33 686 läst ·
252 svar
34k läst
252 svar
Husdröm krossad av parkslide
Väldigt enkelt - har du inte hört att man kan använda hetvatten för att bekämpa parkslide? Är vatten giftigt? Är medelhavsvatten ett gift? Om du dricker regelbundet av det så dör du snart, hahaha... Ävenså av en matsked vanligt bordssalt. Prova så får du se... Och man kan även utrota växter med maskrospinne. Är maskrospinnen ett gift?Satsuki skrev:
Redigerat:
Hur många bönder använder kaustiksoda eller vägsalt på åkrarna som biocid?S StefanMJ skrev:Väldigt enkelt - har du inte hört att man kan använda hetvatten för att bekämpa parkslide? Är vatten giftigt? Är medelhavsvatten ett gift? Om du dricker regelbundet av det så dör du snart, hahaha... Ävenså av en matsked vanligt bordssalt. Prova så får du se... Och man kan även utrota växter med maskrospinne. Är maskrospinnen ett gift?
Kan ge en liten indikation på att det inte är så bra att sprida i sin trädgård.
Att det inte är tillåtet kan också ge en viss vägledning om att det eventuellt finns bättre lösningar. Men skulle det vara tillåtet så är de allra flesta bönder inte sugna på att hälla salt på åkern…
Dvs om man nu vill ha något som växer där, är man inne på japansk stenträdgård så det kanske perfekt…
Till dig och andra som gillar leka med kaustiksoda så rekommenderas att läsa säkerhetsbladet för kaustiksoda.
Följa det som står där angående skyddsutrustning och tänka på att hantera detta ämne väldigt varsamt.
Handskar, heltäckande kläder och visir är att rekommendera. Och ha möjlighet till ögondusch och någon som kan hjälpa till att ringa ambulans om du får det i ögonen. (Du kommer ha väldigt svårt att klara detta själv utan syn)
Spola ögonen hela tiden till ambulansen kommer även om det känns bättre efter en stund. De kommer fortsätta spola under färden till sjukhuset och även där ett bra tag till.
Starka baser är inte att leka med.
Det är värmen som är bekämpningen i det fallet, inte vattnet.S StefanMJ skrev:Väldigt enkelt - har du inte hört att man kan använda hetvatten för att bekämpa parkslide? Är vatten giftigt? Är medelhavsvatten ett gift? Om du dricker regelbundet av det så dör du snart, hahaha... Ävenså av en matsked vanligt bordssalt. Prova så får du se... Och man kan även utrota växter med maskrospinne. Är maskrospinnen ett gift?
Däremot har det väl gjorts försök att dränka parkslide? Eller är jag ute och snurrar nu? Hur som så funkar den metoden bra för att ha ihjäl folk. "Vattnet är ett farligt gift, vilket omger Visby stift."
Vad det gäller användningen av salt så skulle jag aldrig använda det i min trädgård med egen brunn.
Jag är pro Glyfosat alla dagar i veckan. Om det används rätt.
Redigerat:
Det är väl så att kaustiksoda är förbjudet om det står propplösare på burken, men inte om det står vad det faktiskt innehåller?P pmd skrev:
Jag har testat…det funkade inte…fascinerande växt det där, eldade upp rötter på grillen..tror du inte på fan att det slog upp gröna blad i askan 😀…troligtvis hade jag för låg temperatur trots tändvätska och bensin …grävde till slut ner växten djupt mitt i gräsmattan med grävskopa och installerade robot nu har jag inte sett spår av nån på flera årS StefanMJ skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Det går inte att diskutera med faktaresistens och okunnighet.S StefanMJ skrev:Väldigt enkelt - har du inte hört att man kan använda hetvatten för att bekämpa parkslide? Är vatten giftigt? Är medelhavsvatten ett gift? Om du dricker regelbundet av det så dör du snart, hahaha... Ävenså av en matsked vanligt bordssalt. Prova så får du se... Och man kan även utrota växter med maskrospinne. Är maskrospinnen ett gift?
Men om du absolut skall propagera för natriumhydroxid som biocid på ett allmänt forum bör du också påpeka att det är din uppfattning och att vetenskap och beprövad erfarenhet inte är eniga med dig…
Redigerat:
Kom inte här och snacka strööööönt. Jag har utrotat stora rejäla bestånd av åkervinda i min gräsmatta medelst kalciumklorid, tog några säsonger innan allt var borta, och den gräsmattan mår utmärkt idag. Och stora fält av kirskål har jag utrotat med kaustiksoda. Och ogräs på stengångarna medelst kaustiken, och plattorna blev så rena så dom såg nya ut.Satsuki skrev:
Bla, bla, bla. Nu handlar det om privatträdgård, och punktbekämpning av ogräs. Och hur i allsin dar ska man få kaustiksoda i ögonen? Brukar du gnugga ansiktet mot marken? Någon lektion i kaustikhantering behöver du inte ge mig. Jag har gedigen erfarenhet av ämnet, så jag behöver inga skydd alls. Väldigt enkelt. det där tjatet om kaustik i ögonen gäller för klantiga Homo sapiens som häller ner för stora mängder i vatten, t.ex. avloppet, så att det börjar koka och stänka upp. Så gör jag inte i trädgården, förstår du. Jag strör ut tunt på avsedd plats, och duschar sedan ibland med lite vatten. Eljest suger kaustiken snabbt upp vatten från luften, och blir blöt, och ligger där den är lagd. I övrigt använder jag kaustiken även mot myror under stenplattorna.H Hobbybonde01 skrev:Hur många bönder använder kaustiksoda eller vägsalt på åkrarna som biocid?
Kan ge en liten indikation på att det inte är så bra att sprida i sin trädgård.
Att det inte är tillåtet kan också ge en viss vägledning om att det eventuellt finns bättre lösningar. Men skulle det vara tillåtet så är de allra flesta bönder inte sugna på att hälla salt på åkern…
Dvs om man nu vill ha något som växer där, är man inne på japansk stenträdgård så det kanske perfekt…
Till dig och andra som gillar leka med kaustiksoda så rekommenderas att läsa säkerhetsbladet för kaustiksoda.
Följa det som står där angående skyddsutrustning och tänka på att hantera detta ämne väldigt varsamt.
Handskar, heltäckande kläder och visir är att rekommendera. Och ha möjlighet till ögondusch och någon som kan hjälpa till att ringa ambulans om du får det i ögonen. (Du kommer ha väldigt svårt att klara detta själv utan syn)
Spola ögonen hela tiden till ambulansen kommer även om det känns bättre efter en stund. De kommer fortsätta spola under färden till sjukhuset och även där ett bra tag till.
Starka baser är inte att leka med.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Då kommer köparen få leta annan bostad då någon annan köpare inte kommer kräva ett avdrag på 50K.D daVinci skrev:
Gissa vilken köpare som säljaren helst säljer till?
Det är ett vedertaget mått för hur giftigt något är. Jag svarade på påståendet att djur skulle dö om man hällde ut glyfosat, vilket de inte gör. Kaustiksoda är mer giftigt, mer dödligt och det går åt större mängd för att uppnå resultat. Vem är det som skämtar egentligen?S StefanMJ skrev:
Man kan använda så lite som 2 liter glyfosat per hektar för bekämpning, att jämföra med att hälla ut kaustiksoda 😂
Redigerat:
Tja, säljaren kan ju hoppas att det dyker upp någon som inte fattar att det är parkslide på tomten.F Festlund skrev:
Men den köparen kan ju vilja pruta 100k pga något annat.
Men det kan ju vara lite riskabelt att sälja till någon som inte fattar att det är parkslide. Kan bli bråk efteråt.
Men då kan ju köparen lägga en miljon på att driva det i domstol.D daVinci skrev:
Så, nu var vi tillbaka vid trådstarten igen.
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Nej det går inte att begripa att folk plötsligt blivit livrädda för parkslide som funnits i våra rabatter i 100 år (eller mer). Det är ett irrationellt beteende. Som att bunkra toapapper.D daVinci skrev: