Pellegnillot71
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min invändning var mot påståendet att det byggs upp till 16 våningar mot befintlig villabebyggelse. Det verkar vara en klar överdrift om man får utgå från att hushöjderna på skissen förhåller sig till var man får bygga hur högt enligt detaljplanen, vilket de brukar göra.

Sen förstår jag att man kan vara emot, men att ett industriområde i bra kollektivtrafikläge inte skulle ersättas med just tät bebyggelse är i mina ögon naivt att tro.
Om ett område är 200 meter brett och ska gå från 4-6 våningar upp till 16 och ner till 4-6 våningar igen, hur långt tror du då att ett 16 våningarshus ligger från vår enplansvilla? Trots att vi det tilltänkta området ligger in en svacka omgivet av berg så blir punkthusen ändå minst 15 meter högre än de 2-våningshus som ligger allra högst upp på berget.

Sen var det den lilla detaljen att man lagt del 2 av Spårväg Syd på is, och det är tveksamt om den någonsin kommer att byggas (nu talas det istället om Flemingsberg-Högdalen), vilket innebär att du kan välja på en 20 minuters snabb promenad till Fruängen eller de få bussar som finns. Infartsparkeringarna i Fruängen ska bebyggas med bostäder nu.

Det är väl det som är den största lögnen i hela projektet, att räkna med parkeringsplatser som om folk inte skulle behöva bil, när alla vet att det är det enda sättet som gäller om du vill kunna handla i Kungens Kurva.

Du är välkommen hit irl och titta, istället för att gå på de floskler som JMs konsulter har tagit fram för dyra pengar.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du tror inte det kan vara så att föräldrarna reagerat och anpassat sig till verkligheten 2026 och att föräldrar 1950 bara gjorde samma sak? För det tror jag snarare än att föräldrarna tagit initiativet spontant.
Samhället 1950 var i mycket högre grad byggt på tillit än vad det är idag... Och social kontroll.
Jag skulle nog våga påstå att barn i så kallade problemområden har större rörelsefrihet än välbärgade områden. På gott och ont.
Jag tror det är en kombination av att samhället förändrats, synen på barnuppfostran och ren (inbillad?) rädsla.
Finns ju en riksdagsledamot i V som bor i förorten och hon ska ha credd. Sånt respekterar jag, leva som man lär. Synd jag inte minns vad hon heter. Fan.
Maj Karlsson (Göteborg)? - ganska vanligt i det partiet men så har de ju rätt hård partiskatt med.

Kvackatore Kvackatore skrev:
Jag skulle nog våga påstå att barn i så kallade problemområden har större rörelsefrihet än välbärgade områden. På gott och ont.
Jag tror det är en kombination av att samhället förändrats, synen på barnuppfostran och ren (inbillad?) rädsla.

Maj Karlsson (Göteborg)? - ganska vanligt i det partiet men så har de ju rätt hård partiskatt med.
Pojkarna mer, flickorna mindre.

• Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
Farstatjej90
Kvackatore Kvackatore skrev:

Du tror fel. Många föräldrar i förorterna är livrädda att släppa ut sina barn.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Du är välkommen hit irl och titta, istället för att gå på de floskler som JMs konsulter har tagit fram för dyra pengar.
Jag är ledsen, men jag tycker helt enkelt inte som du. Jag har bara skummat planprogrammet, så jag har nog inte påverkats av så mycket JM-floskler alls, men jag är principiellt för att staden förtätas. Är Segeltorp och dess gamla industriområden centrala nog för att motivera sådan förtätning? Ja, det tycker jag nog. Och ska man någonsin kunna få till en bättre kollektivtrafik däromkring krävs nog också tätare bebyggelse.

Jag kan hålla med om att det inte nödvändigtvis är givet att det är just det här man borde göra. Skulle det gå att få ekonomi i det skulle man ju kunna bygga annat, glesare med, men normalt när man behöver sanera industrimark krävs hög täthet för att det ska gå ihop. Att någon ska slippa se ett högt hus 100–150 meter från sitt eget ser jag dock inte som ett särskilt starkt skäl emot.

Sen gör ju Huddinge som många andra kommuner sitt för att det inte ska bli fler villaområden heller. Gömmarens naturreservat är ju typisk sådan mark staden hade kunnat expandera med villamattor på om det inte vore för att kommunen lade en våt filt över sådan exploatering. Och när inga villor bygg, då blir det än viktigare att de få markplättar som exploateras blir så tätbebyggda som möjligt.

Vissa i trådens våta dröm

1783117681691.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Folk vill inte integreras med varandra jag förstår inte varför det är så svårt att förstå. Inte ens dom som förespråkar det mest tar ju första steget
Hur är integrationen på Eid eller midsommarafton? Noll. Den där dåren på Aftonbladet som alltid hetsar bor ju i en villa i Äppelviken i Bromma?
Finns ju en riksdagsledamot i V som bor i förorten och hon ska ha credd. Sånt respekterar jag, leva som man lär. Synd jag inte minns vad hon heter. Fan.

