TRJBerg TRJBerg skrev:
Mycket märkligt beteende av köparna.
1. Varför ta en stor risk att förlora miljoner i rättegångskostnader när sannolikhrten att vinna i bästa fall är måttlig?
2. Ett billigare alternativ är att bekämpa parksliden. Det finns metoder, speciellt om man använder glyfosat (via licencierad firma) och/eller mekanisk bekämpning. Kan ta många år i värsta fall men det finns exempel på att det fungerar, bl a här på BH.
3. Parkslide är ett känt och inte ovanligt problem så det är något som borde vara naturligt att undersöka på köpare. Speciellt om det är känt att det förekommer lokalt. Man kanske iofs inte bryr sig om fastigheten ligger i t ex Kiruna.
Antagligen på grund av fullständig idioti. Och en viss avsaknad av ansvar för sina egna handlingar.

• Gilla
Swedejohn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det hjälper inte mot parkslide. Problemet är att rötterna ligger skyddade långt nere i jorden. Att döda grönskan på ytan löser inte problemet. Nästa vår står parksliden hög igen.

Det som hjälper är glyfosatbesprutning på sensommarn/tidiga hösten. Det är det etablerade vetenskapliga metoden som fungerar med gott resultat.

Mindre bestånd kan täckas under några år för att döda dem.
Hur vet du att min metod inte fungerar? Har du provat? Jag betackar mig för hälso- och miljöskadliga medel som glyfosat, som dessutom inte är tillåtet att använda i hemträdgårdar. att rötterna ligger djupt nere spelar ingen roll. Om man strör på mina nämnda medel under växtsäsongen så kommer allt det som försöker komma upp ur jorden dö omedelbart. Så parksliden borde bli uttröttad efter ett tag. Jag lyckats få bort andra ogräs med djupa rötter på det viset.
Purre Purre skrev:
Går inte att köpa längre som privatperson
Jasså? Finns bl.a. på Hornbach.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dålig juridisk rådgivning, antagligen.
Men vad ska juristerna leva på annars?

• Haha
Alti och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Säljer dom det till privatpersoner så gör dom fel dock.
[länk]
Det är bara förbjudet just som propplösare, inte för andra ändamål.

• Gilla
adron och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Purre Purre skrev:
[länk]
Nej då, man får sälja kaustiksoda till privatpersoner, det är inte förbjudet. Men man får inte sälja produkter som heter "Propplösare" som är ren kaustiksoda. D v s vill du köpa kaustiksoda för att t ex luta av din möbel så går det fortfarande bra.

Det betyder att de produkter du hittar på butikens hylla idag som heter "Propplösare" istället består av andra kraftigt basisk kemi som t ex natriumkarbonat (=målarsoda) tillsammans med olika detergenter/ytaktiva ämnen.

I den här tråden reder vi ut juridiken kring detta:
https://www.byggahus.se/forum/threads/propploesare-foerbjuds-2025.497362/

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S StefanMJ skrev:
Hur vet du att min metod inte fungerar? Har du provat? Jag betackar mig för hälso- och miljöskadliga medel som glyfosat, som dessutom inte är tillåtet att använda i hemträdgårdar. att rötterna ligger djupt nere spelar ingen roll. Om man strör på mina nämnda medel under växtsäsongen så kommer allt det som försöker komma upp ur jorden dö omedelbart. Så parksliden borde bli uttröttad efter ett tag. Jag lyckats få bort andra ogräs med djupa rötter på det viset.
Du föreslår att försalta en hel tomt med vägsalt (kalciumklorid) för att hindra parkslide. Hur många kg per kvadratmeter krävs enligt din erfarenhet?

• Gilla
gunnar.malmstrom och 5 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Jag betackar mig för hälso- och miljöskadliga medel som glyfosat,
Kaustiksoda är nog minst lika hälso- och miljöskadligt som glyfosat. Troligen mer miljöskadligt.
S StefanMJ skrev:
som dessutom inte är tillåtet att använda i hemträdgårdar.
Ja, det stämmer. Det är en stor miss i vår lagstiftning. Kemofober ska inte ha inflytande över miljölagstiftning.

• Gilla
  • Haha
Heidina och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
P pmd skrev:
Kaustiksoda är nog minst lika hälso- och miljöskadligt som glyfosat. Troligen mer miljöskadligt.

Ja, det stämmer. Det är en stor miss i vår lagstiftning. Kemofober ska inte ha inflytande över miljölagstiftning.
I viljen mening är Kaustiksoda mer miljöskadligt? Det den gör är avslutat när allt reagerat i jorden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Som glyfosat, alltså.

Natriumhydroxid är frätande vilket brukar vara dåligt för omgivningen som kommer i kontakt med den.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
[länk]
Nähä, där står inte att det är förbjudet att sälja till privatpersoner. Det är ungefär som med sexköp - det är inte förbjudet att sälja sex.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du föreslår att försalta en hel tomt med vägsalt (kalciumklorid) för att hindra parkslide. Hur många kg per kvadratmeter krävs enligt din erfarenhet?
Näe, man behöver inte salta hela tomten. Man strör ut lite salt runt varje stjälk, och upprepar om dom envisas med att komma upp igen.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
P pmd skrev:

Näe kaustiksoda är inte ett dugg miljöskadligt. Då skulle man också kunna kalla hetvatten för miljöskadligt, och ja - en yxa också. Så småningom späds kaustiksoda ut med vatten till helt ofarligt ämne.

• Älska
  • Gilla
LennartMimmi och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Som glyfosat, alltså.

Natriumhydroxid är frätande vilket brukar vara dåligt för omgivningen som kommer i kontakt med den.
Jassådu, men ogräsättika då, vad gör den? Och gräsklipparen - hu så mycket skada den gör! Och yxan, och hetvatten!

• Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
Jag säger inte att de har rätt, men enligt Naturvårdsverket:

Det är inte tillåtet att hälla bensin eller diesel på parksliden, inte heller saltsyra, svavelsyra, kaustiksoda (”propplösare”) eller batterisyra. Förutom att det är mycket miljöfarligt och olagligt är det dessutom ineffektivt eftersom ämnena inte aktivt tas upp av rötterna.

• Gilla
Serafim Dahl och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.