Nissens
H Hybro skrev:
Nu är det som så att nyttjar man t ex ett FTX, så ligger verkningsgraden på ca 85 %.

Alltså man förlorar 15 % av den värme som ventileras ut.

En sanning med modifikation, då det även är förluster i de isolerade tilluftsröret efter FTX.

Jag har kopplat bort mitt FTX värmeelement.

Angående inomhusmiljön, så är den god. Frånluft blandas aldrig med tilluft.
Släpper man en skarp fjärt på toan eller i våtrummet, så märks denna inte i något av de andra rummen, men möjligen på utsidan av huset där frånluftstuben mynnar.
Nu har julglöggen verkat. 😂😂

Glögg... Sån skit...

Nä, två små... Försiktigt nu då jag inlagd några dagar.

Nissens
H Hybro skrev:
Glögg... Sån skit...

Nä, två små... Försiktigt nu då jag inlagd några dagar.
Önskar dig en God Jul och ett Gott tillfrisknande! 😊

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Önskar dig en God Jul och ett Gott tillfrisknande! 😊
Till dig med, Nissens:

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
Till dig med, Nissens:
Att du aldrig inser att dina sura personangrepp säger mer om dig själv än något annat! 😊

Redigerat:
  • Älska
Intet
  • Laddar…
H HillRoad skrev:
Hej!

Takläggaren kikade inifrån vinden och konstaterade att vid ventilationsgenomföringen och vid ”ränndalarna” finns läckage. Det övriga ”småfläckarna” ansåg han inte var något ”onormalt/något som krävde åtgärd”.

Sen gick vi ut, han klättrade bara upp på stegen innan han sa att ”-Ja det är inte konstigt att ventilationshuven läcker”. Detta utifrån konstruktionen. Han menar på att den inte blivit bytt i samband med takomläggningen utan är konstruerad för ett tegeltak och inte som idag, ett plåttak. I ränndalen till vardagsrumsdelen låg det för mycket snö så där såg han inte.

Men summan av det hela blir att dom under Januari kommer tillbaka för att bygga ny ventilationshuv samt klä av takplåtarna runt genomföringen / ränndalen och se över om pappen behöver kläs om där.

Dom skulle även hjälpa mig skriva ihop ett utlåtande som jag ska skicka till besiktningsmannens försäkringsbolag.
Jag tycker att om takläggaren bara behövde stå på stegen för att se att ventilationshuven var felaktig så borde besiktningsmannen också sett det…
Ja är det så felbyggt borde ni iaf försöka.

Sen tycker jag att ni kan tänka den goda tanken att det är något som går att åtgärda ”relativt enkelt” och ni nu har en plan

God jul :)

(Det är alltid roligt med den tragikomiska diskussionen som uppstår kring ftx eller inte….. Där flera av deltagarna faktiskt mest är intresserade av att gräla än att bidra så de är ”ignorerade” hos mig)

• Gilla
HillRoad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.