TorpAnders TorpAnders skrev:
[länk]
Det kan göra problemet större. Om hydropressen hypotetiskt var nästan tom när man börjar tappa så ska pumpen både fylla hydropressen och kompensera för det använda vattnet. Då försöker den pumpa ännu mer från brunnen.
Ska du vinna något på en större hydropress måste pumpen dessutom styras dynamiskt efter vattennivån i brunnen. Det har jag inte sett någonstans alls.

Så nej, det hjälper inte med en större hydropress.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Det man borde göra är alltså att tappa upp vatten liten då och då, och använda vid ökad förbrukning :crysmile:
 
Nja, jag skulle fastställa orsaken till problem och sedan åtgärda. Det är ju även dricksvatten så efter åtgärd lämna in prov på vattnet om det inte är gjort de senaste åren. :cool:
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, jag skulle fastställa orsaken till problem och sedan åtgärda. Det är ju även dricksvatten så efter åtgärd lämna in prov på vattnet om det inte är gjort de senaste åren. :cool:
Hur fastställer jag problemen om det är vattenbrist?
 
Vi har teorier om orsak och utifrån dina frågor skulle jag låta en vvs-firma kontrollera på plats.
Konstateras brunnen som orsak kan man prova att trycka den för att se om det går att få igång flödet.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Det är fysiskt omöjligt att suga vatten mer än 10m upp. Om vi antar att du har vattenytan 2m under pumpen och den är ideal så har du 63l tillgängligt magsin. Det är inte mycket. Använder du mer än så måste pumpen jobba tills det runnit in mer vatten. En stor tank kommer att resultera i att det händer vid varje tillslag.

En pump nere i brunnen skulle öka den tillgängliga vattenvolymen. Tex en ejektorpump eller en elektrisk dränkbar pump.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är fysiskt omöjligt att suga vatten mer än 10m upp. Om vi antar att du har vattenytan 2m under pumpen och den är ideal så har du 63l tillgängligt magsin. Det är inte mycket. Använder du mer än så måste pumpen jobba tills det runnit in mer vatten. En stor tank kommer att resultera i att det händer vid varje tillslag.

En pump nere i brunnen skulle öka den tillgängliga vattenvolymen. Tex en ejektorpump eller en elektrisk dränkbar pump.
Där sa du nåt, kanske är där man skall lägga krutet. En dränkbar pump.
Lite förenklat men du menar typ att skillnaden skulle bli såhär?
 
  • Illustration av två typer av pumpsystem: en dränkbar pump jämfört med pump i källare för vattenavledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
rockin_john rockin_john skrev:
Där sa du nåt, kanske är där man skall lägga krutet. En dränkbar pump.
Lite förenklat men du menar typ att skillnaden skulle bli såhär?
Vad har du för pump idag?
 
M marcusjj skrev:
Vad har du för pump idag?
En som står i källaren. Nåt i stil med denna.
 
  • Grön cirkulationspump i en källare omgiven av rör och en elektrisk dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut att vara en pump för att driva en ejektorpump i brunnen. Då har du redan den lösningen. Går det två slangar till brunnen?
 
D Daniel 109 skrev:
Det där ser ut att vara en pump för att driva en ejektorpump i brunnen. Då har du redan den lösningen. Går det två slangar till brunnen?
två slangar ja
 

Bästa svaret

Det med dåligt tryck och lång tid för att fylla upp. Det är en ejektorpump du har och även kopplad med ett rör till botten av tanken Detta är ska vara för att pumpen aldrig ska kunna gå torr, och och med att den kopplingen finns så är det risk för torrkörning. Troligtvis sitter det en 11 meter slangbit nedanför ejektorn i hålet och som sägs, nivån sjunker i hålet. En ejektorpump kan inte suga längre ner än ca 9 meter, det blir då ett vacum som håller tillbaka vattnet. En ejektor bygger på att en del vatten går tillbaka till brunnen och skapar en stark ström uppåt. via ett munstycke. Så ev problem är att nivån sjunker och pumpen snurrar vatten i en lopp och när nivån höjs ( tillrinning ) så får du vatten till tanken i mindre mängd. Kan ta lång tid beroende på hur mycket flöde det finns till hålet.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kan göra problemet större. Om hydropressen hypotetiskt var nästan tom när man börjar tappa så ska pumpen både fylla hydropressen och kompensera för det använda vattnet. Då försöker den pumpa ännu mer från brunnen.
Ska du vinna något på en större hydropress måste pumpen dessutom styras dynamiskt efter vattennivån i brunnen. Det har jag inte sett någonstans alls.

Så nej, det hjälper inte med en större hydropress.
Helt rätt, men det är ju samtidigt så att om TS absolut behöver ta ut x antal liter utöver vad brunnen ger vid ett specifikt tillfälle så måste han mellanlagra den volymen någonstans.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med dåligt tryck och lång tid för att fylla upp. Det är en ejektorpump du har och även kopplad med ett rör till botten av tanken Detta är ska vara för att pumpen aldrig ska kunna gå torr, och och med att den kopplingen finns så är det risk för torrkörning. Troligtvis sitter det en 11 meter slangbit nedanför ejektorn i hålet och som sägs, nivån sjunker i hålet. En ejektorpump kan inte suga längre ner än ca 9 meter, det blir då ett vacum som håller tillbaka vattnet. En ejektor bygger på att en del vatten går tillbaka till brunnen och skapar en stark ström uppåt. via ett munstycke. Så ev problem är att nivån sjunker och pumpen snurrar vatten i en lopp och när nivån höjs ( tillrinning ) så får du vatten till tanken i mindre mängd. Kan ta lång tid beroende på hur mycket flöde det finns till hålet.
Betyder det att det hade varit bättre med en dränkbar pump?
 
Du har en ejektorpump nere i brunnen. Det funkar definitivt. Kolla om det är vattenbrist eller om pumpen inte orkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.