7 125 läst ·
324 svar
7k läst
324 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Är det några ungar ute nu i buskarna och slyskogen ? (Sommarlov, ljust, varmt och fint här)T TypRätt skrev:Jag fattar verkligen inte varför man vill förtäta var ända buskage. Ska vinna någon chans att få ut våra barn och ge de en uppväxt som inte enbart består av skärmar så måste det finnas spännande och utmanande miljöer i nära anslutning till bostäderna. Dessa stråk av natur ger utrymme för kojor och trädklättring som utmanar och ger en form av ”ägande” som kommunala parker aldrig tillgodoser. Absolut ingen blir lycklig av en villamatta som helt uttryckslöst breder ut sig mot horisonten. Det är det mellan områdena som skapar glädjen och minnena. Annars skulle barnen bara minnas Fortnite och Roblox och då kan de ju lika bra bo i lägenhet.
Jag tror du måste acceptera att även om din generation var utekatter så är dagens barn och ungdom stadens innekatter. Och vill man som förälder ändra på det för sina barn så får nog flyttlasset gå ut på landet. Det går inte att stadsplanera fram.T TypRätt skrev:Jag fattar verkligen inte varför man vill förtäta var ända buskage. Ska vinna någon chans att få ut våra barn och ge de en uppväxt som inte enbart består av skärmar så måste det finnas spännande och utmanande miljöer i nära anslutning till bostäderna. Dessa stråk av natur ger utrymme för kojor och trädklättring som utmanar och ger en form av ”ägande” som kommunala parker aldrig tillgodoser. Absolut ingen blir lycklig av en villamatta som helt uttryckslöst breder ut sig mot horisonten. Det är det mellan områdena som skapar glädjen och minnena. Annars skulle barnen bara minnas Fortnite och Roblox och då kan de ju lika bra bo i lägenhet.
(Jag delar naturligtvis din förfäran, all den frihet man hade som barn har mina generationskamrater i föräldrarollen helt utraderat för sina egna barn. För man är rädd.)
Malmgren kan ju ut och cykla med sina iafClaes Sörmland skrev:
Fotbollsplanerna i Stockholm nyttjas nästan dygnet runt, ibland till olägenhet för de som bor bredvid.
Vissa barn cyklar, andra kör elskotrar medan några inte är ute så mycket.
I sakfrågan vill jag inte ha stora hus med lägenheter i villaområden.
Vissa barn cyklar, andra kör elskotrar medan några inte är ute så mycket.
I sakfrågan vill jag inte ha stora hus med lägenheter i villaområden.
Det är inte på min bakgård.F fribygg skrev:
Vill du bygga så lägger jag mig inte i. Det brukar vara populärt bland nysvenskar att bygga nya stora villor nära området med hyreslägenheter de bodde i innan. Själv tycker jag det är dålig idé med dyrt hus på oattraktiv tomt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Med tanke på hur många som skällt på socialdemokrater i tråden för att de är de som vill bygga lägenheter bland villor, tyckte jag att det var bra med ett aktuellt område där det är tvärtom. Nog lär det ha varit en borgerliga kommunalråd i Nacka, som skrev under överenskommelsen om tunnelbana och fler bostäder.G Greger_08 skrev:
Min erfarenhet är att det sen åtminstone början av 80-talet har förekommit förtätningar runt om i Stockholm av olika slag, och det oavsett vilka partier som har styrt i stadshuset. Mängden växlar dock med konjunkturerna.
Jag förstod det. Jag bara tog upp att beloppet inte var särskilt stort i förhållande till husens värde.G Greger_08 skrev:
Håller helt med.G Greger_08 skrev:
Det brukar vara så i nyproduktion. Som Claes Sörmland påpekade i en annan tråd är det bara hyfsat välbetalda som har råd att flytta till nyproduktion.G Greger_08 skrev:
Jag uppfattar det som att de är tänkt att förtäras så i ett utanförskapsområde i Östergötland, man undrar ju om bankerna är sugna på att låna ut till villor som kanske inte blir värda byggkostnaden ens..P Pin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Du skrev även:Claes Sörmland skrev:
Nejdå, det var bara du som missförstod eller hittade på. Jag skrev:
"Johan Krogh är ett utmärkt exempel på en kommunpolitiker som absolut inte vill förknippas med att förvalta utan som vill ha progression och klimatomställning."
Jag tror han skriver under på det och han har ju ställt sig längst fram och försvarat projektet.
"Det verkar drivas av en centerpartist på 33 år som har fått grön tillväxtfeeling."
"Nja, en stor del av våra politiker vill inte ha stabilitet, de går till val på och drivs av viljan till förändring av samhället, från deras position sett: förbättring. Det är liksom den progressiva politikerns idé. En sån vill inte fastna i en bevarande och förvaltande roll, man vill inte vara en misslyckad och svag politiker. Sådana där visions- och idélösa typer." #211
SO ger betydelsen att progressiv ofta handlar om avskaffande av orättvisor, vilket inte brukar förknippas med moderat politik. Progressiv verkar ofta användas som ett skällsord om vänsterblocket.
Alla kommunalråden i Nacka lär väl försvara projektet, även om det är den som just nu har hand om bostadsfrågor som journalister vill ha svar av.
Att vara moderat är väl snarast att vilja gå långsamt fram, att vara åt det konservativa hållet, bevara och förvalta.Claes Sörmland skrev:
Tidigare i denna och liknande trådar har det ju just skällts på socialdemokraterna för att vara de som vill ha förändringar när det gäller bostadsbyggande. Har du inte märkt det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg