Hej!
Jag ska uppgradera från en 60 cm induktionshäll till en 80 cm och vill gärna ha tips och erfarenheter från någon med egen erfarenhet.

Det jag funderar mest på är zonerna:
- Är det bäst med en flexibel zon,
- hela ytan som flexibel,
- eller fem fasta zoner?

Jag lagar ofta mat där jag vill kunna ha två stora stekpannor, en kastrull för potatis/pasta/ris och en såskastrull igång samtidigt. Därför vill jag ha en häll som klarar många stora kokkärl utan att begränsa mig.

Jag lutar åt Siemens, men är absolut öppen för andra märken om de har bättre lösningar för flexibla ytor och effekt.

Vad använder ni själva, och vad rekommenderar ni när man går upp till 80 cm? För- och nackdelar med flex vs flera fasta zoner?

Angående fläkt så lutar jag starkt åt en Siemens IQ300 som ska få plats i ett 60 skåp men kunna täcka 90 cm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yamio och 1 till
  • Laddar…
D
H hamren skrev:
Hej!
Jag ska uppgradera från en 60 cm induktionshäll till en 80 cm och vill gärna ha tips och erfarenheter från någon med egen erfarenhet.

Det jag funderar mest på är zonerna:
- Är det bäst med en flexibel zon,
- hela ytan som flexibel,
- eller fem fasta zoner?

Jag lagar ofta mat där jag vill kunna ha två stora stekpannor, en kastrull för potatis/pasta/ris och en såskastrull igång samtidigt. Därför vill jag ha en häll som klarar många stora kokkärl utan att begränsa mig.

Jag lutar åt Siemens, men är absolut öppen för andra märken om de har bättre lösningar för flexibla ytor och effekt.

Vad använder ni själva, och vad rekommenderar ni när man går upp till 80 cm? För- och nackdelar med flex vs flera fasta zoner?

Angående fläkt så lutar jag starkt åt en Siemens IQ300 som ska få plats i ett 60 skåp men kunna täcka 90 cm.
I allmänhet bör Siemens/Bosch undvikas för de kränger hällar (och spisar) som inte passar i det svenska elsystemet, enär hällen bara går på en fas. Du vill ha en häll som går på minst 2 faser. Dvs maxeffekt 2 x 230V x 16A ≈ 7,3 kW. Om du ska ha en jättehäll bör maxeffekten ligga på 3 x 230V x 16A ≈ 11 kW. Lägg upp några av dina spaningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Saaallss och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
I allmänhet bör Siemens/Bosch undvikas för de kränger hällar (och spisar) som inte passar i det svenska elsystemet, enär hällen bara går på en fas. Du vill ha en häll som går på minst 2 faser. Dvs maxeffekt 2 x 230V x 16A ≈ 7,3 kW. Om du ska ha en jättehäll bör maxeffekten ligga på 3 x 230V x 16A ≈ 11 kW. Lägg upp några av dina spaningar.
Vad yrar du om? Har haft 2 Bosch hällar, en från 2009 och den senaste från 2025. Båda 2-fas inkopplade.
 
  • Gilla
Gulketchup och 6 till
  • Laddar…
D datja skrev:
I allmänhet bör Siemens/Bosch undvikas för de kränger hällar (och spisar) som inte passar i det svenska elsystemet, enär hällen bara går på en fas. Du vill ha en häll som går på minst 2 faser. Dvs maxeffekt 2 x 230V x 16A ≈ 7,3 kW. Om du ska ha en jättehäll bör maxeffekten ligga på 3 x 230V x 16A ≈ 11 kW. Lägg upp några av dina spaningar.
1776613878069.png

Vänligen förklara ditt inlägg?

Eller för att inte tala om 11kW varianten.
1776614047036.png
 
  • Gilla
Gulketchup och 3 till
  • Laddar…
Bosch/Siemens säljer hällar med både endast tvåfas anslutning.
Handlar ju om att köpa rätt modell. Och jag gissar att de större hällarna över 60cm bredd har tvåfas.
Men bäst att kolla.

Gällande flexibla zoner så verkar det finnas olika sorter där. Varav en del upplevs som uselt fungerade med ojämn värme.
Så man bör nog läsa på ordentligt om just den modellen man funderar på att köpa.
 
