Jag har bytt min värmeslinga till avfrostningen och då slutade förångaren frosta igen. Demonterade den gamla och satte enkelt på en stickpropp och testade den och den var stendöd. Värmeslingan är på 230v och styrs av två st temperatur switchar start resp stop när den kör avfrostningen.

P
I underkant av panelen i mitten

electroluxaren skrev:
Var den avstängd helt dvs med sladden utdragen?
Har någon tidigare pillat på den?
Kanske den övre isoleringen som ligger ovanpå evapuratorn saknas?
Fläktbladen har kanske lossnat från fläkten.
Fläkten kanske kärvar och luftströmen blir för svag.
Sensorn innan för gallret lossnat?
1. Ja den hade varit avstängd med sladden ute flera dygn.
2. Jag tror inte att någon pillat på den innan. Isoleringen på evaporatorn satt fortfarande fast med original tejpbitar.
3. Isoleringen var kvar.
4/5. Fläkten är hel och roterar lätt.
6.Sensorn satt där och resistansen ändrar sig från 3.1k.ohm vid rumstemperatur till 900 ohm när man sänker ned den i ca 50° vatten. Så den verkar ju funka.

Alimaj skrev:
Jag har bytt min värmeslinga till avfrostningen och då slutade förångaren frosta igen. Demonterade den gamla och satte enkelt på en stickpropp och testade den och den var stendöd. Värmeslingan är på 230v och styrs av två st temperatur switchar start resp stop när den kör avfrostningen.
Jag gjorde likadant nu och elementet blev varmt efter bara en liten stund.

Hur fungerar temperatur switcharna?
Det måste ju vara nästa steg i felsökningen.

/Per

vinkel4 skrev:
Hur fungerar temperatur switcharna?
Det måste ju vara nästa steg i felsökningen.

/Per
Jag drog ut den andra temperaturgivaren och mätte resistansen i den också, och den reagerade precis lika som den andra givaren. Provkörde även fläkten och den funkade fint.
Nu har jag satt ihop allt igen och spänt stiften i kontaktstycket, kört igång den i "Super Action Freeze" och ska låta den stå ett tag så får vi se vad som händer. Har satt in en termometer i frysen med.
Återkommer med resultatet.
Är felet kvar får jag väl ge mig på styrkoret antar jag.

P
Givarna. Har samma karikistik
Switharna är säkerhets brytare löser för övertemp.
Nu börja man fundera på om inte kompressorn är lite trött

electroluxaren skrev:
Givarna. Har samma karikistik
Switharna är säkerhets brytare löser för övertemp.
Nu börja man fundera på om inte kompressorn är lite trött
Efter att jag kört igång frysen igen i Super Action Freeze då sjönk temperaturen till -15 på termometern och detsamma på displayen. Börvärdet stod då inställt på -20.
Det var ingen direkt frost på evapuratorn.

Jag kopplade ur Super Action Freeze och då började temperaturen stiga igen.
När jag konstaterat att den inte klarade att hålla temperaturen i normalt läge så kopplade jag i Super Action Freeze igen och ställde börvärdet på -20 och nu blev det riktigt konstigt....

Efter en halvtimme ca så visade displayen -37 (!!!!) men enligt termometern i kylskåpet var det ca -10.

Jag kollade så att inte någon givare lossnat men det var ok.
Sedan demonterade jag ovansidan av frysen och plockade bort styrkoret.
Det syns inga uppenbara fel som brända komponenter eller liknande.
Är inte så sugen på att lägga pengar på ett nytt kort bara för att testa när jag inte har mer kött på benen än så här. Känns som en högst okvalificerad gissning...

1. Är det vanligt att styrkoret går sönder och orsakar sådana här fel?

2. Om kompressorn börjar ge upp antar jag det inte är ekonomiskt försvarbart med en reparation?

Tack så mycket för alla tips med felsökningen. Jag har aldrig skruvat med någon kyl/frys förut. Jag jobbar som reparatör på cnc-maskiner. :-)

Mvh
Per

Om jag inte hade haft tillgång till manometerställ för inkoppling på kylsystemet, hade jag gjort följande:

Detta med förutsättning att skåpet är helt avfrostat 48tim.

Koppla direkt 230V på fläkt och kompressor. Efter 3-4tim bör du fått ner kylan till -25 eller kallare.
När fläkten börjar bli dålig kan den tillfälligt stanna, för att sen gå igång igen. Ha detta i tanke.
Stannar fläkten får du ca 8-13 minus i skåpet.

zica skrev:
Om jag inte hade haft tillgång till manometerställ för inkoppling på kylsystemet, hade jag gjort följande:

Detta med förutsättning att skåpet är helt avfrostat 48tim.

Koppla direkt 230V på fläkt och kompressor. Efter 3-4tim bör du fått ner kylan till -25 eller kallare.
När fläkten börjar bli dålig kan den tillfälligt stanna, för att sen gå igång igen. Ha detta i tanke.
Stannar fläkten får du ca 8-13 minus i skåpet.
Tack för tipset. Ska prova detta imorgon. Frysen har stått med demonterad dörr i ett dygn. Så den borde vara avfrostad nu.

Hej!
Jag har ett Electrolux frysskåp EUF29400X.
Displayen visar helt konstiga temperaturer, typ -47 eller -32 osv
med en termometer på insidan kan jag se att tempen är ca -20.
Skåpet piper och varnar hela tiden för att temperaturen är för hög.
Är det någon som har några idéer?
Kompressor och fläkt går som dom ska.
Går det att kontrollmäta temperatursonderna?

Max

P
Dabut sladden och vänta en stund innan sätter tillbaka den
Visar det rätt temp då är det troligen frid och fröjd annars byt kretskort

Då är det nog kretskortet som gett sig.
Den ger olika temp på displayen varje gång jag stoppar i sladden...

P
Jättestor skillnad eller bara ett par grader

hsd
förmodligen har den ena tempgivaren sagt upp sig, har för mig att det endast går att köpa nytt styrkort och där medföljer givarna

P
Går utmärkt stt byta tempgivare separat, fast jag vet inte om det någonsin behövts

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.