33 658 läst ·
252 svar
34k läst
252 svar
Husdröm krossad av parkslide
Jamen snälla människa, den som inte begriper det, den begriper inte mycket. Vad är regn? Möjligtvis innehåller det vatten, eller? Varför är det så mycket rester av gödning från åkrarna i vattendrag och i Östersjön? ÖÖÖÖÖÖhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!P pmd skrev:
Gödningsmedel bryts inte ner lika snabbt som glyfosat. Man ska använda väldigt mycket glyfosat regelbundet om det ska bli någon nämnvärd spridning på grund av regn.S StefanMJ skrev:
Jag undrar bara hur glyfosaten transporteras upp till molnen för att sen fall ner med regn.S StefanMJ skrev:
Glyfosat är inte gödning, f.ö.
Bl.a. detta står i artikel om glyfosat på Wikipedia:useless skrev:
"Ämnet kan spridas via luft och nederbörd från jordbruk men fynd av bekämpningsmedel i dagvatten i bostadsområden beror sannolikt på konsumenternas egna användning."
Och:
"Ytvattnet påvisar högre halter av glyfosat under vår och höst när växtskyddsmedel används som mest i jordbruket."
Vad vill du att det ska stå så ändrar jag på wki!S StefanMJ skrev:Bl.a. detta står i artikel om glyfosat på Wikipedia:
"Ämnet kan spridas via luft och nederbörd från jordbruk men fynd av bekämpningsmedel i dagvatten i bostadsområden beror sannolikt på konsumenternas egna användning."
Och:
"Ytvattnet påvisar högre halter av glyfosat under vår och höst när växtskyddsmedel används som mest i jordbruket."
Regn brukar komma från moln.S StefanMJ skrev:
I inlägg #156 skrev du, apropå spridning av glyfosat med regn:S StefanMJ skrev:
Du kanske kan förtydliga vad du menade?
Helst lite tydligare än så.
Jag tycker det är ännu mer tragiskt att det, såvitt jag vet, inte finns något annat ställe som är väsentligt bättre. Om det nu skulle finnas skulle jag väldigt gärna vilja veta var.P Peter787 skrev:
I just det här exemplet finns en referens till en rapport från Naturvårdsverket på den aktuella Wikipediasida. Referensen är till en webbsida med rapportens sammanfattning, men i den står inget kvantitativt om glyfosat. Man måste läsa själva rapporten för att kunna bilda sig en uppfattning om fenomenet.P Peter787 skrev:
Det har inte jag gjort? Har någon annan här gjort det?
Måste man läsa rapporten för att bilda sig en uppfattning!?P pmd skrev:I just det här exemplet finns en referens till en rapport från Naturvårdsverket på den aktuella Wikipediasida. Referensen är till en webbsida med rapportens sammanfattning, men i den står inget kvantitativt om glyfosat. Man måste läsa själva rapporten för att kunna bilda sig en uppfattning om fenomenet.
Det har inte jag gjort? Har någon annan här gjort det?
Räcker det inte bara med att kräka ur sig något?
Om det finns Glyfosat på åkern så kommer det att spridas vidare om det regnar. Regnet transporterar alltså bort det till närmsta vattendrag.P pmd skrev: