273 984 läst ·
730 svar
274k läst
730 svar
Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)
Är förångaren plåtren är det troligen köldmedelsbrist. Då tappar du snabbt kapasitet.PO_ skrev:Har samma modell och när vi köpte huset sommaren -13 så stod den och var enligt säljaren (dödsbo) aldrig använd. Om det är att lita på vete tusan. Den var inköpt -10 iaf.
Vi märkte förra sommaren när temperaturen steg att då genast orkade de inte hålla -18.
Tills igår gick det fint, men då blev det strömlöst i 30 min, och genast var temperaturen nere på -10. Sen har en inte återhämtat sig.
Jag var tvungen att testa som electroluxaren sa tog en titt på fläkten, den verkar snurra, och förångaren var plåtren, precis som den ovan.
Så när värmen stiger får vi problem direkt, visst vi får varmt inne också, men ändå, den ska juh klara iaf +32 grader och där är vi inte rikigt än.
En annan detalj är att frysen blir väldigt varm på sidorna, nästan brännhet.
Mitt på sidan i framkant. Båda sidor. Detta så fort kompressorn pumpar. Sen kallnar det fort.
Tankar om detta likartade problem?
Sidorna blir varma under drift för att motverka kondens på utsidan mot angränsande produkter samt att dörren ej skall frysa fast. Värmen ökar oxå vid köldmedelsbrist. Då den får gå längre tider med högre hetgas temp.
Frågan är om en modern kyl/frys ens håller i fem år.Arielultra skrev:Vi har börjat titta på ny kyl/frys och när man talar med försäljarna så verkar det vara normalt att en frys går sönder efter sju år...
Dåligt om ni frågar mig. Känns som ett enormt slöseri med resurser och tid att byta ut dessa stora tingestar var sjunde år. Bättre om dom kunde hålla 15 år som jag inbillar mig att dom gjorde förr.
Försäljaren på ELON rekommenderade Husqvarna QR2645WH / QT3645W som skall vara tillverkade i Mariestad och enligt säljaren därför har "bra" kvalitet. Fast jag misstänker det sitter samma klena kompressor även i dom svensktillverkade. Sen har jag läst här på byggahus folk som tycker dom för mycket oväsen.
Någon som har mer fakta i målet?
Försäljaren sa att de enda som bygger kyl/frys på det gamla sättet är Liebherr så det kanske skulle kunna vara något? Fast smakar det så kostar det...
Ojdå, låter inte bra.
Tror du det blir bättre med svensk e-lux eller liebherr?
Tror du det blir bättre med svensk e-lux eller liebherr?
OK, tack för hjälpen.electroluxaren skrev:Är förångaren plåtren är det troligen köldmedelsbrist. Då tappar du snabbt kapasitet.
Sidorna blir varma under drift för att motverka kondens på utsidan mot angränsande produkter samt att dörren ej skall frysa fast. Värmen ökar oxå vid köldmedelsbrist. Då den får gå längre tider med högre hetgas temp.
Att fylla på kylmedium, är det något man ens gör eller är lönt att göra?
Jag har en electrolux/husqvarna QT3149F.
Började krångla förra veckan. Tappade i temp och när larmet gick vid -11 fick jag köra igång action freeze.
Gick ner igen till -16 efter 2 dygn med när jag började öppna dörren tappade den snabbt i temp igen.
Testade att stänga av den och den stod med öppen dörr i ett dygn. Körde igång igen och den kom ner till -14 grader på 12 timmar. Sen ner till -16 12 timmar senare. Testade att lägga in lite kylklampar men så snart jag började öppna den så tappade den till -11 igen. Har nu testat att stänga av igen och ska låta den stå i två dygn (kan det vara nödvändigt?). Är en 2007 så att ringa hit någon reparatör är inget alternativ. Vadd är nästa steg att felsöka?
Började krångla förra veckan. Tappade i temp och när larmet gick vid -11 fick jag köra igång action freeze.
Gick ner igen till -16 efter 2 dygn med när jag började öppna dörren tappade den snabbt i temp igen.
Testade att stänga av den och den stod med öppen dörr i ett dygn. Körde igång igen och den kom ner till -14 grader på 12 timmar. Sen ner till -16 12 timmar senare. Testade att lägga in lite kylklampar men så snart jag började öppna den så tappade den till -11 igen. Har nu testat att stänga av igen och ska låta den stå i två dygn (kan det vara nödvändigt?). Är en 2007 så att ringa hit någon reparatör är inget alternativ. Vadd är nästa steg att felsöka?
Hej,electroluxaren skrev:
jag blandade visst ihop bolagen i koncernen.
Svenska Husqvarna skulle det ju vara.
Det säljs fortfarande sådana, fast jag har nu förstått att Mariestads-fabriken nyligen har lagts ner (tyvärr).
Beställde Liebherr på elgiganten, de kommer i morgon.
Skönt att du se att de har bättre kvalitet precis som jag hoppats.
Tack för dina svar!
Utrymmet där förångaren sitter är rätt väl isolerat.Forsbacka skrev:Jag har en electrolux/husqvarna QT3149F.
Om det bildats och ligger kvar gammal is tar det mycket lång tid för all is att smälta, minst ett dygn med öppen dörr. Så man säger för säkerhets skull två.
Mucket vanligt fel dessa dagar med igenfrusna frysar även på andra märken
Gick ned ganska snabbt till -16 så jag hade förhoppningar, men sedan var det stopp. Efter att jag öppnat den tappade den snabbt och gick ned till -11 igen. Har nu gått med superfreeze sedan dess men går inte ner mer än till -14 nu.
Köldmedelsläcka tror du. Ok, låter rimligt. Finns det något att göra åt eller är det bara att kassera?
Köldmedelsläcka tror du. Ok, låter rimligt. Finns det något att göra åt eller är det bara att kassera?
Lyssnar efter fläkten, men tycker det är svårt att avgöra. Kan inte påstå att jag tänkt direkt på den förut heller, men nu när jag försöker lyssna så hör jag inget. Smyger upp dörren med örat intill men hör inget fläktljud som stänger av när dörren går upp. Den kanske har gått helt enkelt? På elfirman pratade de om att det kunde vara temp.givaren också eventuellt.
Nu är den nere i -16 igen. Verkar smyga ner dit och håller den tempen ganska bra om jag inte är och öppnar för ofta. Då verkar den ju kunna bli kall i alla fall? Skulle det kunna tala för att det kan vara givaren ändå?