43 947 läst ·
405 svar
44k läst
405 svar
Husdröm krossad av parkslide
Kaustiksoda är extremt basiskt och frätande. Illa för alla människor, djur och växter som råkar komma i kontakt med det. Det ger kemiska brännskador och om någon får det i ögonen blir det allvarliga och svårbehandlade ögonskador. Visst reagerar det med vatten och bryts så småningom ner till ofarliga kemikalier, men det tar tid och tills dess är det en risk att vistas i närheten…S StefanMJ skrev:
Jag säger inte att glyfosfat är riskfritt, men den som säger att kaustiksoda/natriumhydroxid är ofarligt och miljövänligt snackar i nattmössan…
Redigerat:
Kaustiksoda är väldigt farlgt och starkt frätande, rent farligt om man handskas fel med det.Satsuki skrev:
Kaustiksoda är extremt basiskt och frätande. Illa för alla människor, djur och växter som råkar komma i kontakt med det. Det ger kemiska brännskador och om någon får det i ögonen blir det allvarliga och svårbehandlade ögonskador. Visst reagerar det med vatten och bryts så småningom ner till ofarliga kemikalier, men det tar tid och tills dess är det en risk att vistas i närheten…
Jag säger inte att glyfosfat är riskfritt, men den som säger att kaustiksoda/natriumhydroxid är ofarligt och miljövänligt snackar i nattmössan…
Men medlet är inte det minsta miljöskadligt.
Det är en väldig skillnad på vad som är miljöskadligt och vad som är miljöfarligt.
Definition ”hälso- och miljöfarliga ämnen”Huddingebo skrev:
Svensk definition
Ämnen som vid utsläpp i atmosfären, vatten eller jord, eller som vid direktkontakt medf hud, ögon eller slemhinnor, eller som tillsats i livsmedel, utgör hälsorisker för människor eller djur genom absorption, inandning eller förtäring. Begreppet omfattar även säkerhetshantering, transport och förvaring av sådana ämnen.(Enl Karolinska institutet MESH)
Således finns ingen tidsaspekt i begreppen miljöfarligt/miljöskadligt. Det räcker att ett ämne skadar människor, djur eller natur direkt vid exponering för att vara miljöfarligt/miljöskadligt. Natriumhydroxid är därför både miljöskadligt och miljöfarligt. Att det sedan bryts ner till ofarliga beståndsdelar är inte relevant i det sammanhanget.
Miljöskadligt vs miljöfarligt; ingen större skillnad, olika grader av samma sak. Allt som är miljöfarligt är miljöskadligt men allt som är miljöskadligt är inte miljöfarligt. Natriumhydroxid är i högsta grad både miljöfarligt och miljöskadligt, däremot under en begränsad tid.
Ja definitioner hit och dit... möjligen klassas det som "gift".Satsuki skrev:
Definition ”hälso- och miljöfarliga ämnen”
Svensk definition
Ämnen som vid utsläpp i atmosfären, vatten eller jord, eller som vid direktkontakt medf hud, ögon eller slemhinnor, eller som tillsats i livsmedel, utgör hälsorisker för människor eller djur genom absorption, inandning eller förtäring. Begreppet omfattar även säkerhetshantering, transport och förvaring av sådana ämnen.
(Enl Karolinska institutet MESH)
Således finns ingen tidsaspekt i begreppen miljöfarligt/miljöskadligt. Det räcker att ett ämne skadar människor, djur eller natur direkt vid exponering för att vara miljöfarligt/miljöskadligt. Natriumhydroxid är därför både miljöskadligt och miljöfarligt. Att det sedan bryts ner till ofarliga beståndsdelar är inte relevant i det sammanhanget.
Miljöskadligt vs miljöfarligt; ingen större skillnad, olika grader av samma sak. Allt som är miljöfarligt är miljöskadligt men allt som är miljöskadligt är inte miljöfarligt. Natriumhydroxid är i högsta grad både miljöfarligt och miljöskadligt, däremot under en begränsad tid.
Men häller du ut en stor hink av det i en å eller en sjö kommer PH att förbättras lite.
Häller du ut Gysfosfat som kommer du få se att djur dör.
Kalk är också frätande.
Det är ju inte svårare än att gå in på ebay, beställa hem 1l Roundup Platinum från t.ex Italien, åka och köpa en trädgårds-sprayare för någon hundralapp och gå runt och spraya på växten? Jag blandar eller uhmm... min kusins kompis blandar 0.5dl roundup till 3l vatten och sprayar på allt ogräs på grusgångar och där det växer. Tar kol på precis allt och så även parkslide. Det tas upp av hela växten ner i rötterna och är extremt effektivt mot allt. Fattar inte varför folk inte bara bekämpar det på detta sätt?Redaktionen skrev:
Fråga mig gärna varför jag inte har något ogräs på min tomt😊
ROUNDUP 360 / 480 15ml / L
360,480 står för antal gram Glyfosat / L outspäddRoundup Pro Active innehåller 360 g glyfosat per liter och erbjuder långsiktig bekämpning av svåra ogräs. Roundup Pro Vantage innehåller en högre halt aktiv ingrediens, 480 g glyfosat per liter, och är därför det starkare industriella ogräsmedlet av de två
Allt påverkar omgivningen. Mycket beror på hur man använder det.S StefanMJ skrev:
Men nu var frågan hur skadligt glyfost respektive kaustiksoda är för omgivningen. Deras skadeverkningar påverkas inte av ogräsättika, gräsklippare, yxor och hetvatten.
Ändrat pH förändrar livsbetingelserna för livet i sjön. Det är olämpligt att hälla ut pH-ändrande kemikalier i en sjö.Huddingebo skrev:
Precis som med kaustiksoda är det olämpligt (dåligt) att hälla ut glyfosat i en sjö, men mängden spelar roll förstås, precis som med kaustiksoda.Huddingebo skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Det blir nästa "dolda fel". När köpare upptäcker att föregående ägare kontaminerat marken med diverse miljögifter. Det låter som om vissa har jobbat åt BT-Kemi. 
De flesta sjöar i Sverige skulle bara må bra av lite höjt PH!P pmd skrev:
Samma effekt som får med kalkning.
Redigerat: