274 012 läst ·
730 svar
274k läst
730 svar
Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)
Jo jag tog isär fläkten och smörjde upp. Var ju bara 4 skruvar. Så sjukt enkel konstruktion. Idag sa svågern, som också har samma kombo av kyl frys att han hade pratat med electrolux när han hade strul med fläkten till kylen. Han ville också bara beställa motorn. Hon på electrolux sa att "denna ska du ha" men den passar ju inte med mitt produktionsnummer sa han. Jo det är rätt sa hon. Och han betalade runt 400:- trodde han. Varför ska man byta hela enheten när det är motorn det är fel på. Ska kolla upp det där när den ger sig igen. Nu funkar det fint. Och is blev det. Men nu gissar jag att nåt inlopp fryst för det varnar för att den inte fyllt vatten i isfacket. 2 blink varannan sekund. Bra kvalitet på dessaelectroluxaren skrev:
Det var lite is i röret, men problemet kvarstår. Är det vanligt att ventilen går sönder? Den som är först i kedjan? Det fungerade ju en gång när jag fick ordning på fläkten. Fläkten fungerar bra fortfarande för övrigt. Jag tycker jag hör att ventilen aktiveras, men det spolar inte in vatten. Jag hörde hur det lät första gången och då hörde man ju att det spolade in vatten. Det är väl ingen mer komponent i denna kedja? Vatten in till ventil - slang till koppling vid rör och inget mer. Jag blåste igenom kopplingen vid rör och det var fritt. Det är helt nya ledningar och vatten fungerar i kylen som står bredvid.electroluxaren skrev:
Nä det kommer inte in något vatten till islådan. Jag hade ju borta röret och gjorde rent. Blåste i kopplingen för att se att det var fritt. Det fungerade inte någon gång efter det så ispropp där är väl osannolikt? Får kolla utgång ifrån ventil och lilla slangen upp imorgon. Är det 220 på ventilen om man vill tvångsköra den. Med den befintliga elen frånkopplad såklart?electroluxaren skrev:
Husqvarna verkar inte vara några höjdarskåp, mina föräldrars QT4620RFX har även det problem med att frysen stiger i temp lite till och från, tyvärr verkar intervallerna bli kortare. Nu har jag rivit ur kontakten och frysdelen står på avfrostning. Får hoppas att det räcker, annars blir det nog ett nytt Miele skåp.
Ville bara skriva tillbaka och meddela att allt fungerar nu.electroluxaren skrev:
Hade loss och testade ventilen, inget fel. Lossade slang, Inget fel. Loss med rör igen, jätteispropp. Konstigt. Gjorde rent och torkade allt. Nu har det fungerat sen dess. Det jag inte förstår är egentligen varför det INTE blir ispropp? Vad gör att det inte fryser i röret hela tiden?