P peter_73 skrev:
Kaustiksoda används i avsyrningsfilter för dricksvatten, altså knappast ett miljögift. Finns många, här ett eksempel :

[länk]
Det beror på i vilket sammanhang det är. Prova att hälla ut en tunna i närmsta bäck bär blir det ett kraftigt gift. Garanterat ett miljöbrott.

Det samma gäller att det är förbjudet att använd tex ej godkänd kemikalie som biocid. Tex salt på grusgången.
Skulle misstänka att straffvärdet är ungefär lika mellan att salta grusgången med syftet att döda växter och eller spruta den med glyfosfat då inget av dem är godkänt gör det ändamålet idag.

Har dock aldrig sett någon dom på det.

H Hobbybonde01 skrev:
att salta grusgången med syftet att döda växter
Man saltar givetvis för att binda damm. Att ogräset dör är bara en olycklig konsekvens. 😉😳🙃

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej pollinerande insekter sprider inte glyfosat i naturen.
Jo, det kan dom visst göra. Glyfosarester finns i bl.a. honung.

P peter_73 skrev:
Kaustiksoda används i avsyrningsfilter för dricksvatten, altså knappast ett miljögift. Finns många, här ett eksempel :

[länk]
Kaustiksoda används också i avloppsvattenreningsverken.

H Hobbybonde01 skrev:
Natriumhydroxid löst i vatten är inte alls slemmigt, det bara upplevs så när nu får det på fingrarna och försöker tvätta bort det. Det hala som du försöker få bort är det av lutet förtvålade fettet i din hud och det kan vara svårt att få bort. Det sitter liksom en bit ner i ytan.

Skölja med mycket vatten är ett tips.
Jodå, lutlösning är väldigt slemmigt. Försök att torka upp utspilld lut på golvet, så får du se själv!

Glyfosat verkar vara otillåtet att använda i privatträdgårdar. Vilket är det tillåtna sättet att bekämpa parkslide då?

Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Glyfosat verkar vara otillåtet att använda i privatträdgårdar. Vilket är det tillåtna sättet att bekämpa parkslide då?
Du kan använda glyfosat för att bekämpa parkslide i din privatträdgård men du måste söka en dispens hos din kommun och du måste engagera ett företag som sprutar och bistår med bekämpningsmedlet.

I trådens fall så tror jag tillträdet av fastigheten skedde före S-MP-regeringen förbjöd glyfosatanvändning för konsument. D v s för trådens köpare fanns en extremt billig och enkel lösning tillgänglig helt legalt utan att ens söka dispens från kommunen och engagera ett kostnadsdrivande bekämpningsföretag. Nu får fastighetsägaren betala några tiotusental kr extra för besprutningen i administrativa avgifter. Eller göra som de flesta, beställa en flaska från Polen eller Italien och spruta utan dispens.

• Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan använda glyfosat för att bekämpa parkslide i din privatträdgård men du måste söka en dispens hos din kommun och du måste engagera ett företag som sprutar och bistår med bekämpningsmedlet.

I trådens fall så tror jag tillträdet av fastigheten skedde före S-MP-regeringen förbjöd glyfosatanvändning för konsument. D v s för trådens köpare fanns en extremt billig och enkel lösning tillgänglig helt legalt utan att ens söka dispens från kommunen och engagera ett kostnadsdrivande bekämpningsföretag. Nu får fastighetsägaren betala några tiotusental kr extra för besprutningen i administrativa avgifter. Eller göra som de flesta, beställa en flaska från Polen eller Italien och spruta utan dispens.
Ok. Så om någon idag köper en villa med parkslide på tomten så är en prisreduktion på säg 50k det som rimligen kan göras. Och då syftar jag på hur en köpare/säljare kan resonera för sig själv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Purre Purre skrev:
Går inte att köpa längre som privatperson
Jo då. Jag köpte flera liter nu i augusti. Det får dock inte säljas som propplösare.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Ok. Så om någon idag köper en villa med parkslide på tomten så är en prisreduktion på säg 50k det som rimligen kan göras. Och då syftar jag på hur en köpare/säljare kan resonera för sig själv.
Sen finns ju mycket kemofobi, okunskap och irrationell rädsla för parkslide (Reynoutriafobi?) och tyvärr eldar det offentliga, media och även företag på detta. Så många köpare får säkert för sig att det är ett i det närmaste olösligt problem. Som t ex trådens köpare som tror att hela tomten måste saneras via dyr schaktning och hantering av massorna.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det sätt som är mest ekonomiskt försvarbart av alternativen är att täcka ordentligt. Och då behöver man vara påläst och noggrann när man gör det.

Nummer två är att gräva upp så mycket rötter det går och sedan metodiskt rycka det som kommer upp.

Har du obegränsat med pengar så kan man ångbehandla.

Alla dessa metoder skapar stor åverkan i trädgården.

De finns de som hävdar att de lyckats med att ”bara” rycka men har väldigt svårt att se arbetsinsatsen som försvarbar på ett etablerat bestånd. Men har man tjockt pannben och har en manisk personlighet med gott om tid så borde det fungera.

Så enklast, minst förstörd trädgård och det betydligt billigaste är att fixa glyfosfat.

Vilket jag inte lyckades hitta någon som åkt fast för.
Och åker någon dit så är troligtvis bara böter och antagligen en rätt låg kostnad i förhållande till alternativen.
Har inte hittat någon dom på detta så se det som en kvalificerad gissning.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Återigen - kaustiksoda eller vägsalt, kalciumklorid. Jag har lyckats bl.a. utrota stora bestånd med åkervinda i min gräsmatta. giftfritt är det också..

Huddingebo Huddingebo skrev:
Häller du ut Gysfosfat som kommer du få se att djur dör.
Nej. Inga djur dör av glyfosat, definitivt inte i samma mängder som för kaustiksoda.

Kaustiksoda:
Kaniner (oral): LD50 >125 mg/kg

Glyfosat/Roundup
LD50, 1 568 mg/kg (oralt) 130 mg/kg (intravenöst) 7 940 mg/kg (hudexponering)

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
S StefanMJ skrev:
Återigen - kaustiksoda eller vägsalt, kalciumklorid. Jag har lyckats bl.a. utrota stora bestånd med åkervinda i min gräsmatta. giftfritt är det också..
Om du nu påstår att du lyckats utrota något med natriumhudeoxid och/eller vägsalt, hur kan du påstå att det är giftfritt 🤔🤔🤔

• Gilla
  • Haha
StefanMJ och 3 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Nej. Inga djur dör av glyfosat, definitivt inte i samma mängder som för kaustiksoda.

Kaustiksoda:
Kaniner (oral): LD50 >125 mg/kg

Glyfosat/Roundup
LD50, 1 568 mg/kg (oralt) 130 mg/kg (intravenöst) 7 940 mg/kg (hudexponering)
Vilket skämt. Hur hade du tänkt dig att en kanin skulle få i sig kaustiksodan? Man strör ut det på marken och ganska snart har det sugit upp fukt från luften och börjat lösas upp, eller så duchar man på lite vatten så att det spolas ner i jorden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.