Nissens
GregerRil GregerRil skrev:
Jo jag har, men använde de gamla existerande självdragsrören till frånluften, medans tilluftsrören är helt nya :)
Min poäng var att jag gärna undviker att ha tilluft i rör alls. De är inte nya länge…

D droopy skrev:
Varför inte en frånluftvärmepump? Då går inte värmen ut outnyttjad.
kommer nog upp som förslag från "ventfirman"
Idag har vi endast elradiatorer. Att dra för vattenburet värmesystem känns som ett lite väl omfattande projekt… 😳

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Kommunerna har ofta energirådgivare som kommer ut och diskuterar hur man kan minska energin som går till uppvärmning etc.

• Gilla
HillRoad
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kommunerna har ofta energirådgivare som kommer ut och diskuterar hur man kan minska energin som går till uppvärmning etc.
Tack för svaret! Jo men det har jag koll på, jättebra tips och funktion som man absolut ska nyttja!

Frisk luft och ett friskt hus är värt hur mycket som helst. FTX är en svensk specialitet och jag råkade se att Östberg Heru 160 finns nästan på rea nu - drygt 20 kkr. Kanaldragningen kostar säkert mångdubbelt mer. De är tysta, underhållsfria och har 86%ig verkningsgrad. Jag hade F7-filter i min så inomhusluften var lite som en operationssal. Overkill. Kanalerna ska rensas givetvis, vart tionde år eller så. Det kan vent-gubbarna svara på.
Aggregatet väger 60 kg o ställs på vinden (kallt läge). Frånluft i fuktiga utrymmen och tilluft i sovrummen. Husets ska ha undertryck och hela volymen ska omsättas varannan timme enligt en gammal rekommendation. När vår FTX jobbar hårt kan man höra tilluften i vardagsrummet, men även det kan isoleras bort.
Kort sagt: I ett hus från den tiden lär ventilationen behöva en rejäl renovering och att bara blåsa ut den uppvärmda, men sunkiga, luften blir inte bra.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
I ett hus från den tiden lär ventilationen behöva en rejäl renovering och att bara blåsa ut den uppvärmda, men sunkiga, luften blir inte bra.
Det funkar tillräckligt bra i väldigt många bostäder.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jaha?

H hovapettson skrev:
Jaha?
Mellan raderna tycker jag mig förstå att du inte håller med. Varför inte utveckla det så vi bättre förstår varför? Är det energiförbrukningen, luftkvaliteten, risken för kallras/temperaturvariation vid tilluftsventiler eller något annat som gör att du inte tycker mekanisk frånluft duger i en villa?

Alfredo Alfredo skrev:
Luftutbytet är starkt överdrivet för en privatbostad.
Jag har sldrig bott i ett hus med mekanisk ventilation och tack och lov för det.

Farsan köpte radhus och det första han gjorde var att dra ur säkringen till fläkten när han förfärat märkte att all go/dyr värme försvann ut genom ventiler i taket.
Där bodde han fram till sin död trettio år senare.
Kanske lite extremt, möjligen.

• Wow
hovapettson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Mellan raderna tycker jag mig förstå att du inte håller med. Varför inte utveckla det så vi bättre förstår varför? Är det energiförbrukningen, luftkvaliteten, risken för kallras/temperaturvariation vid tilluftsventiler eller något annat som gör att du inte tycker mekanisk frånluft duger i en villa?
Alltså ren, uppvärmd luft och ett skönt inomhusklimat är värt "hur mycket som helst". Fråga en allergiker eller så. Det är hälsosamt för huset också så att detta förebygger vidare hälsoproblem. Jag är en vän av moderna rotations-FTX, ja. De borde vara norm i alla nordiska hus. Men man kan värmepumpa också, förstås, men TS hade visst direktverkande el som jag förstod.
Ljudet är en grej, men dämpare hjälper mycket. Jag sa till min hustru att "det där lilla suset i taket är ljudet av sparade hundralappar varje månad".

• Gilla
HillRoad
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jepp. Håller med.

Dock om man har fuktproblem på kallvinden och självdrag i huset hjälper mekanisk frånluft i kök och bad till att minska problemet ev tar bort helt helt. Plus att med mekanisk frånluft omsätts luften mer än vid självdrag och därvid får man bättre luftkvalitet. Men frågan är om det behövs. Samt iom mekanisk frånluft så ökar uppvärmningskostnaderna jämfört med självdrag.

Så om man då bestämt sig för att ja jag vill ha mekanisk frånluft (eller redan har) av någon anledning, blir frågan:
Är det värt att gå hela vägen till FTX?
Det beror på om man tycker att kapitalkostnaden för FTX installation är värt den lägre uppvärmningskostnaden man får.
Luftkvaliteten blir lite bättre, men frågan är hur mycket. Inte så mycket att Luftkvaliteten ensamt är värt FTX i de flesta fall iaf

Personligen tycker jag att FTX helt klart var värt pengarna mot att "bara" uppgradera till mekanisk frånluft.

• Gilla
HillRoad
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du kikat in i de rören någon gång? De är inte så kul efter några år…
Ja. Frånluftsrören blir dammiga naturligtvis eftersom det inte sitter några filter ute i donen normalt, men insugsrören med tilluft har ju ett luftfilter. Våra tilluftsrör är lika rena inuti nu som de var när jag installerade dem för 25 år sedan.

För oss var FTX huvudsakligen en komfortfråga. Vi är båda frusna och hatar kalldrag och kyla. Då är tempererad tilluft ett måste, och det är endast FTX som kan ge det.

Intet Intet skrev:
Luftutbytet är starkt överdrivet för en privatbostad.
Absolut. Det är antagligen beräknat för 5 personekvivalenter, (precis som enskilda avlopp). Två vuxna i ett normalstort hus klarar sig alltså med mindre än hälften. Men är man en barnfamilj och kanske också har en hund så behövs riktvärdet för ventilationsflödet för god luftkvalitet. (Precis som i vilken kontorsbyggnad som helst. Där finns alltid rejäl mekanisk ventilation, men ändå brukar konferensrum med hyfsat många deltagare få dålig luft efter ngn timme. När man kommer in direkt efter ett sådant möte så slås man alltid av hur unket det känns.)

Om TS väljer FTX så se till att få korrekt dimensionerade kanaler. Lufthastigheten i kanalerna påverkar hur mkt oljud systemet/donen sprider. Det oljudet går INTE att få bort med ljuddämpare.

Sedan ska man komma ihåg att det är stor skillnad på täthet i nyare resp äldre hus. Nyare hus, säg från 2000-t, är täta som gummistövlar och där är det viktigare att ha särskilda öppningar för ventilation. Äldre hus läcker lite överallt så där har man alltid ett visst självdrag.

• Gilla
HillRoad
  • Laddar…
Utöver de fördelar som redan nämnts med FTX så tycker jag en av de viktigaste grejerna är att det är lika bra luft i rummen även när dörrar hålls stängda. Innan vi hade FTX så tog luften "slut" snabbt i ett rum med stängd dörr trots mekanisk frånluft (fläktar i badrum).

Detta gör att man kan jobba en hel dag inne i ett rum med stängd dörr om man vill utan att luften blir sämre, eller ha sovrumsdörren stängd på natten.

• Gilla
HillRoad
  • Laddar…
Uppdaterar tråden lite.
Nu har vi snart bott i två veckor i huset. Man lär känna kåken mer och mer för varje dag.

En fundering som dykt upp är att besiktningsmannen anmärkte på att det saknades någon form av plåt under altandörren. Jag förstår inte riktigt var den ska monteras? Någon som förstår bättre och kan beskriva vad det är jag ska köpa?
Altandörr öppnas mot träaltan, visar ingång med tröskel och ljus träparkett inomhus. Diskussion om eventuell plåt under dörren förväntas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel vid altandörr med trä- och golvdetaljer, saknade plåt nämnd av besiktningsman.
Skapa konto
Altandörrens tröskel utan plåt, med vy in i huset över ett ljust trägolv och delvis öppna dörrar.
Skapa konto
Altandörrens tröskel utan skyddsplåt, med ljus träparkett inomhus och mörkt trädäck utanför. Vitmålad karm och tröskel.
Skapa konto

K
Försökte länka till en tråd här på BH men det klarade jag inte.
Tröskelplåt/tröskelbleck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.