  • Gilla
Gulketchup och 5 till
  • Laddar…
H hamren skrev:
Jag lagar ofta mat där jag vill kunna ha två stora stekpannor, en kastrull för potatis/pasta/ris och en såskastrull igång samtidigt. Därför vill jag ha en häll som klarar många stora kokkärl utan att begränsa mig.
Har precis samma problem. Många saker som gärna ska tillagas i olika kärl samtidigt så att allt blir färdigt i rätt tid. Med två söner som lär äta oss ur huset inom kort så behövs dessutom lite större pannor!

Min tanke om att ha två hällar á 60cm röstades ner så då återstår en stor. Jag undrar dock hur det fungerar med de där flexibla zonerna, funkar fyrkantiga zoner bra med runda stekpannor? Som det är idag så är själva induktionszonen i vår gamla Husqvarna ca 15cm i diameter medans stekpannan är 30. Syns mycket tydligt när man häller i 3mm vatten och drar på effekt, det kokar i mitten och ytterst är det stilla. Det blir ju samma effekt när man steker en stor schnitzel, den får fin färg i mitten och blek i kanterna, så en håll som verkligen ger effekt ute i kanterna på pannan hade varit toppen!

Så, ni som har en stor håll och ett stekjärn, kan man få se något experiment hur väl värmen fördelas? Eller nån som har IR-kameran redo? :-)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Varför ska du ha runda stekpannor när det finns fyrkantiga (om zonerna är fyrkantiga)?
Varför inte en riktig spis med ugn?
 
  • Gilla
Gurra11
  • Laddar…
Det kan vara klokt ibland att köpa tillgång till ett seriöst test av dyrare varor.
Läs sista raden.
Screenshot_20260419_182022_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[bild]

Vänligen förklara ditt inlägg?

Eller för att inte tala om 11kW varianten.
[bild]
Är det verkligen en häll som är på 11kW?
 
D
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[bild]

Vänligen förklara ditt inlägg?

Eller för att inte tala om 11kW varianten.
[bild]
Inlägget var självförklarande. Läs igen. Du protesterar mot halmgubbar. Att du äger en häll från B/S som inte är enfas är inget bevis för att de inte säljer enfas. Jag har aldrig påstått att det gäller hela deras katalog.
 
  • Haha
  • Gilla
Saaallss och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det verkligen en häll som är på 11kW?
ja
 
Jag hadd en Neff med två flexzoner så totalt fyra olika zoner som kan slås ihop etc.

Tappa en flaska så den sprack och har nu motsvarande modell med endast en flexzon och tre andra individuella.

Det senare är bättre enligt mig och mer flexibelt. Sällan man behöver ha två långpannor samtidigt etc.
 
  • Gilla
hamren och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Inlägget var självförklarande. Läs igen. Du protesterar mot halmgubbar. Att du äger en häll från B/S som inte är enfas är inget bevis för att de inte säljer enfas. Jag har aldrig påstått att det gäller hela deras katalog.
Du får gärna ge ett exempel av deras 80cm hällar som är enfas. Att påstå att man ska undvika dem för att "de kränger hällar (och spisar) som inte passar i det svenska elsystemet, enär hällen bara går på en fas" tolkar jag som att det är åtminstone majoriteten av varorna. Annars kan jag ju påstå att man ska undvika Gaggenau eftersom de kränger spisar som inte ens går att koppla in på elnätet (enär de är gas-spisar).

https://www.siemens-home.bsh-group....ar-hallar-och-flaktar/spishall/induktionshall
 
D
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du får gärna ge ett exempel av deras 80cm hällar som är enfas. Att påstå att man ska undvika dem för att "de kränger hällar (och spisar) som inte passar i det svenska elsystemet, enär hällen bara går på en fas" tolkar jag som att det är åtminstone majoriteten av varorna. Annars kan jag ju påstå att man ska undvika Gaggenau eftersom de kränger spisar som inte ens går att koppla in på elnätet (enär de är gas-spisar).

[länk]
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-induktionsspisar.437788/post-4517551
 
D datja skrev:
[länk]
Och var ser du en 80cm häll i det inlägget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.