electroluxaren skrev:
Det kan bero på att dessa passar de ungerska kyl/frys-skåpen

vet faktiskt inte vad som skiljer, kanske rotationsriktning , effekt, spänning.

att tämligen stort axiellt glapp är det dock.

tog du isär motorn?

jag har heller inte hittat någon billigare ersättare någonstans
Jo jag tog isär fläkten och smörjde upp. Var ju bara 4 skruvar. Så sjukt enkel konstruktion. Idag sa svågern, som också har samma kombo av kyl frys att han hade pratat med electrolux när han hade strul med fläkten till kylen. Han ville också bara beställa motorn. Hon på electrolux sa att "denna ska du ha" men den passar ju inte med mitt produktionsnummer sa han. Jo det är rätt sa hon. Och han betalade runt 400:- trodde han. Varför ska man byta hela enheten när det är motorn det är fel på. Ska kolla upp det där när den ger sig igen. Nu funkar det fint. Och is blev det. Men nu gissar jag att nåt inlopp fryst för det varnar för att den inte fyllt vatten i isfacket. 2 blink varannan sekund. Bra kvalitet på dessa :)

P
ta du bort vatten pipen från ryggsidan och kolla att det inte är någon ispropp i denna
montera och täta med permagum.

P
nino skrev:
[bild]

Det här frysskåpet håller inte heller kylan, nån gissning på vad det kan vara för fel?
Ett eller flera av de uppräknade felen tidigare i tråden...

• Gilla
nino
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ta du bort vatten pipen från ryggsidan och kolla att det inte är någon ispropp i denna
montera och täta med permagum.
Menar du utifrån skåpet? Eller innifrån? Ta bort ismaskin och lossa pipen som sticker ut?

Kan det vara gasläcka? Då är det väl bara att skrota?

P
nalle077 skrev:
Menar du utifrån skåpet? Eller innifrån? Ta bort ismaskin och lossa pipen som sticker ut?
Från baksidan, tänkte jag
Du får lossa kondensorn den svarta lite
Följ vatten slangen

P
nino skrev:
Kan det vara gasläcka? Då är det väl bara att skrota?
Njae
Går ju att byta förångare, eller repa bfintlig för en mindre summa peningar.

electroluxaren skrev:
Från baksidan, tänkte jag
Du får lossa kondensorn den svarta lite
Följ vatten slangen
Det var lite is i röret, men problemet kvarstår. Är det vanligt att ventilen går sönder? Den som är först i kedjan? Det fungerade ju en gång när jag fick ordning på fläkten. Fläkten fungerar bra fortfarande för övrigt. Jag tycker jag hör att ventilen aktiveras, men det spolar inte in vatten. Jag hörde hur det lät första gången och då hörde man ju att det spolade in vatten. Det är väl ingen mer komponent i denna kedja? Vatten in till ventil - slang till koppling vid rör och inget mer. Jag blåste igenom kopplingen vid rör och det var fritt. Det är helt nya ledningar och vatten fungerar i kylen som står bredvid.

P
nä ventiler är inge vanligt fel
kommer det in vatten till islådan överhuvud taget

det är ju temperaturökningen i isformen som talar om att det har kommit in vatten.
annars är det ju röret som går igenom ryggen som är det vanligaste

electroluxaren skrev:
nä ventiler är inge vanligt fel
kommer det in vatten till islådan överhuvud taget

det är ju temperaturökningen i isformen som talar om att det har kommit in vatten.
annars är det ju röret som går igenom ryggen som är det vanligaste
Nä det kommer inte in något vatten till islådan. Jag hade ju borta röret och gjorde rent. Blåste i kopplingen för att se att det var fritt. Det fungerade inte någon gång efter det så ispropp där är väl osannolikt? Får kolla utgång ifrån ventil och lilla slangen upp imorgon. Är det 220 på ventilen om man vill tvångsköra den. Med den befintliga elen frånkopplad såklart?

P
Ja det är 230V
I lådan ventilen sitter finns även en flottör påverkar en microswich iserie med ventilen, kolla den med.

Husqvarna verkar inte vara några höjdarskåp, mina föräldrars QT4620RFX har även det problem med att frysen stiger i temp lite till och från, tyvärr verkar intervallerna bli kortare. Nu har jag rivit ur kontakten och frysdelen står på avfrostning. Får hoppas att det räcker, annars blir det nog ett nytt Miele skåp.

P
Ja miele brukar hålla lite längre, bortsett för handtag och lådor då...

vanligt med kompressorbyte runt två år.

sensorer ca 4-år

skillnaden är väl i huvudsak är väl att mieles reservdelar är 7ggr dyrare

electroluxaren skrev:
Ja det är 230V
I lådan ventilen sitter finns även en flottör påverkar en microswich iserie med ventilen, kolla den med.
Ville bara skriva tillbaka och meddela att allt fungerar nu.
Hade loss och testade ventilen, inget fel. Lossade slang, Inget fel. Loss med rör igen, jätteispropp. Konstigt. Gjorde rent och torkade allt. Nu har det fungerat sen dess. Det jag inte förstår är egentligen varför det INTE blir ispropp? Vad gör att det inte fryser i röret hela tiden?

P
vattnet skall glida lätt på plastbiten och den värme (entalpi) som vattnet har gör att det hinner rinna färdigt innan det fryser OM ventilen inte läcker

• Gilla
Kite
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.