Tillägg: och de som vill integreras behöver ingen hjälp. Det händer ändå.
Godmorgon, äntligen en som förstår att integrationen är inte salig görande för ett välmående samhälle, jag vet eftersom jag kom hit som barn för 60 år sedan, mina föräldrar bestämde sig redan första dagen i Sverige att de inte hade något gemensamt med hönson (svenskar) och att dialekten de talade hade de ingen nytta av. Efter ca 45 i Sverige så umgicks de inte med några andra en sina landsmän, de hade inte integrerat sig, enligt politikerna så borde de ha varit kriminella och missanpassade. Men sanningen är att de var troligen de mest laglydiga innevånarna i Sverige, inte ens en parkerings eller fortkörnings bot. Kriminalitet styrs inte av integration som politikerna tror. I flera länder så finns det invandrare som aldrig integrerat sig, de bor tillsammans, China Town, Little India m.fl finns i de flesta storstäder i världen, i Finland så har vi ett av de bästa exemplen, Kung Gustav Vasa skickade ämbetsmän för att styra Finland för ca 500 år sedan, många av deras ättlingar har ännu inte hunnit integrera sig, i t.ex Närpes kommun så påstår de som bor där att de talar endast svenska, är de Kriminella ? NEJ självklart inte.
I t.ex Singapore som jag besökt så bor innevånarna till stor del ihop med sina landsmän, indier, kineser, koreaner m.fl , jag vet att brottsstatistiken är väldigt låg vilket inte är möjligt enligt integrations fanatikerna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Jag är ledsen, men jag tycker helt enkelt inte som du. Jag har bara skummat planprogrammet, så jag har nog inte påverkats av så mycket JM-floskler alls, men jag är principiellt för att staden förtätas. Är Segeltorp och dess gamla industriområden centrala nog för att motivera sådan förtätning? Ja, det tycker jag nog. Och ska man någonsin kunna få till en bättre kollektivtrafik däromkring krävs nog också tätare bebyggelse.

Jag kan hålla med om att det inte nödvändigtvis är givet att det är just det här man borde göra. Skulle det gå att få ekonomi i det skulle man ju kunna bygga annat, glesare med, men normalt när man behöver sanera industrimark krävs hög täthet för att det ska gå ihop. Att någon ska slippa se ett högt hus 100–150 meter från sitt eget ser jag dock inte som ett särskilt starkt skäl.
JA då är det ju ingen idé att diskutera men tro mig när jag säger att det finns stadsnära områden som har dålig kollektivtrafik och om man bebygger det enda förhandlingsområde man har mot region Stockholm och Sverigeförhandlingen, så lär det ju inte bli bättre.

Enligt ritningar så kommer det nedanför vår gata att finnas två punkthus efter varandra. Hur det då kan bli 100-150 meter till dessa hus när hela djupet på området är 200 meter, det får inte jag ihop.

Helt klart är ju att incitamentet som barnfamiljer har haftbatt flytta ut hit för att få en annan uppväxtmiljö för barnen än höghus har ju försvunnit. Och det är inte första gången som kommunen har antagit detaljplaner som har lämnat befintliga hus helt i skugga.

Folk får väl helt enkelt flytta till Danderyd istället!

I InsidersUnited skrev:
I min "by" på 3000 invånare börjades det planeras för ett område med bostadsrätter. Kommer ihåg en granne till området som gick runt med en protestlista, hon använde argumentet att det skulle komma in alkoholister och knarkare i byn.

Hon trodde inte alls att det skulle bli gamla människor som redan bodde i byn som var trötta på att sköta trädgården och ville ha ett enklare boende på livets höst. Bostadsrätterna byggdes och såldes för 5 till 9 mkr styck, jag har inte sett många fler knarkare i byn sedan dess....

Det som dock hänt är att jourlivsen har fått fler kunder, likaså bageriet, och de 2 restaurangerna har kunnat hålla öppet under vintern nu, även tillkommit en pizzeria.

Förändring skrämmer redan skrämda/ängsliga människor.
Denna fråga gäller inte BR. Detta gäller HR endast. Sluta grumla frågeställningen. Typiskt S. Suck.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vissa i trådens våta dröm

[bild]
Ja, det är förstås mycket bättre att låtsas som om människor fattigare än man själv inte behöver någonstans att bo.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är förstås mycket bättre att låtsas som om människor fattigare än man själv inte behöver någonstans att bo.
Fast man kanske inte behöver kunna begära att man bor centralt om man är fattig. Det är ingen naturlag. Fast Bromma hus är ju relativt centralt o nära till någon lokal krog har jag hört..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...m-spenderat-miljoner-pa-bromma-hus-ett-haveri

Claes Sörmland
Det är ju inte direkt så att folk inte har någonstans att bo. Alla har tak över huvudet som kan inordna sig i samhället. Vi har t o m haft sånt överskott av bostäder att vi har kunnat absorbera en mycket stor invandring under väldigt lång tid utan att folk står utan tak över huvudet.

Det är väl mer en fråga om att en del vill bo i vissa områden som deras ekonomiska status och nätverk inte tillåter. Det är den s.k. "bostadsbristen".

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
G
T TypRätt skrev:
Fast man kanske inte behöver kunna begära att man bor centralt om man är fattig. Det är ingen naturlag. Fast Bromma hus är ju relativt centralt o nära till någon lokal krog har jag hört..
[länk]
Man kan ju undra varför inte man vill bygga modulhus för dessa personer speciellt för dom som endast har ekonomiska problem..

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl mer en fråga om att en del vill bo i vissa områden som deras ekonomiska status och nätverk inte tillåter. Det är den s.k. "bostadsbristen".
Det är delvis sant. Men vi har också en plan- och bygglagstiftning som driver upp priserna till högre än de organiskt hade varit.

Även därför bor folk mindre eller mer perifert än vad de önskar.

Men de behöver inte bo i områden som blir förstörda av att de ska bo där.

Det blir ingen glad av varken den historielösa proletären som flyttar in i nybyggt eller den som bor i en befintlig villa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.