33 658 läst ·
252 svar
34k läst
252 svar
Husdröm krossad av parkslide
Naturvårdsverkets uppgift där är missvisande, eftersom NaCl2 och kaustik inte verkar genom att växten tar upp ämnena. Saltet hindrar växten från att ta upp vatten och kaustiken löser upp organiska ämnen, så huruvida växterna tar upp dessa ämnen eller inte är irrelevant.P Per Mattsson skrev:
Ja, det är inte helt enkelt att värma upp hela jordvolymen ner till 2 meters djup, men vi på Invaterm lever på att göra det. Det är faktiskt den enda kommersiella metoden som garanterar avdödning av parkslide.P Per Mattsson skrev:
Själv tycker jag om konceptet att punktbehandla med kaustiksoda, i synnerhet på mina sura marker, men det har givetvis en del nackdelar också.
Hjälps inte, tyvärr. Den undersökning du refererar har gjorts i europeiska floder - och floder finns inte i Svärje. I dom svenska undersökningarna, även av senare datum, omnämns också att glyfosatnivåerna varierar under året, men i den tyska undersökningen sägs att nivåerna var stabila under årets månader.ylven skrev:
Ja det borde fungera i rätt dos…rötterna kan dock ligga i dvala flera år. Jag löste i alla fall mitt problem med en grävmaskin och gräsklipparrobot…S StefanMJ skrev:
Tänk dig en rotklump som är ca en halvmeter i diameter 2 meter ner i backen …och då hade jag en relativt liten buske 😀. Jag hade nog tur att min mark består av silt och lera som är tätS StefanMJ skrev:
Inte omöjligt 😀..ska se om jag hittar när grävmaskinisten grävde ner den men det var några år sen
Var är dina källor för dina påståenden?S StefanMJ skrev:Hjälps inte, tyvärr. Den undersökning du refererar har gjorts i europeiska floder - och floder finns inte i Svärje. I dom svenska undersökningarna, även av senare datum, omnämns också att glyfosatnivåerna varierar under året, men i den tyska undersökningen sägs att nivåerna var stabila under årets månader.
Länsstyrelsen Skåne, dokuimentet:ylven skrev:
BEKÄMPNINGSMEDEL I SKÅNSKA
VATTENDRAG
Resultat från den regionala miljöövervakningen 2022
Glyfosat är omnämnt bl.a. på s. 22:
"Glyfosat är ett bekämpningsmedel som används brett,
därför uppmäts substansen och dess nedbrytningsprodukt AMPA ofta och ibland i
höga koncentrationer även på hösten. "
Redigerat:
Ja, Invaterm lämnar fast pris och garanti på att all parkslide inom behandlingsområdet är dött. Det är det enda företaget i Sverige som lämnar garanti på att all parkslide är avdödat. Om du mot förmodan hittar något annat företag som garanterar det så är jag väldigt intresserad av att få reda på det.P pmd skrev:
Glyfosat lämnar ofta rhizom i dvala som kan sätta skott många år senare, i synnerhet om någon börjar gräva i jorden så att de kommer närmare ytan. Läs och lyssna gärna på vad Dan Jones (världens främsta forskare på glyfosatbehandling av parkslide) säger.
Vilka förpackningar med glyfosat har du läst på som grund för ditt påstående? Min erfarenhet är tyvärr att instruktionerna på förpackningarna är mycket bristfälliga i det avseendet. Informationen där är egentligen bara enligt lagkrav och det som behövs för att någon med relevant utbildning/kunskap kan använda produkten.P pmd skrev:
Redigerat: