen är förstås det historielösa att tro att världen ska stå still just runt en själv, men jag antar att du bara använder ordet som ett invektiv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 592 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 592 inlägg
SO skriver så här om moderat: "(måttfullt) konservativ i politiskt avseende"Claes Sörmland skrev:
Det tycker jag stämmer väldigt väl med "vara åt det konservativa hållet", som jag skrev.
För övrigt är det hämtat från vad jag har hört folk som röstar på moderaterna beskriva det.
När det gäller ordet bevara så är det nu moderater i Stockholm som lovar att bevara grönområdena.
När det gäller de senaste åren är det väl rätt känt vid det här laget att på Tidö slott var det SD som hade många röda linjer och de andra fick gå med på formuleringar som de inte gillade, och att SD har pushat på just när det gäller förändringar t.ex. inom kriminalpolitiken.
Gällande statsfinanserna, just nu är det väl regeringen som lånar till driften medan S protesterar.
Gällande försvarspolitiken verkar det väl inte vara någon nämnvärd skillnad mellan S och regeringen.
BirgitS skrev:
Jag borde veta bättre än att argumentera mot något så här autistiskt. Men ändå: jag och säkerligen även Claes tycker att tekniken "slå upp betydelsen av ett begrepp i SO och sedan blanda bort korten genom att ta det som gospel" är tämligen ohederligt. Om du istället för att läsa SO läser vad Claes skriver, så ser du att "vilja att förändra samhället genom statliga påbud" är en bättre definition av progressiv. Att låtsas som att definitionen av adjektivet "moderat" i SO skulle vara ett bra sätt att definiera politiken som drivs för tillfället av partiet med namnet "Moderaterna" är ju såklart också löjeväckande. Liksom tanken om "orättvisor", vilket är ett värdeord som man kan fylla med det som passar ens politiska övertygelse i övrigt. Jag antar att allt som "Liberalerna" har i sitt partiprogram är liberalt då, enligt det här sättet att argumentera?BirgitS skrev:
Och vi har en hyperinflation på tillgångar inklusive bostäder i hela världen inklusive lilla Sverige. Svårt att veta var man ska göra av alla pengar som har skapats genom frikostig upplåning till låg ränta så de flyter in och hyperinflaterar nästan alla tillgångsklasser. Även svenska bostäder.Nötegårdsgubben skrev:
Lite som att tro att Liberalerna automatiskt är liberala.. eller att partier med demokrater i sitt namn är extra demokratiska.jonmo skrev:
Jag borde veta bättre än att argumentera mot något så här autistiskt. Men ändå: jag och säkerligen även Claes tycker att tekniken "slå upp betydelsen av ett begrepp i SO och sedan blanda bort korten genom att ta det som gospel" är tämligen ohederligt. Om du istället för att läsa SO läser vad Claes skriver, så ser du att "vilja att förändra samhället genom statliga påbud" är en bättre definition av progressiv. Att låtsas som att definitionen av adjektivet "moderat" i SO skulle vara ett bra sätt att definiera politiken som drivs för tillfället av partiet med namnet "Moderaterna" är ju såklart också löjeväckande. Liksom tanken om "orättvisor", vilket är ett värdeord som man kan fylla med det som passar ens politiska övertygelse i övrigt. Jag antar att allt som "Liberalerna" har i sitt partiprogram är liberalt då, enligt det här sättet att argumentera?
Moderaternas idéprogram finns här:BirgitS skrev:
SO skriver så här om moderat: "(måttfullt) konservativ i politiskt avseende"
Det tycker jag stämmer väldigt väl med "vara åt det konservativa hållet", som jag skrev.
För övrigt är det hämtat från vad jag har hört folk som röstar på moderaterna beskriva det.
När det gäller ordet bevara så är det nu moderater i Stockholm som lovar att bevara grönområdena.
https://moderaterna.se/app/uploads/2022/01/Ideprogram_digitalt_9dec.pdf
Troligen mer rakt på sak än att tolka utifrån generella ordlistor. Särskilt som det här partiet har en stark kultur av idédebatt och ideologisk diskussion. De pekar verkligen ut sin politiska väg med dessa texter. (Jämför med t ex ett annat stort parti, S som skriver en sak och sen agerar ledningen lite hur den vill utifrån stundens behov för att säkra partiets och ledningen makt.)
