43 958 läst ·
405 svar
44k läst
405 svar
Husdröm krossad av parkslide
Ja, jag tänkte mig inte ett scenario i vilket man har mätt pH, och är kompetent (både praktiskt och juridiskt) att korrigera ett felaktigt pH.Alfredo skrev:
Jag tänkte mig mer en situation där man har kaustiksoda över och vill göra sig av med det.
Beträffande kaustiksoda förstår jag inte vad Naturvårdsverket menar med "inte aktivt tas upp av rötterna". Oväsentligt - eftersom kaustiksoda löser upp organiska ämnen, vilket ju rötter är.W Weimik skrev:Jag säger inte att de har rätt, men enligt Naturvårdsverket:
Det är inte tillåtet att hälla bensin eller diesel på parksliden, inte heller saltsyra, svavelsyra, kaustiksoda (”propplösare”) eller batterisyra. Förutom att det är mycket miljöfarligt och olagligt är det dessutom ineffektivt eftersom ämnena inte aktivt tas upp av rötterna.
Om man strör ut kaustiksoda på marken så lär det vara ganska svårt för någon annan att få det i ögonen. Ganska snart, efter bara några minuter, börjar kaustiksodan ta upp fukt från luften, och blir då blöt. Man kan också duscha på lite vatten direkt efter utströandet. Sedan verkar det genom att lösa upp organiska ämnen, vilket ju växter är. Skadligt för människor blir det ju om man t.ex. skulle gå barfota på det. Med skor är det ju inga problem. Och så småningom blir kaustiksodan mer och mer utspädd av fukt och regn och så småningom helt ofarlig. Och om man strör ut kaustiksoda på ett stenbelagt område så har man snart så rena plattor så dom ser ut som helt nya - så där behövs ingen tvätt med skadliga kemikalier eller högtryck. Och ack ja, mördarsniglar brukar inte må så bra om dom kryper på kaustiksodan.Satsuki skrev:
Kaustiksoda är extremt basiskt och frätande. Illa för alla människor, djur och växter som råkar komma i kontakt med det. Det ger kemiska brännskador och om någon får det i ögonen blir det allvarliga och svårbehandlade ögonskador. Visst reagerar det med vatten och bryts så småningom ner till ofarliga kemikalier, men det tar tid och tills dess är det en risk att vistas i närheten…
Jag säger inte att glyfosfat är riskfritt, men den som säger att kaustiksoda/natriumhydroxid är ofarligt och miljövänligt snackar i nattmössan…
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
149 kr inkl moms
199 kr
Läs mer
Och i så fall är ju hetvatten också miljöskadligt, och en kniv och en bil. Min definition på miljöskadligt är något som är skadligt över en längre period, bl.a. giftiga ämnen som stannar kvar i näringskedjanSatsuki skrev:
Definition ”hälso- och miljöfarliga ämnen”
Svensk definition
Ämnen som vid utsläpp i atmosfären, vatten eller jord, eller som vid direktkontakt medf hud, ögon eller slemhinnor, eller som tillsats i livsmedel, utgör hälsorisker för människor eller djur genom absorption, inandning eller förtäring. Begreppet omfattar även säkerhetshantering, transport och förvaring av sådana ämnen.
(Enl Karolinska institutet MESH)
Således finns ingen tidsaspekt i begreppen miljöfarligt/miljöskadligt. Det räcker att ett ämne skadar människor, djur eller natur direkt vid exponering för att vara miljöfarligt/miljöskadligt. Natriumhydroxid är därför både miljöskadligt och miljöfarligt. Att det sedan bryts ner till ofarliga beståndsdelar är inte relevant i det sammanhanget.
Miljöskadligt vs miljöfarligt; ingen större skillnad, olika grader av samma sak. Allt som är miljöfarligt är miljöskadligt men allt som är miljöskadligt är inte miljöfarligt. Natriumhydroxid är i högsta grad både miljöfarligt och miljöskadligt, däremot under en begränsad tid.
På stengångar brukar jag strö ut vägsalt, eller kaustiksoda, så blir plattorna rena så dom ser ut som nya.M Mike Andersson skrev:Det är ju inte svårare än att gå in på ebay, beställa hem 1l Roundup Platinum från t.ex Italien, åka och köpa en trädgårds-sprayare för någon hundralapp och gå runt och spraya på växten? Jag blandar eller uhmm... min kusins kompis blandar 0.5dl roundup till 3l vatten och sprayar på allt ogräs på grusgångar och där det växer. Tar kol på precis allt och så även parkslide. Det tas upp av hela växten ner i rötterna och är extremt effektivt mot allt. Fattar inte varför folk inte bara bekämpar det på detta sätt?
Fråga mig gärna varför jag inte har något ogräs på min tomt😊
Du ska nog inte förvänta dig någon djupare kunskap eller logik från Naturvårdsverket eller Kemikalieinspektionen, där förekommer en hel del aktivism.S StefanMJ skrev:
Kaustiksoda är inte ett systemiskt preparat till skillnad från glyfosat.S StefanMJ skrev:
När en växt behandlas med glyfosat så använder man sig av växtens egen transport, floem, som är systemet som transporterar socker och näring i växterna. När glyfosat sprutas på växtens blad sköter växten själv om transporten ner till rötterna. Glyfosat är inte frätande.
Det är däremot kaustiksoda som förstör cellstrukturen i växten. Det sker ingen transport utan den frätande effekten sker endast där ämnet kaustiksoda träffar växten.
Glyfosat skadar endast den växt på vilken ämnet applicerats, kaustiksoda fräter allt som träffas av det såsom de viktiga mikroorganismerna och förstås våra jordtillverkare, maskarna.
När tom miljövårdsverket mfl tar upp kaustiksoda som lämpligt medel (bland andra) för att avhjälpa försurade sjöar så borde de flesta förstå att ämnet inte är ett "gift" i traditionell bemärkelse.P pmd skrev:
MÅNGA ämnen är mycket dåliga för miljön i tillräckligt hög dos. De flesta sjöar i Sverige skulle bara må bra av några ton soda.
Många vitaminer är giftiga.
Förbud mot propplösare – nya regler för privat användning
Uppdaterad 5 februari 2025Publicerad 4 februari 2025Från 1 januari 2025 behöver privatpersoner ha tillstånd för att köpa och använda starkt frätande propplösare. Detta efter att antalet olyckor ökat. Professorn Magnus Norgren förklarar riskerna med att använda sig av frätande propplösare i hemmet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-propplosare-nya-regler-for-privat-anvandning