43 953 läst ·
405 svar
44k läst
405 svar
Husdröm krossad av parkslide
Återigen - det finns gott om källhänvinsingar på Wickan, till seriösa källor.P Peter787 skrev:
Och har du några bevis för att tillförlitligheten på Wickan ofta är låg?
Läs här:
https://kaizer.se/internet/ar-wikipedia-en-trovardig-kalla/
"I jämförelse med många andra informationskällor på internet står sig Wikipedia väl vad gäller trovärdighet. Till skillnad från sociala medier och många bloggar har Wikipedia tydliga riktlinjer för verifierbarhet och neutralitet. Wikipedia har också visat sig vara motståndskraftigt mot långvarig desinformation tack vare sin öppna granskningsmodell."
Det står inget om att glyfosat skulle vara giftigt för människor.S StefanMJ skrev:
Glyfosat är giftigt för många vattenlevande organismer. Det är därför man inte ska använda glyfosat i närheten av vattendrag.
Jag skulle dock vara lite försiktig med att använda en Wikipediaartikel som vetenskapligt underlag.
Redigerat:
Apropå skämt, så har jag prydnadsväxter, bärbuskar, grönsaksodlingar, mm, och jag har inte blivit förgiftad efter att ha använt Roundup (vars verksamma beståndsdel är glyfosat; den typen av Roundup går tyvärr inte att köpa i Sverige längre, utan licens).S StefanMJ skrev:
Det beror förstås på i vilka mängder man använder dessa bekämpningsmedel. Precis som med glyfosat.S StefanMJ skrev:
Det går nog bra att bemöta floderna i grupp. Man behöver inte kommentera vartenda felaktiga påstående man läser. (Jag syndar förvisso en del mot den regeln).S StefanMJ skrev:
Det finns rapporter om lyckad bekämpning med uppdragning här i detta forum, men visst är det effektivare med glyfosat.S StefanMJ skrev:Jamen du - det där var EN ros. Rotogräs är något helt annat. Ska man hålla på med att slita upp dom nya skotten vartefter dom dyker upp, i stora väletablerade bestånd - jodu - då kan man få hålla på tills man blir pensionerad och dör. Jag har själv provat och hade inte lust att hålla på till dödsdagen. T.ex. kirskål - under tiden som jag frenetiskt drog upp dom nya skotten så kunde jag se att den yta där nya skott växte upp bara blev större, och stöööörre och ännu stöööööööööörrrrrrreeeeeeeeeeeee. Förstår du?
Helt sant. Diklordifenyltrikloretan är inte heller ett bekämpningsmedel. Det ingår som verksam beståndsdel i flera bekämpningsmedel.S StefanMJ skrev:
Den "missvisande" beteckningen är vedertagen i vårt samhälle, speciellt i bekämpningsmedelbranschen.S StefanMJ skrev:
Då har du läst väääääldigt dåligt!P pmd skrev:
"Akut förgiftning visar sig genom illamående, kräkningar, diarréer och magont. Glyfosat är inte irriterande vid direktkontakt på huden, men som däremot är måttligt irriterande om det hamnar i ögonen."
Människor har både mage, hud och ögon. Enligt dom senaste forskningsrönen 😂😂😂😅😅😅.
Näe, mängderna vägsalt och Kaustiksoda är oväsentliga, för växterna kan inte ta upp dom ämnena, utan dom dör. Salt ger torkskador, och NaOH fräter sönder växterna.P pmd skrev:Apropå skämt, så har jag prydnadsväxter, bärbuskar, grönsaksodlingar, mm, och jag har inte blivit förgiftad efter att ha använt Roundup (vars verksamma beståndsdel är glyfosat; den typen av Roundup går tyvärr inte att köpa i Sverige längre, utan licens).
Det beror förstås på i vilka mängder man använder dessa bekämpningsmedel. Precis som med glyfosat.
Dom som hittat på den missvisande beteckningen borde veta hut. Glyfosatmedel, ochdet övriga som felaktigt kallas växtskyddsmedel, skyddar inga växter. Det verkar genom att ta död på alla växter, så att det som sedan odlas får mindre konkurrens av icke önskade växter.P pmd skrev:
Precis som att människor skyddas mot konkurrens från andra människor med hjälp av vapen. Vilket gör vapen till ....?Claes Sörmland skrev: