43 947 läst ·
405 svar
44k läst
405 svar
Husdröm krossad av parkslide
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Trams. Glyfosat är ett bestående gift, som sprids vidare i naturen. Kaustiken späds småningom ut med vatten och blir till helt ofarliga ämnen-ylven skrev:
Det är ett vedertaget mått för hur giftigt något är. Jag svarade på påståendet att djur skulle dö om man hällde ut glyfosat, vilket de inte gör. Kaustiksoda är mer giftigt, mer dödligt och det går åt större mängd för att uppnå resultat. Vem är det som skämtar egentligen?
Man kan använda så lite som 2 liter glyfosat per hektar för bekämpning, att jämföra med att hälla ut kaustiksoda 😂
Vad har du testat???P Per Mattsson skrev:Jag har testat…det funkade inte…fascinerande växt det där, eldade upp rötter på grillen..tror du inte på fan att det slog upp gröna blad i askan 😀…troligtvis hade jag för låg temperatur trots tändvätska och bensin …grävde till slut ner växten djupt mitt i gräsmattan med grävskopa och installerade robot nu har jag inte sett spår av nån på flera år
Nej, det är det inte. Du hittar på helt friskt.S StefanMJ skrev:
Det har dessutom visat sig att det man trodde var nedbrytningsprodukter från Glyfosat i själva verket var nedbrytningsprodukter från vanlig tvättmedel.
https://www.ja.se/artikel/2235908/n...erna-kommer-troligen-inte-frn-jordbruket.html
Du kan ju också passa på att läsa lite om hur ofarligt glyfosat faktiskt är.
https://www.slu.se/om-slu/organisat...om-glyfosat-i-miljon/hur-farligt-ar-glyfosat/
Kaustiksoda, vägsalt, diesel, bensin, round up mm….inget bet…inte ens att elda upp den 😂men givetvis beror det kanske på mängden …planerade sen om gräsmattan, jag har lermark, grävde en 3 meter djup grop mitt i gräsmattan och la ner rotklumpen (ca en kubik) sen installerades en robot som klippte bort skotten som kom upp. Det dök upp några blad bredvid men dom kunde jag gräva upp…det räcker med en liten rotbit på 5mm så gror den…..insåg att den inte var så bra men egentligen gillade jag busken….tyckte den var lite kul att den växte så snabbt, mätte upp 13cm på en dag ,på 2 veckor så var den 2 meter hög 😂S StefanMJ skrev:
Hm, jag misstänker att det enda du har gedigen erfarenhet av är trolla.S StefanMJ skrev:Bla, bla, bla. Nu handlar det om privatträdgård, och punktbekämpning av ogräs. Och hur i allsin dar ska man få kaustiksoda i ögonen? Brukar du gnugga ansiktet mot marken? Någon lektion i kaustikhantering behöver du inte ge mig. Jag har gedigen erfarenhet av ämnet, så jag behöver inga skydd alls. Väldigt enkelt. det där tjatet om kaustik i ögonen gäller för klantiga Homo sapiens som häller ner för stora mängder i vatten, t.ex. avloppet, så att det börjar koka och stänka upp. Så gör jag inte i trädgården, förstår du. Jag strör ut tunt på avsedd plats, och duschar sedan ibland med lite vatten. Eljest suger kaustiken snabbt upp vatten från luften, och blir blöt, och ligger där den är lagd. I övrigt använder jag kaustiken även mot myror under stenplattorna.
Eller möjligen puckat skitsnack. Välj själv.
Nähädu, undersökningen du refererar till är inte från Svärje, motsägs av detta:ylven skrev:
https://naturvardsverket.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1204451&dswid=-63
Redigerat:
Beträffande kaustik och kalciumklorid får man upprepa behandlingarna - man kan inte räkna med att allt försvinner efter första behandlingen. Beträffande åkervindan strödde jag ut saltet kring varje stjälk där den kom upp ur jorden,den dog då, men någon tid senare kom det ofta upp nya skott, då var det bara att upprepa behandlingen. Efter några säsonger var allt utrotat.P Per Mattsson skrev:Kaustiksoda, vägsalt, diesel, bensin, round up mm….inget bet…inte ens att elda upp den 😂men givetvis beror det kanske på mängden …planerade sen om gräsmattan, jag har lermark, grävde en 3 meter djup grop mitt i gräsmattan och la ner rotklumpen (ca en kubik) sen installerades en robot som klippte bort skotten som kom upp. Det dök upp några blad bredvid men dom kunde jag gräva upp…det räcker med en liten rotbit på 5mm så gror den…..insåg att den inte var så bra men egentligen gillade jag busken….tyckte den var lite kul att den växte så snabbt, mätte upp 13cm på en dag ,på 2 veckor så var den 2 meter hög 😂
Svammel. Du förmår tydligen inte att ta till dig korrekt information. Och dom envisa rotogräs jag bekämpat är sedan länge utrotade på min tomt. Och varken jag eller min trädgård har tagit den minsta skada av vare sig kaustiken eller CaCl2. Jag har som sagt gedigen erfarenhet av dom ämnena. Och du - endast skrivbordsfantasier? Men gedigen erfarenhet av invektiv verkar du ha.H Hobbybonde01 skrev:
Redigerat:
Gissar att skulle jag döda med dylika medel så hade jag behövt flera kubik kalciumklorid …roten låg djupt och var ganska stor …det är ju den som man behöver döda, kul växt som sagt 😀…jag hade ändå en rätt begränsad buske men roten var ju snudd på lika stor som en rotvälta till en tall …jag har grävt upp skott som kommit upp ur nån lite rot på några mm .S StefanMJ skrev:Beträffande kaustik och kalciumklorid får man upprepa behandlingarna - man kan inte räkna med att allt försvinner efter första behandlingen. Beträffande åkervindan strödde jag ut saltet kring varje stjälk där den kom upp ur jorden,den dog då, men någon tid senare kom det ofta upp nya skott, då var det bara att upprepa behandlingen. Efter några säsonger var allt utrotat.
Man behöver inte hälla på så mycket salt /kaustiksoda så att det ska tränga ner till hela rotsystemet. Jämför med åkervindan som jag nämnde, som sägs ha ett mycket djupt rotsystem - flera meter. Det salt jag strödde ut kan inte ha gått särskilt djupt ner, kanske några dm. Så fort nya skott försöker växa upp på samma plats så kommer dom dö när dom kommer upp till saltskiktet (om inte saltet spätts ut av eventuellt regn). Och så fort jag såg nya skott dyka upp så strödde jag på lite salt igen runt den stjälken. Jag hade en yta på totalt c:a 60 m2 med spridda skurar av åkervindan, och så värst många kg salt blev det inte. Jag har inte sett någon åkervinda på flera år nu, alltså utrotad.P Per Mattsson skrev:Gissar att skulle jag döda med dylika medel så hade jag behövt flera kubik kalciumklorid …roten låg djupt och var ganska stor …det är ju den som man behöver döda, kul växt som sagt 😀…jag hade ändå en rätt begränsad buske men roten var ju snudd på lika stor som en rotvälta till en tall …jag har grävt upp skott som kommit upp ur nån lite rot på några mm .
Ja en hink hjälpte då inte på min…. Enligt Naturvårdsverket så är det dessutom inte så effektivt för parkslide tar ej upp det. , men glyfosat eller väldigt hög temperatur har viss framgång …men det är ju problem att hetta upp marken 2 meter nerS StefanMJ skrev:Man behöver inte hälla på så mycket salt /kaustiksoda så att det ska tränga ner till hela rotsystemet. Jämför med åkervindan som jag nämnde, som sägs ha ett mycket djupt rotsystem - flera meter. Det salt jag strödde ut kan inte ha gått särskilt djupt ner, kanske några dm. Så fort nya skott försöker växa upp på samma plats så kommer dom dö när dom kommer upp till saltskiktet (om inte saltet spätts ut av eventuellt regn). Och så fort jag såg nya skott dyka upp så strödde jag på lite salt igen runt den stjälken. Jag hade en yta på totalt c:a 60 m2 med spridda skurar av åkervindan, och så värst många kg salt blev det inte. Jag har inte sett någon åkervinda på flera år nu, alltså utrotad.