P
S StefanMJ skrev:
Hört talas om regn? Insekter?
Ja, hurså?

• Haha
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, hurså?
I så fall har du svaret på spridningsfrågan.

P
S StefanMJ skrev:
I så fall har du svaret på spridningsfrågan.
Nä, inte riktigt hur sprider regn glyfosat?

• Haha
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nä, inte riktigt hur sprider regn glyfosat?
Jamen snälla människa, den som inte begriper det, den begriper inte mycket. Vad är regn? Möjligtvis innehåller det vatten, eller? Varför är det så mycket rester av gödning från åkrarna i vattendrag och i Östersjön? ÖÖÖÖÖÖhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Haha
returen
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Jamen snälla människa, den som inte begriper det, den begriper inte mycket. Vad är regn? Möjligtvis innehåller det vatten, eller? Varför är det så mycket rester av gödning från åkrarna i vattendrag och i Östersjön? ÖÖÖÖÖÖhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gödningsmedel bryts inte ner lika snabbt som glyfosat. Man ska använda väldigt mycket glyfosat regelbundet om det ska bli någon nämnvärd spridning på grund av regn.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Jag undrar bara hur glyfosaten transporteras upp till molnen för att sen fall ner med regn.

Glyfosat är inte gödning, f.ö.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag undrar bara hur glyfosaten transporteras upp till molnen för att sen fall ner med regn.

Glyfosat är inte gödning, f.ö.
Och jag undrar - vad har du fått det ifrån? Glyfosat i molnen? Vem har sagt att glyfosat är gödning?

useless useless skrev:
Gödningsmedel bryts inte ner lika snabbt som glyfosat. Man ska använda väldigt mycket glyfosat regelbundet om det ska bli någon nämnvärd spridning på grund av regn.
Bl.a. detta står i artikel om glyfosat på Wikipedia:
"Ämnet kan spridas via luft och nederbörd från jordbruk men fynd av bekämpningsmedel i dagvatten i bostadsområden beror sannolikt på konsumenternas egna användning."
Och:
"Ytvattnet påvisar högre halter av glyfosat under vår och höst när växtskyddsmedel används som mest i jordbruket."

• Haha
returen
  • Laddar…
Claes Sörmland
S StefanMJ skrev:
Bl.a. detta står i artikel om glyfosat på Wikipedia:
"Ämnet kan spridas via luft och nederbörd från jordbruk men fynd av bekämpningsmedel i dagvatten i bostadsområden beror sannolikt på konsumenternas egna användning."
Och:
"Ytvattnet påvisar högre halter av glyfosat under vår och höst när växtskyddsmedel används som mest i jordbruket."
Vad vill du att det ska stå så ändrar jag på wki!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad vill du att det ska stå så ändrar jag på wki!
Det är både lite roligt, men mest tragiskt att folk fortfarande litar på Wikipedia.
Det står så mycket dynga där att en referens till Wikipedia totalt undergräver alla argument som framförs.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
StefanMJ och 2 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Och jag undrar - vad har du fått det ifrån? Glyfosat i molnen?
Regn brukar komma från moln.
S StefanMJ skrev:
Vem har sagt att glyfosat är gödning?
I inlägg #156 skrev du, apropå spridning av glyfosat med regn:
Varför är det så mycket rester av gödning från åkrarna i vattendrag och i Östersjön?
Du kanske kan förtydliga vad du menade?
ÖÖÖÖÖÖhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Helst lite tydligare än så.

• Gilla
  • Haha
ylven och 1 till
  • Laddar…
S
P Peter787 skrev:
Det är både lite roligt, men mest tragiskt att folk fortfarande litar på Wikipedia.
Det står så mycket dynga där att en referens till Wikipedia totalt undergräver alla argument som framförs.
Jag tycker det är ännu mer tragiskt att det, såvitt jag vet, inte finns något annat ställe som är väsentligt bättre. Om det nu skulle finnas skulle jag väldigt gärna vilja veta var.

P
P Peter787 skrev:
I just det här exemplet finns en referens till en rapport från Naturvårdsverket på den aktuella Wikipediasida. Referensen är till en webbsida med rapportens sammanfattning, men i den står inget kvantitativt om glyfosat. Man måste läsa själva rapporten för att kunna bilda sig en uppfattning om fenomenet.
Det har inte jag gjort? Har någon annan här gjort det?

P pmd skrev:
I just det här exemplet finns en referens till en rapport från Naturvårdsverket på den aktuella Wikipediasida. Referensen är till en webbsida med rapportens sammanfattning, men i den står inget kvantitativt om glyfosat. Man måste läsa själva rapporten för att kunna bilda sig en uppfattning om fenomenet.
Det har inte jag gjort? Har någon annan här gjort det?
Måste man läsa rapporten för att bilda sig en uppfattning!?
Räcker det inte bara med att kräka ur sig något?

• Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Regn brukar komma från moln.

I inlägg #156 skrev du, apropå spridning av glyfosat med regn:

Du kanske kan förtydliga vad du menade?

Helst lite tydligare än så.
Om det finns Glyfosat på åkern så kommer det att spridas vidare om det regnar. Regnet transporterar alltså bort det till närmsta vattendrag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.