234 läst ·
5 svar
234 läst
5 svar
Kallmur - bygga stenmur - mur av sten
Hej,
Jag ska bygga en kallmur längst ner framför vår slänt som kommer att bli odling eller buskar och perenn rabatt. Den ska vara ca 0.5m - 0.6m hög och ungefär 50cm bred. Jag har förstått att jag ska gräva ca 25cm ned och sen fylla på med först fiberduk å sen bergkross 0-32mm. Men börjar nu fundera på om det är bättre med 0-18mm. Jag är ju inte jättestark och kommer packa manuellt. Så undrar på om det packas bättre med 0-18mm. Tänker alltså att detta blir enda grunden å sen stenar a la plockepinn eller tetris ovanpå typ, med de tyngsta stenarna i botten. Någon som gjort innan? Mvh
Jag ska bygga en kallmur längst ner framför vår slänt som kommer att bli odling eller buskar och perenn rabatt. Den ska vara ca 0.5m - 0.6m hög och ungefär 50cm bred. Jag har förstått att jag ska gräva ca 25cm ned och sen fylla på med först fiberduk å sen bergkross 0-32mm. Men börjar nu fundera på om det är bättre med 0-18mm. Jag är ju inte jättestark och kommer packa manuellt. Så undrar på om det packas bättre med 0-18mm. Tänker alltså att detta blir enda grunden å sen stenar a la plockepinn eller tetris ovanpå typ, med de tyngsta stenarna i botten. Någon som gjort innan? Mvh
Ja det kan man ju hålla med om faktiskt. Tycker egentligen att det borde vara väldigt gammaldags gjort men jag känner ingen som gjort förr å det jag hittar på nätet säger att det ska vara fiberduk för att hindra ogräs men ändå låta vatten tränga igenom neryonna skrev:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Nu har jag ju inte lagt kallmur själv, förstås. Har gammal (numera skyddad) knappt meterhög mur längs tomtgränsen mot kohage och som är från 1800talets slut. Ogräs finns inte men - suck - ett par rejäla tysklönnar som fått växa till sig och knäckt muren. Men detta hände innan min mark blev tomtmark dvs innan någon brydde sig. Sådant kan man ju hålla efter.
Ja men precis - ska kanske kolla upp om jag hittar hur man gör på traditionellt vis. Hade hoppats på att hitta någon här som gjort en innanyonna skrev:
Nu har jag ju inte lagt kallmur själv, förstås. Har gammal (numera skyddad) knappt meterhög mur längs tomtgränsen mot kohage och som är från 1800talets slut. Ogräs finns inte men - suck - ett par rejäla tysklönnar som fått växa till sig och knäckt muren. Men detta hände innan min mark blev tomtmark dvs innan någon brydde sig. Sådant kan man ju hålla efter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden