hsd
Original finna finns inte att köpa, klart att man kan jiddra med en vanlig Pt100-givare.....
gissa hur jag vet

P
För att det inte finns några EUF29400X ?
Eller jag skall ta fram reservdels numren ?
prova med
208 56 14 044
208 56 14 036

hsd
electroluxaren skrev:
För att det inte finns några EUF29400X ?
Eller jag skall ta fram reservdels numren ?
prova med
208 56 14 044
208 56 14 036
Kaxig??
Jag har redan bytt, och reservdelsnummer är inte relevant när ordermottagaren säger att de inte finns längre utan hänvisar till kort komplett med givare

• Gilla
Markus_kba
  • Laddar…
Den du har pratat med på ordermottagningen har gjort bort sig.
Det finns sensorer att beställa, och de finns på lager.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
P
Du får väl trösta dig med att det troligen var fel på kretskortet och inte sensorerna.

Hej, jag har läst era trådar och undrar om det är så att min frys, Husqvarana QT3129FX från -06, har ett trasigt avfrostningselement då det är snö/is bakom gallret?
Temperaturen går upp från -18 till kring -12/13 grader. Jag får då ha "Action Freeze" intryckt, då blir det ca -15.
Eller är det något annat fel?

Är det värt att reparera eller är det dags att byta ut frysen, får ju köpa ny kyl då också för att få samma stil och då kostar det.

Mvh Mats

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
jkpg6287 skrev:
Hej, jag har läst era trådar och undrar om det är så att min frys, Husqvarana QT3129FX från -06, har ett trasigt avfrostningselement då det är snö/is bakom gallret?
Temperaturen går upp från -18 till kring -12/13 grader. Jag får då ha "Action Freeze" intryckt, då blir det ca -15.
Eller är det något annat fel?

Är det värt att reparera eller är det dags att byta ut frysen, får ju köpa ny kyl då också för att få samma stil och då kostar det.

Mvh Mats
Det var exakt så min uppförde sig men har fungerat felfritt sedan avfrostning.

P
Ja
Antingen kasst avfrostningselement
Eller att dörren varit öppen ett längre tag
Prova med att göra rn fullständig avfrostning under ett dygn

electroluxaren skrev:
Ja det där ser inte okay ut.
Om inte dörren stått öppen länge så är det avfrostningsfel.
Visst kan kontakten som sitter brevid åkt ur i samband med byte av fläkt. Men det kan också vara en tillfällighet.
Om kontakten åkt ur måste det vara garanti på jobbet spm inte är riktigt utfört.
Det är ju alltid garanti på jobb men bara reklamationsrätt på reservdelar
Tackar! Efter många om och men, och fyra teknikerbesök senare (varav en för att byta en lucka som sprack vid demontering) är även elementet bytt. Frysen har hållit -18°C i flera veckor, för första gången sedan mitten av sommaren. :)

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
RilleRock
Har haft samma problem som TS på min Electrolux EUF29400 från 2008.

Gjorde en riktig avfrostning under 1 dygn där ja ställde in kastruller med kokande vatten.
Efter 3-4h hördes 2 rejäla "klonk" och efter 1h till ett till "klonk".
Så i mitt fall var det bara is i fläkten.

Öppnade upp helt inuti och vek ner övre panel för att få bort allt tinat vatten.
Likaså tömdes behållaren på baksidan som var överfull.

Startade upp utan lådorna på plats och på under 3h visade min lösa innemätare -19,6grader.

Sen dess har den hållt inställda -23grader (2 veckor).

Stort tack till Electroluxaren.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag har en Electrolux ENB38400w där frysen inte håller temperaturen. Den har tidigare isategen hela fläkten men började fungera igen efter en ordentlig avfrostning. Nu var det en del is igen vid kåpan på bakväggen på samma ställe där smältvattenslangen går igenom bakväggen.

Självklart är 1/4 hylsorna som behövs för att lossa kåpan över fläkten inte hemma så jag kan inte kolla hur det ser ut där eller mäta på något men min gissning är att värmekabeln runt avrinningsröret har laggt av.

Låter det som ett rimligt antagande?

Återkommer med rapport efter avfrostning med kupévärmare :)

P
Nä det är inte rimligt för det finns ingen uppvärmning runt röret.
Däremot finns det en hel sida på olika modifieringar av detta ungerska skåp!
Har du tur....
Så räcker det med att:
På baksidan ( utsidan) isolera med permagum runt röret.
Annars får du bygga om eller ännu bättre slänga ski@?n.
Att du inte har rätt verktyg är ju minsta bekymret med att ta ner kåpan.
Man ser inte jota, och pga att rören sitter i framkant!! Kan man nästan inte vika ner modulen.
Att byta fläkt tar timmar inte minst pga av den rent id@@tiska eldragningen.

Nu har skåpet stått på superfysläge under natten och temperaturen har som lägst varit -3,8° men är nu på i 14° efter att ha varit uppe på 18° igen. Kyldelen fungerar som den ska och håller stabilt +5 så det borde inte vars kompresdor eller kylmediet som är fel.

Hur ska det hjälpa att isolera på utsidan? Jag har antagit att det fryser inne i röret och blir stopp. Har jag tänkt fel?

Kåpan över fläkten sitter med två små skruvar med sexkantskalle som verkar vara 7,5mm (8 är för stort och 7 för litet) får ta och plocka hem mina tumhylsor....

P
är det uppe på +18C eller nere på -18C?

att det syns is på insidan av frysen brukar bero på att fläkten inte fungerar eller dörren inte är tät.

sen kan det då oxå vara på dessa kvalitets skåp vara så att isoleringen på baksidan runt utloppet för slangen inte är tilllräckligt bra.

detta fixas dels med en ny skumtätning på insidan och dels med att lägga permagum i fördjupningen på baksidan.
kan även vara betydelsefullt att byta ventilen i änden på slangen.
en del av dessa fixar är gjorda från fabrik beroende på när de tillverkades.

har du en knapp som frysdörren påverkar?
sitter uppe till vänster på kåpan.
den har oxå varit föremål för diverse justeringar genom åren.
plastkåpan i ryggen har en eller två väldigt intressanta skruvar att ta bort för att inte säga ,,sätta tillbaks.
sen vill jag minnas att gallret i framkant var tvunget att ta bort vilket är ett rent h.....

men hör du fläkten gå så bry dig inte om att ta bort denna kåpa.

förövrigt är det ett stenålders system
då kylen och frysen går i samma slinga.
dvs behöver frysen effekt så startar ett värmeelement i kylen för att den inte skall bli för kall.
behöver frysen avfrosta stängs även kylen av. fläkten stannar och elvärmen startar.

du har inte en liten nolla i displayen än?

Tyvärr var det +18... eftersom kylen stängs av när jag frostar av frysen ville jag att det skulle gå lite fort och ställde en värmefläkt att blåsa in i kylelementet. All is försvann effektivt men det blev väldigt varmt inne i frysen.

Fläkten fungerade innan jag började frosta av men verkar inte vilja gå nu. Jag har dock inre koll på vid vilka temperaturer den ska gå. Det har carit som kallast -3° sen jag började. Eftersom den har fungerat så tror jag att isen har ned ventil eller nåt annat att göra.

Frontkåpan gick rätt bra att bända loss med två plattmejslar. Men blir jag tokig av produkter som har olika sorters skruvar överallt. Det tyder på en ogenomtänkt design.

Plaskåpan som styr luftflödet utmed ryggen passar så illa att det inte behöver skruvar för att sitta fast :)

Det finns en urstansning i frontgallret men det sitter ingen knapp monterad

Sitter ventilen på avtappningsslangen i början eller slutet? Antar i början under den kåpa jag inre får ner...

Vad är det som startar kylan i frysen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.