7 028 läst ·
323 svar
7k läst
323 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 288 inlägg
Uppenbarligen vet du inte vad du pratar om här. Utöver att vara fullbelagda stor del av tiden av idrottsklubbar är det gott om barn som både går och cyklar till olika bollplaner för egen lek.Claes Sörmland skrev:
Parker, lek- och idrottsplatser nyttjas.
Nu ska vi inte röra ihop fotbollsplaner med lekplatser. Helt olika målgrupper.Nötegårdsgubben skrev:
Har du gjort det till din grej att uttala dig absolut hela tiden? Det finns tre fotbollsplaner ganska nära mig och dom är definitivt inte utnyttjade hela tiden. Tvärtom skulle jag säga.Nötegårdsgubben skrev:
Och det gäller ju då sommaren.
På vintern är det ingen där...🤔
Skogsägare
· 23 288 inlägg
Vi ska förstås inte blanda ihop det med parker heller, som jag också nämnde. Men jag skulle säga att det är tre saker utöver gator och torg som faktiskt används av icke tomtmark.Claes Sörmland skrev:
Till skillnad från exempelvis slyskogar.
Ska jag vara ärlig så undrar jag om inte slyskogar används mer än fotbollsplaner. Nu pratar jag inte om nån Stockholmsförort med en överbokad fotbollsplan, utan hur det ser ut nationellt.Nötegårdsgubben skrev:
Jag bor granne med en fotbollsplan ute i Sörmland. Den har vuxit igen i år, ingen orkade klippa den. I början maj när värmen kom sparkade några små pojkar faktiskt boll där en eller några gånger. Förra året var det mer aktivitet, säkert tjugotalet sammankomster för pojkarna, de verkade vara där varje kväll. Tydligen har åldern gett dem andra intressen i år.
Och ja, många av pojkarna i prepubertal ålder spelar fotboll här också. Då skjutsar deras föräldrar dem till träningen. På en sån där mer välutnyttjad fotbollsplan i kommunen som troligen har ett existensberättigande till skillnad mot så många andra avsatta fotbollsplansytor.
Hälsningar från Sveriges hjärtland (som inte är Stockholm).
Trodde du var mer intelligent än att utgår från en förskönad bild i ett konsultframtageninspirationsbild.Nötegårdsgubben skrev:
För någon som har läst alla de 225 sidorna dokument som ligger upplagt på kommunens hemsida, samt har försökt ställa intelligenta frågor på samrådet (där kommunen inte vågade hålla en genomgång utan förutsatte att alla som kom dit själva hade tagit till sig de sagda 225 sidorna) så kan jag meddela dig att majoriteten av grönskan härstammar från den omkringliggande villabebyggelsen inte något som kommer att tillföras vid byggnationen. Och jag måste säga att även om jag älskar min trädgård så är inte ens min så prunkande som de är på bilderna.
Att det kommer att bli grönt inne på gårdarna lär ju bara de som bor med fönster in mot gårdarna se. Parken, som vi ännu inte har sett, är placerad där den är placerad, som en ren nödvändighet eftersom översvämningsrisken är störst på just den platsen, och parken ska hantera detta.
Husen ska "smälta in" mot omkringliggande bostäder och vara 4-6 våningar ytterst för att sedan bli 5-8 våningar. De högsta husen ska vara 7-10 våningar men det finns även inritat ett rött stråk där man vill ha punkthus med 16 våningar (8 st). Du kan ju själv fundera på hur en sådan "Gauss"-kurva ska se ut när området är ca 200 meter brett. Det blir en utmaning!
Att få hus precis på andra sidan gatan om du bor i en 1,5 plans villa som är 6 våningar, åt sydväst och syd kommer ju att ge permanent skugga på dessa fastigheter.
Sen kan du ju själv fundera på om du vill bo i ett område mitt ute i ingenstans kollektivtrafikmässigt sett, där husen är tätare byggda än de är i Älvsjös nya ghetto.
Och du gör precis det som alla andra som inte orkar tänka framåt. Skyller på villaägarna för att de opponerar sig, och skiter fullständigt i VAD de opponerar sig mot. Tror du att motståndet hade varit samma om man istället hade planerat i radhus eller låghus?
Absolut. Jag har ett ännu bättre förslag. Narvavägen, Karlavägen och Valhallavägen har ju alla flera filer och dessutom mark mellan vänster och högerfilerna. På den marken skulle man gott kunna bygga 6-våningshus hela vägen. Det skulle ju vara en succé med tanke på hur många som vill bo där, och hur utbyggd kollektivtrafiken redan är. När Stockholm dammsuger alla gröna plättar ute i förorten för att kunna bygga, så har de ju de absolut bästa platserna mitt framför ögonen.F Fuktskadad09 skrev:
Tänk så bra det skulle kunna bli för ingen behöver ju egentligen grönska. Den kan man ju köpa hem från blomsteraffären och sätta en vas.
Jag växte upp i en Stockholmsförort med god tillgång på fotbollsplaner och vad jag kan minnas stod grusplanen som jag hade inom "hörselavstånd" från pojkrummet tom under hela min uppväxt. 80-90-tal. Och den stora fina fotbollsplanen som den lokala fotbollsklubben underhöll för stora pengar fick inte användas av barn och kreti och pleti, den var ju för fotbollsklubbens viktiga matcher och gräset var ju så känsligt. Drömmen om barn (pojkar) som sparkar boll spontant på kommunala bollplaner är nog bara en gubbdröm. Det finns roligare saker att göra för pojkarna idag. Vill man ge ungdomen en plats där många kan hänga och göra något fysiskt, se till att det finns gym.Farstatjej90 skrev:
Och det var i ärlighetens namn, bara enstaka killar från fotbollsfamiljer som var engagerade i denna sport i min högstadieskola där på 90-talets början. Och de droppade snabbt av när puberteten slog till med full kraft. Och ändå bodde jag granne med landslagstränaren och gick i samma klass som hans son.
Skogsägare
· 23 288 inlägg
Då kanske du är i fel tråd. Den här handlar trots allt om förtätning i småhusområden. Och där slår jag gärna ett slag för att just de lokala idrottsplatserna faktiskt är något som används.Claes Sörmland skrev:
Såhär ser det exempelvis ut runt Enskede ip. Där skulle jag lätt tycka att det vore värt att offra de olika mindre skogsområdena framför någon av de olika små och stora fotbollsplanerna om man lyckades få till en opinion för förtätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det inte ser likadant ut över alla typer av områden i landet är jag medveten om.
Skogsägare
· 23 288 inlägg
Används fotbollsplanerna av barnen i Enskede är jag för att behålla dem. Jag kan så lite om söderförorterna.Nötegårdsgubben skrev:
Då kanske du är i fel tråd. Den här handlar trots allt om förtätning i småhusområden. Och där slår jag gärna ett slag för att just de lokala idrottsplatserna faktiskt är något som används.
Såhär ser det exempelvis ut runt Enskede ip. Där skulle jag lätt tycka att det vore värt att offra de olika mindre skogsområdena framför någon av de olika små och stora fotbollsplanerna om man lyckades få till en opinion för förtätning.
[bild]
Att det inte ser likadant ut över alla typer av områden i landet är jag medveten om.
Skogsägare
· 23 288 inlägg
Min invändning var mot påståendet att det byggs upp till 16 våningar mot befintlig villabebyggelse. Det verkar vara en klar överdrift om man får utgå från att hushöjderna på skissen förhåller sig till var man får bygga hur högt enligt detaljplanen, vilket de brukar göra.Pellegnillot71 skrev:
Sen förstår jag att man kan vara emot, men att ett industriområde i bra kollektivtrafikläge inte skulle ersättas med just tät bebyggelse är i mina ögon naivt att tro.
Jag är som sagt för fler och större villaområden, men jag tror man får ha måttliga förväntningar på var de kan anläggas.
Jag fattar verkligen inte varför man vill förtäta var ända buskage. Ska vinna någon chans att få ut våra barn och ge de en uppväxt som inte enbart består av skärmar så måste det finnas spännande och utmanande miljöer i nära anslutning till bostäderna. Dessa stråk av natur ger utrymme för kojor och trädklättring som utmanar och ger en form av ”ägande” som kommunala parker aldrig tillgodoser. Absolut ingen blir lycklig av en villamatta som helt uttryckslöst breder ut sig mot horisonten. Det är det mellan områdena som skapar glädjen och minnena. Annars skulle barnen bara minnas Fortnite och Roblox och då kan de ju lika bra bo i lägenhet.