273 987 läst ·
730 svar
274k läst
730 svar
Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)
okay
om du har PNC kan jag nog titta efter noggrannare hur dit skåp ser ut.
ventilen sitter i slutet längst ner mot tö-vattenskålen.
Så fort kompressorn går får frysen kyla
när förångningen fortsätter efter frysen får kylen sin kyla. dvs. frysen är prioriterad (om du nu har rätt modellbeteckning).
fläkten går utom när avfrostning sker, borde dock stanna när dörren öppnas därav knappen.
om du har -3C i frysen när kompressorn går skulle det kunna tyda på att avfrostningsvärmen är på samtidigt. dvs kretskortsfel eller jordfel. (vissa modeller har mekaniskt tidur)
visar displayen samma som en inlagd termometer så är inte sensorn defekt (om det finns nån).
om du har PNC kan jag nog titta efter noggrannare hur dit skåp ser ut.
ventilen sitter i slutet längst ner mot tö-vattenskålen.
Så fort kompressorn går får frysen kyla
när förångningen fortsätter efter frysen får kylen sin kyla. dvs. frysen är prioriterad (om du nu har rätt modellbeteckning).
fläkten går utom när avfrostning sker, borde dock stanna när dörren öppnas därav knappen.
om du har -3C i frysen när kompressorn går skulle det kunna tyda på att avfrostningsvärmen är på samtidigt. dvs kretskortsfel eller jordfel. (vissa modeller har mekaniskt tidur)
visar displayen samma som en inlagd termometer så är inte sensorn defekt (om det finns nån).
Frun kom med ny info igår, något hade tydligen poppat till i torsdags i köket och det skulle ju kunna ha varit kylen. Sitter det kretskort både i kylen och frysen eller är allt koncentrerat till toppen av skåpet bakom displayen (som jag tycker skulle vara rimligast)
Displayen på skåpet säget att kylen håller +5 men en termometer inställd i kylen säger +10. Det är inte längre -3 i frysen utan +18 igen :down:
Mitt minne är att fläkten går även om man öppnar dörren. Det sitter så vitt jag minns inget bakom frontgallret som rimligen skulle kunna vara en magnetkontakt heller.
Här är lite siffror på skåpet:
Model: ENB38400W
Type: CBFF380 EL
Prod no: 925033278-00
Ser no: 73610465
Displayen på skåpet säget att kylen håller +5 men en termometer inställd i kylen säger +10. Det är inte längre -3 i frysen utan +18 igen :down:
Mitt minne är att fläkten går även om man öppnar dörren. Det sitter så vitt jag minns inget bakom frontgallret som rimligen skulle kunna vara en magnetkontakt heller.
Här är lite siffror på skåpet:
Model: ENB38400W
Type: CBFF380 EL
Prod no: 925033278-00
Ser no: 73610465
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla bort skåpet från eluttaget. Vänta 1 min och anslut igen.
Nu ska du höra 6 klick med 1sek mellanrum från 2vägs-ventilen.
Gör du inte det är ventilen eller styrkortet defekt. Inte helt
ovanligt att det är både och, som är defekt.
Personligen skulle jag inte lägga en krona på detta skitskåp
Nu ska du höra 6 klick med 1sek mellanrum från 2vägs-ventilen.
Gör du inte det är ventilen eller styrkortet defekt. Inte helt
ovanligt att det är både och, som är defekt.
Personligen skulle jag inte lägga en krona på detta skitskåp
PNC säger att av de olika varianter det finns har du det med magnetventil.
Kyldelen är då prioriterad från start har du tur kan nollställning mha att ta ut sladden hjälpa.
Jag var med om detta på ett mariestadsskåp för några år sedan.
Du kan då även ha en köldmedelsläcka med fin symptom. Inte ovanligt.
Då är den säkert inskummad och inte reparerbar
Kyldelen är då prioriterad från start har du tur kan nollställning mha att ta ut sladden hjälpa.
