P
S StefanMJ skrev:
Fobin får du stå för själv. Då är vatten också ett gift. Man kan drunkna däri.
Drunkning är inte ett resultat av förgiftning, men det är korrekt att man kan dö av vattenförgiftning. Det krävs, som väntat, en mycket stor mängd vatten.

P
S StefanMJ skrev:
Icke trovärdiga.
Kan du peka på vad i dessa rapporter som du inte tror på?
Och varför?

P pmd skrev:
Kan du peka på vad i dessa rapporter som du inte tror på?
Och varför?
Vaddå för rapporter?
Jag har redan tidigare redogjort för manuell bekämpning av ogräs,
och jag är superexpert på det.
Men du tycks inte ha förmågan att ta till dig seriös information.

P pmd skrev:
Drunkning är inte ett resultat av förgiftning, men det är korrekt att man kan dö av vattenförgiftning. Det krävs, som väntat, en mycket stor mängd vatten.
Här har du definitionen på GIFT:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gift

P
S StefanMJ skrev:
Bryr mig inte om det.
Här är definitionen på GIFT:
[länk]
"Vad som betraktas som gift varierar då alla substanser är dödliga i alltför stora koncentrationer".

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Vaddå för rapporter?
De rapporter som du skrev om i inlägg #348.

P pmd skrev:
Dålig juridisk rådgivning, antagligen.
Märkligt dock att domstolarna bortsett från säljarnas upplysningsplikt. Var plantorna nogggrant och aktivt bortklippta vid visning borde det räknas som svekfullt beteende från säljarens sida. Har själv råkat köpa fastighet med en del parkslide, den var nog överkörd med gräsklippare inför visningen. Finns på tre ställen, inga jättebestånd men svår att trötta ut även om den nog minskat lite. Trodde jag hade fått bort den från ett ställe med bara någon enstaka stängel, men icke. Får väl kanske bli provyta för salt.

• Gilla
Grevlingen
  • Laddar…
P
Vilka växter ingår i säljarens upplysningsplikt?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka växter ingår i säljarens upplysningsplikt?
För säljaren kända fel på fastigheten ingår väl i upplysningsplikten.

P
Guzzi Guzzi skrev:
Du behöver inte drunkna. Inte hört talas om vattenförgiftning?

[länk]
Glöm inte vanligt bordssalt, natriumklorid, definitivt dödligt med en ganska liten överdosering.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
F FGLIN skrev:
För säljaren kända fel på fastigheten ingår väl i upplysningsplikten.
Parkslide är inte ett fel på fastigheten, det är bara en växt likt maskrosor.
Båda kan bekämpas med t.ex. Roundup (den riktiga med glyfosat).

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Parkslide är inte ett fel på fastigheten, det är bara en växt likt maskrosor.
Båda kan bekämpas med t.ex. Roundup (den riktiga med glyfosat).
Hur stort fel det är kan förstås diskuteras, men många betraktar det som ett betydande fel och det påverkar därigenom pris och försäljningsmöjligheter på ett sätt som kan vara relevant ur juridisk synpunkt. Om säljaren aktivt försökt försvåra köparens undersökning enligt undersökningsplikt genom att ta bort ovanjordiska delar tycker jag nog att säljaren förfarit svikligt, andra kanske ser det som en praktisk enuntiation, men långt gångna enuntiationer kan förpliktiga. Att den kan bekämpas med glyfosat är knappast ett juridiskt relevant argument eftersom det inte är tillåtet och vad gäller mekanisk bekämpning är parkslide betydligt tuffare än maskrosor.

• Gilla
Grevlingen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F FGLIN skrev:
Hur stort fel det är kan förstås diskuteras, men många betraktar det som ett betydande fel och det påverkar därigenom pris och försäljningsmöjligheter på ett sätt som kan vara relevant ur juridisk synpunkt. Om säljaren aktivt försökt försvåra köparens undersökning enligt undersökningsplikt genom att ta bort ovanjordiska delar tycker jag nog att säljaren förfarit svikligt, andra kanske ser det som en praktisk enuntiation, men långt gångna enuntiationer kan förpliktiga. Att den kan bekämpas med glyfosat är knappast ett juridiskt relevant argument eftersom det inte är tillåtet och vad gäller mekanisk bekämpning är parkslide betydligt tuffare än maskrosor.
Parkslide är inget fel på fastigheten, inte mer fel än vad maskrosor är…

Att vissa människor av någon anledning förstorar problemet är märkligt. Ett antal personer i detta forumet har delat med sig av hur de blivit av med växten utan några större kostnader.

• Gilla
ylven och 6 till
  • Laddar…
Nissens
F FGLIN skrev:
Vilka växter utgör ett betydande fel enligt dig? Maskrosor borde vara ett ännu större fel än parkslide, de förökar ju sig genom luften och blir i praktiken omöjliga att bli av med, till skillnad från parkslide.

”Betydande fel” är ju en juridisk term, det räcker inte att vissa människor utvecklat någon slags växtskräck för att det skall bli ett problem ur ett juridiskt perspektiv.

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.