7 028 läst ·
323 svar
7k läst
323 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Det låter som en nidbild från vänsterhåll. Jag tror knappast mer liberalt sinnade moderater håller med. Och man har ju t ex i regeringsställning knappast gått långsamt fram och bevarat och förvaltat kriminalpolitiken. Eller försvarspolitiken. Eller statsfinanserna.BirgitS skrev:
Kanske kan det vara så att moderater är politiker först och främst. De vill driva igenom sina hjärtefrågor, kosta vad det kosta vill.
Javisst, mäktiga delar av S önskar ju en radikal omställning av bostadsbyggandet på nationell nivå. Man vill att småhusområden vars invånare man ser som privilegierade också ska bära bördan av det stora politiska misslyckandet. Att man på politisk väg skapade en ny trasunderklass som om det vore 1800-tal. Men denna gång etnifierad istället för nyurbaniserad.BirgitS skrev:
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Jovisst, och sedan har man mindre kapital, vilket, om man har låg inkomst, till exempel om man är pensionär, kan leda till svårigheter att få lån. Sedan finns ju risken att det är svårt att hitta motsvarande objekt som ens orenoverade 70-talare utan tvingas köpa renoverat utan att man bett om det.K Kane skrev:
Det är en annan fråga.A Anders_Nilsson skrev:
LTU gjorde en studie på detta.Claes Sörmland skrev:
1950 hade ett barn i snitt 2,6 km2 att röra sig fritt på, med barn menas yngre än tonåring. Varje generation har fått en tiondel av föregående generation att röra sig på. Idag är ytan nere på 2600m2, alltså som en tomt eller möjligtvis lekplatsen/del av innergård direkt framför lägenhetsfönstret.
Jag skulle nog våga säga att de flesta barn hade velat utforska på egen hand men det är föräldrarna som sätter gränserna. Om ett barn blir inspärrat på tomten så förstår jag att man fastnar med gamnacke över paddan förr eller senare. Samtidigt finns det så mycket teknik idag så det är egentligen inget argument, sätt på dem en GPS-klocka och sy in en tag om man är orolig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Nej det är det inte. Om du är nöjd med att bo i ditt orenoverade 70-takshys som du köpte billigt skall du inte tvingas in i förortsbetongen för att någon vill tjäna pengar på att exploatera.K Kane skrev:
Hur mycket löser man in de 26 villorna för? Vad är vinsten på de 300 lägenheterna? Någon tvingar dig att sälja råmaterialet till exploatering, dvs mark, och tar sedan vinsten. Jag tycker det är skäligt att den som tvingas sälja hålls skadeslös.
Du tror inte det kan vara så att föräldrarna reagerat och anpassat sig till verkligheten 2026 och att föräldrar 1950 bara gjorde samma sak? För det tror jag snarare än att föräldrarna tagit initiativet spontant.Kvackatore skrev:
LTU gjorde en studie på detta.
1950 hade ett barn i snitt 2,6 km2 att röra sig fritt på, med barn menas yngre än tonåring. Varje generation har fått en tiondel av föregående generation att röra sig på. Idag är ytan nere på 2600m2, alltså som en tomt eller möjligtvis lekplatsen/del av innergård direkt framför lägenhetsfönstret.
Jag skulle nog våga säga att de flesta barn hade velat utforska på egen hand men det är föräldrarna som sätter gränserna. Om ett barn blir inspärrat på tomten så förstår jag att man fastnar med gamnacke över paddan förr eller senare. Samtidigt finns det så mycket teknik idag så det är egentligen inget argument, sätt på dem en GPS-klocka och sy in en tag om man är orolig.
[bild]
Samhället 1950 var i mycket högre grad byggt på tillit än vad det är idag... Och social kontroll.
Politikerna kanske inte tänker på någon speciell grupp utan vill minska segregationen allmänt genom att mixa villor och hyresrätter. Om sedan det är någon från existerande hyresrätten som flyttar in i den nya villan bredvid och någon från existerande villan som flyttar in i nya hyresrätten har knappast segregationen minskat. Däremot erbjuds alternativa boendeformer i samma området.F fribygg skrev:
Att göra någon form av klassresa från HR till villa är väl inte fel. Fast egentligen är ju HR höjden av lyx, som ett all inclusive hotell. Eller som att leasa bilen istället för att köpa den.
Jag håller dock med @AndersMalmgren om att jag inte är intresserad av att flytta från villa i min villaförort till hr i samma förort. Då vill jag ha mer centralt läge och bättre kollektivtrafik.
Folk vill inte integreras med varandra jag förstår inte varför det är så svårt att förstå. Inte ens dom som förespråkar det mest tar ju första steget
Hur är integrationen på Eid eller midsommarafton? Noll. Den där dåren på Aftonbladet som alltid hetsar bor ju i en villa i Äppelviken i Bromma?
Finns ju en riksdagsledamot i V som bor i förorten och hon ska ha credd. Sånt respekterar jag, leva som man lär. Synd jag inte minns vad hon heter. Fan.
Tillägg: och de som vill integreras behöver ingen hjälp. Det händer ändå.
Hur är integrationen på Eid eller midsommarafton? Noll. Den där dåren på Aftonbladet som alltid hetsar bor ju i en villa i Äppelviken i Bromma?
Finns ju en riksdagsledamot i V som bor i förorten och hon ska ha credd. Sånt respekterar jag, leva som man lär. Synd jag inte minns vad hon heter. Fan.
Tillägg: och de som vill integreras behöver ingen hjälp. Det händer ändå.