Jag var med om detta på ett mariestadsskåp för några år sedan.
Du kan då även ha en köldmedelsläcka med fin symptom. Inte ovanligt.
Då är den säkert inskummad och inte reparerbar
@zica Har hört att det klickat förut och kunde nu räkna till 6ggr. Så det verkar ju inte vara kortet som är kass
Kan tänka mig att lägga max 500 om kylen överlever 2 år till. Det innebär en reservdel som jag kan byta själv men ingen reparatör
@electroluxaren
Styr magnetventilen flödet av kylmediet? Har skåpet någon magnetkonrakt för frysdörren?
PNC låter som ett bra ställe att läsa på om skåpet. Går den att få tag på?
Gäller fortfarande rekomendationen om liebherr eller siemens/bosch om det blir ett nytt skåp? Några speciella modeller?
Kan tänka mig att lägga max 500 om kylen överlever 2 år till. Det innebär en reservdel som jag kan byta själv men ingen reparatör
@electroluxaren
Styr magnetventilen flödet av kylmediet? Har skåpet någon magnetkonrakt för frysdörren?
PNC låter som ett bra ställe att läsa på om skåpet. Går den att få tag på?
Gäller fortfarande rekomendationen om liebherr eller siemens/bosch om det blir ett nytt skåp? Några speciella modeller?
500 spänn räcker inte lång för en rep på detta skåp
PNC är ju dit skåps produktnummer
mha detta kan du gå in på tex electrolux.se och leta reservdelar
magnetventilen styr köldmedlet
tyvärr är den ungerska dokumentationen minst sagt bristfällig men har du ingen knapp i modulen så finns det ingen dörrswich till frysen
mariestad hade en vit pinne som stack under dörren med reedswich i
Och nog är de tyskbygda skåpen överlägsna
PNC är ju dit skåps produktnummer
mha detta kan du gå in på tex electrolux.se och leta reservdelar
magnetventilen styr köldmedlet
tyvärr är den ungerska dokumentationen minst sagt bristfällig men har du ingen knapp i modulen så finns det ingen dörrswich till frysen
mariestad hade en vit pinne som stack under dörren med reedswich i
Och nog är de tyskbygda skåpen överlägsna
Nu är det beslutat att skåpet är dött och ska bytas till ett bosch KGV39VW31 som serkar vetigt utan en massa lull lull som kan pajja. Är det någon som har synpunkter eller erfarenheter av det skåpet.
En tiil med trasig QT3549FX
Jag drar igång skåpet efter att varit urkopplat i flera dagar.
Gör alla tester som Electroluxaren föreslagit.
Den har gått ner från +19 (rumtemp) till -18 när jag testat.
I skåpet fryser den inte maten.
Trodde då på givare eftersom den visar normal temp, men det var väl ovanligt?. Om man har det intställlt på -18 så blir väl effekten av trasig fläkt att den slutar att jobba pga att den tror att temperaturen är rätt?
Jag hör ingen fläkt när jag kör med magnet eller smyger upp dörren heller.
Däremot låter det mystiskt från evaporatorn när den jobbar ner kyla.
Låter typ som nån snarkar
Svårt att förklara. Är det normalt ljud vid bruk? Det kommer och går med typ 6-7 sek mellanrum. Skall inte ljudet vara konstant?
Vågar man göra jobbet att byta fläkt själv.
Blodvite inga problem. Har jobbat som bilmek, Även AC- utbildad förr, och byta lampor är inte det smidigaste jobbet med dagens bilar.
Är väldigt van vid att laga saker, mobiler, tv-apparater, datorer osv, men tänker på rören till evaporatorn.
Hur känsliga är dom. Har det hänt att man pajar dom för nån med vana typ?
Tack på förhand
Jag drar igång skåpet efter att varit urkopplat i flera dagar.
Gör alla tester som Electroluxaren föreslagit.