Här ett exempel på att man vill ha progression och utveckla samhället:
Nog är moderaternas politiskkulturella kärna just låsa in kriminella så länge det bara går. Detta är deras mest konservativa och repressiva sida, få saker engagerar en typisk moderat så mycket som möjligheten att låsa in kriminella. Och det är inte miljöbrott eller skattebrott man hetsar upp sig över utan brottsbalkens våldsbrott och tillgreppsbrott. Att inte spela med i systemet och ta till nävarna och förstörelsen helt enkelt. Sånt som lågstatusmän ägnar sig åt (och deras politiska motståndare, vänstern).BirgitS skrev:
Exempel från idéprogrammet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var min poäng. Det låter ju inte så konservativt, d v s det talar för det jag anförde och mot den bild du framförde.BirgitS skrev:
Nåja, det är väl mer att regeringen expanderar försvaret med glädje och entusiasm och S som inte har något engagemang i frågan hänger på.BirgitS skrev:
//
För att inte driva OT för mycket så kan vi också titta på vad Ms idéprogram säger om bostäder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nej, man är inga vurmare för en massa hyresrätter, man vill att folk gärna äger sin egen bostad så att man får kontroll över sin ekonomi.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 792 inlägg
Nåja. Vi har både högre bostadspriser i Stockholm än andra storstäder och har haft en snabbare prisökning än andra under flera år. Så det är inte bara makrotrender som gäller ”[ä]ven svenska bostäder”, utan vår situation sticker ut.Claes Sörmland skrev:
Skogsägare
· 23 792 inlägg
Om man såhär efter snart en vecka skulle försöka få tillbaka tråden till ämnet: hyresrätter i villaområden.
Vi har uppenbart exempel på folk som inte vill ha fattiga grannar, liksom dem som bara inte vill se förändring just där de bor. Och sett exempel på flerbostadshus utslängda i periferin, bortom den sista villan ut mot skogen liksom där de hamnar rätt centralt, och riskerar att skugga eller påverka områdeskänslan även hundratalet meter från en själv.
Inget av det förvånar väl egentligen och då blir väl frågan dels om det alls borde göras, och i så fall hur.
Jag hade trott att fler skulle vara mot de socialtjänsthyresrätter som sossarna lanserade. Antar att det delvis är för att ingen egentligen tror att de menar det. Eller så skäms man lite för sina åsikter, att det är ok med hyresrätter i sig, men att man ändå vill ha rätt folk.
Hur som står jag fast vid att förtätningar vid exempelvis torg och centrum vore bra, men att bostäderna borde vara för dem som både vill och har förmåga att skaffa dem. En bra bostad ska vara något man kan och behöver sträva efter, även om det är hyresrätt. Medan det som socialen tillhandahåller bör vara något man strävar bort från.
Vi har uppenbart exempel på folk som inte vill ha fattiga grannar, liksom dem som bara inte vill se förändring just där de bor. Och sett exempel på flerbostadshus utslängda i periferin, bortom den sista villan ut mot skogen liksom där de hamnar rätt centralt, och riskerar att skugga eller påverka områdeskänslan även hundratalet meter från en själv.
Inget av det förvånar väl egentligen och då blir väl frågan dels om det alls borde göras, och i så fall hur.
Jag hade trott att fler skulle vara mot de socialtjänsthyresrätter som sossarna lanserade. Antar att det delvis är för att ingen egentligen tror att de menar det. Eller så skäms man lite för sina åsikter, att det är ok med hyresrätter i sig, men att man ändå vill ha rätt folk.
Hur som står jag fast vid att förtätningar vid exempelvis torg och centrum vore bra, men att bostäderna borde vara för dem som både vill och har förmåga att skaffa dem. En bra bostad ska vara något man kan och behöver sträva efter, även om det är hyresrätt. Medan det som socialen tillhandahåller bör vara något man strävar bort från.