Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är delvis sant. Men vi har också en plan- och bygglagstiftning som driver upp priserna till högre än de organiskt hade varit.

Även därför bor folk mindre eller mer perifert än vad de önskar.
Utan plan och lagstiftning skulle vi inte ha våra underbara trädgårdsstäder utan de skulle vara sönderbyggda av nyrika utan smak och kultur.

G
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Utan plan och lagstiftning skulle vi inte ha våra underbara trädgårdsstäder utan de skulle vara sönderbyggda av nyrika utan smak och kultur.
Lite ungefär som alla nyrika ute i skärgården som spenderar 1-2v i en nybyggd "arkitektritad" sockerbit.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Lite ungefär som alla nyrika ute i skärgården som spenderar 1-2v i en nybyggd "arkitektritad" sockerbit.
Och en fet brygga och sedan stör alla i området med sin jävla motorbåt

Men de behöver inte bo i områden som blir förstörda av att de ska bo där.
Så de ska bo så långt ifrån dig att du slipper lukten och helst åsynen av dem?

Men de ska städa ditt hem, laga din mat och kanske arbeta för ditt företag?

Vill man bo i en stad för att den skapar fördelar för en vad gäller arbetsmarknad och utbud av exempelvis restauranger är det en så värdelös världsbild att jag emellanåt misstänker att du inte bra spelar inskränkt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Och med plan- och bygglagen är huvuddelen av det planerade skräp, och vi har bristsituationer helt i onödan. Tack, men jag väljer den frihetliga vägen.

Så de ska bo så långt ifrån dig att du slipper lukten och helst åsynen av dem?

Men de ska städa ditt hem, laga din mat och kanske arbeta för ditt företag?

Vill man bo i en stad för att den skapar fördelar för en vad gäller arbetsmarknad och utbud av exempelvis restauranger är det en så värdelös världsbild att jag emellanåt misstänker att du inte bra spelar inskränkt.
De får köpa de befintliga bostäderna eller bosätta sig på annan plats.

Och med plan- och bygglagen är huvuddelen av det planerade skräp, och vi har bristsituationer helt i onödan. Tack, men jag väljer den frihetliga vägen.
Nuvarande system är inte perfekt, men utan den skulle historielösa som du själv bygga sönder de fina stadsdelar som vi har.

Det skulle vi inte nödvändigtvis, men de som ville ha stora villatomter nära stan med stora möngder obebyggd mark runtom skulle behöva betala för det själva, inte rulla över kostnaden på andra.

Sen är förstås det historielösa att tro att världen ska stå still just runt en själv, men jag antar att du bara använder ordet som ett invektiv.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som en nidbild från vänsterhåll. Jag tror knappast mer liberalt sinnade moderater håller med. Och man har ju t ex i regeringsställning knappast gått långsamt fram och bevarat och förvaltat kriminalpolitiken. Eller försvarspolitiken. Eller statsfinanserna.
SO skriver så här om moderat: "(måttfullt) konservativ i politiskt avseende"
Det tycker jag stämmer väldigt väl med "vara åt det konservativa hållet", som jag skrev.
För övrigt är det hämtat från vad jag har hört folk som röstar på moderaterna beskriva det.
När det gäller ordet bevara så är det nu moderater i Stockholm som lovar att bevara grönområdena.

När det gäller de senaste åren är det väl rätt känt vid det här laget att på Tidö slott var det SD som hade många röda linjer och de andra fick gå med på formuleringar som de inte gillade, och att SD har pushat på just när det gäller förändringar t.ex. inom kriminalpolitiken.
Gällande statsfinanserna, just nu är det väl regeringen som lånar till driften medan S protesterar.
Gällande försvarspolitiken verkar det väl inte vara någon nämnvärd skillnad mellan S och regeringen.

BirgitS BirgitS skrev:
SO skriver så här om moderat: "(måttfullt) konservativ i politiskt avseende"
Det tycker jag stämmer väldigt väl med "vara åt det konservativa hållet", som jag skrev.
BirgitS BirgitS skrev:
SO ger betydelsen att progressiv ofta handlar om avskaffande av orättvisor, vilket inte brukar förknippas med moderat politik. Progressiv verkar ofta användas som ett skällsord om vänsterblocket.
Jag borde veta bättre än att argumentera mot något så här autistiskt. Men ändå: jag och säkerligen även Claes tycker att tekniken "slå upp betydelsen av ett begrepp i SO och sedan blanda bort korten genom att ta det som gospel" är tämligen ohederligt. Om du istället för att läsa SO läser vad Claes skriver, så ser du att "vilja att förändra samhället genom statliga påbud" är en bättre definition av progressiv. Att låtsas som att definitionen av adjektivet "moderat" i SO skulle vara ett bra sätt att definiera politiken som drivs för tillfället av partiet med namnet "Moderaterna" är ju såklart också löjeväckande. Liksom tanken om "orättvisor", vilket är ett värdeord som man kan fylla med det som passar ens politiska övertygelse i övrigt. Jag antar att allt som "Liberalerna" har i sitt partiprogram är liberalt då, enligt det här sättet att argumentera?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.