Den har gått ner från +19 (rumtemp) till -18 när jag testat.
I skåpet fryser den inte maten.
Trodde då på givare eftersom den visar normal temp, men det var väl ovanligt?. Om man har det intställlt på -18 så blir väl effekten av trasig fläkt att den slutar att jobba pga att den tror att temperaturen är rätt?
Jag hör ingen fläkt när jag kör med magnet eller smyger upp dörren heller.
Däremot låter det mystiskt från evaporatorn när den jobbar ner kyla.
Låter typ som nån snarkar
Vågar man göra jobbet att byta fläkt själv.
Blodvite inga problem. Har jobbat som bilmek, Även AC- utbildad förr, och byta lampor är inte det smidigaste jobbet med dagens bilar.
Är väldigt van vid att laga saker, mobiler, tv-apparater, datorer osv, men tänker på rören till evaporatorn.
Hur känsliga är dom. Har det hänt att man pajar dom för nån med vana typ?
Tack på förhand
Redigerat:
Ok jag gör ett försök. Jag följer din guide i ett tidigare inlägg i denna tråd. Bara för att klargöra. Evaporatorn sitter fast i plastkåpan i taket väl. Man drar fram kåpan en bit och rören följer med? Eller böjs dom? Ska man få loss plastkåpan? Kände lite försiktigt på det och Evaporatorn verkar följa med utåt. Korrekt?
Evapuratorn ligger lös i plastlådan
Rören böjs lite
Man behöver inte ta ut den mer än man kan vika ner framkant så man kan få bort styroliten.
Fläkten ser du då
Den dras rakt upp
Sitter en kabelhållare på fläktramen men den kan bryta bort.
Följ fläktens sladd med handen och dela kontakten
Vid hopmontering kolla om du har en plåtvinkel i aluminium under fläkten för een skall då klämnar fast tillsammans med fläkten
Va säger man... Lycka till!!
Rören böjs lite
Man behöver inte ta ut den mer än man kan vika ner framkant så man kan få bort styroliten.
Fläkten ser du då
Den dras rakt upp
Vid hopmontering kolla om du har en plåtvinkel i aluminium under fläkten för een skall då klämnar fast tillsammans med fläkten
Det gick ju fint. Det jobbigaste tyckte jag var att sätta tillbaka plasten med frigoliten uppepå evaporatorn.electroluxaren skrev:Evapuratorn ligger lös i plastlådan
Rören böjs lite
Fläkten ser du då
Den dras rakt upp
Den satt ju riktigt klämt emellan evaporatorn och taket. Jag smörjde upp fläkten och testade med separat ström. Den fungerar nu. Den kändes lite glapp axialt och jag hör att den kanske inte lever så länge till. Allt såg riktigt fint ut men jag antar att det är lagringarna som ger up och börjar röra sig. 1200:- känns dyrt för en liten motor. Är det nån som bytt motor och hittat en någonstans på nätet? Var ju så uppe i jobbet så jag glömde att fota motorn. Är det någon som har specifikationer på den?
Tack som *** för hjälpen
Edit: Varför passar inte denna när jag söker på mitt produkter?
2087375057 eller den som slutar på 65. Såg ju ut exakt så.
Om det skiljer på kontaktstycket så kan jag punga ut med 1kr för skarv hylsor . Skaplig skillnad i pris. Det var på electrolux shop alltså.
Redigerat:
Det kan bero på att dessa passar de ungerska kyl/frys-skåpen
vet faktiskt inte vad som skiljer, kanske rotationsriktning , effekt, spänning.
att tämligen stort axiellt glapp är det dock.
tog du isär motorn?
jag har heller inte hittat någon billigare ersättare någonstans
vet faktiskt inte vad som skiljer, kanske rotationsriktning , effekt, spänning.
att tämligen stort axiellt glapp är det dock.
tog du isär motorn?
jag har heller inte hittat någon billigare ersättare någonstans