P
S StefanMJ skrev:
Näe, på Wickan finns det gott om källhänvisningar till vetenskapliga artiklar m.m.
På Fejsbok härskar Fantiserarnas Paradis.
Vem som helst kan skriva vad som helst på wikipedia, så tillförlitligheten är ofta låg.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Vem som helst kan skriva vad som helst på wikipedia, så tillförlitligheten är ofta låg.
Återigen - det finns gott om källhänvinsingar på Wickan, till seriösa källor.
Och har du några bevis för att tillförlitligheten på Wickan ofta är låg?

Läs här:
https://kaizer.se/internet/ar-wikipedia-en-trovardig-kalla/

"I jämförelse med många andra informationskällor på internet står sig Wikipedia väl vad gäller trovärdighet. Till skillnad från sociala medier och många bloggar har Wikipedia tydliga riktlinjer för verifierbarhet och neutralitet. Wikipedia har också visat sig vara motståndskraftigt mot långvarig desinformation tack vare sin öppna granskningsmodell."

P
S StefanMJ skrev:
Läs på Wickan:
[länk]
Det står inget om att glyfosat skulle vara giftigt för människor.
Glyfosat är giftigt för många vattenlevande organismer. Det är därför man inte ska använda glyfosat i närheten av vattendrag.

Jag skulle dock vara lite försiktig med att använda en Wikipediaartikel som vetenskapligt underlag.

Redigerat:
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Jamen vilket skämt. Kalciumklorid och kaustiksoda är definitivt inga gifter. Det är däremot glyfosat. Jag har frukt- och bärodlingar m.m. och jag har inte blivit förgiftad.
Apropå skämt, så har jag prydnadsväxter, bärbuskar, grönsaksodlingar, mm, och jag har inte blivit förgiftad efter att ha använt Roundup (vars verksamma beståndsdel är glyfosat; den typen av Roundup går tyvärr inte att köpa i Sverige längre, utan licens).
S StefanMJ skrev:
CaCl2 och NaOH späds ut snabbt med vatten och är därefter totalt harmlösa
Det beror förstås på i vilka mängder man använder dessa bekämpningsmedel. Precis som med glyfosat.

P
S StefanMJ skrev:
Tyvärr är det svårt att hinna med, för hur ska man då hinna med att bemöta alla floder av onödiga kommentarer här 😅😅😅. Det är bara att läsa igenom...
Det går nog bra att bemöta floderna i grupp. Man behöver inte kommentera vartenda felaktiga påstående man läser. (Jag syndar förvisso en del mot den regeln).

• Gilla
  • Haha
ylven och 1 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Jamen du - det där var EN ros. Rotogräs är något helt annat. Ska man hålla på med att slita upp dom nya skotten vartefter dom dyker upp, i stora väletablerade bestånd - jodu - då kan man få hålla på tills man blir pensionerad och dör. Jag har själv provat och hade inte lust att hålla på till dödsdagen. T.ex. kirskål - under tiden som jag frenetiskt drog upp dom nya skotten så kunde jag se att den yta där nya skott växte upp bara blev större, och stöööörre och ännu stöööööööööörrrrrrreeeeeeeeeeeee. Förstår du?
Det finns rapporter om lyckad bekämpning med uppdragning här i detta forum, men visst är det effektivare med glyfosat.

• Gilla
  • Haha
ylven och 1 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Kemikalieinspektionen skriver:
"Glyfosat är ett ämne som används i växtskyddsmedel...."
Helt sant. Diklordifenyltrikloretan är inte heller ett bekämpningsmedel. Det ingår som verksam beståndsdel i flera bekämpningsmedel.
S StefanMJ skrev:
Alltså - glyfosat i sig är inte ett växtskyddsmedel, utan det ingår produkter med den missvisande beteckningen växtskyddsmedel. Solklart? 😂😅😅
Den "missvisande" beteckningen är vedertagen i vårt samhälle, speciellt i bekämpningsmedelbranschen.

P pmd skrev:
Det står inget om att glyfosat skulle vara giftigt för människor.
Glyfosat är giftigt för många vattenlevande organismer. Det är därför man inte ska använda glyfosat i närheten av vattendrag.

Jag skulle dock vara lite försiktig med att använda en Wikipediaartikel som vetenskapligt underlag.
Då har du läst väääääldigt dåligt!
"Akut förgiftning visar sig genom illamående, kräkningar, diarréer och magont. Glyfosat är inte irriterande vid direktkontakt på huden, men som däremot är måttligt irriterande om det hamnar i ögonen."

Människor har både mage, hud och ögon. Enligt dom senaste forskningsrönen 😂😂😂😅😅😅.

P pmd skrev:
Apropå skämt, så har jag prydnadsväxter, bärbuskar, grönsaksodlingar, mm, och jag har inte blivit förgiftad efter att ha använt Roundup (vars verksamma beståndsdel är glyfosat; den typen av Roundup går tyvärr inte att köpa i Sverige längre, utan licens).

Det beror förstås på i vilka mängder man använder dessa bekämpningsmedel. Precis som med glyfosat.
Näe, mängderna vägsalt och Kaustiksoda är oväsentliga, för växterna kan inte ta upp dom ämnena, utan dom dör. Salt ger torkskador, och NaOH fräter sönder växterna.

P pmd skrev:
Det finns rapporter om lyckad bekämpning med uppdragning här i detta forum, men visst är det effektivare med glyfosat.
Dom rapporterna kan du lämna därhän.

P pmd skrev:
Helt sant. Diklordifenyltrikloretan är inte heller ett bekämpningsmedel. Det ingår som verksam beståndsdel i flera bekämpningsmedel.

Den "missvisande" beteckningen är vedertagen i vårt samhälle, speciellt i bekämpningsmedelbranschen.
Dom som hittat på den missvisande beteckningen borde veta hut. Glyfosatmedel, ochdet övriga som felaktigt kallas växtskyddsmedel, skyddar inga växter. Det verkar genom att ta död på alla växter, så att det som sedan odlas får mindre konkurrens av icke önskade växter.

Claes Sörmland
Och se där! Du lyckades med egna ord beskriva hur växter skyddas!

• Gilla
  • Haha
ylven och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och se där! Du lyckades med egna ord beskriva hur växter skyddas!
Det var väl inte helt genomtänkt, Claes!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Claes Sörmland
Intet Intet skrev:
Det var väl inte helt genomtänkt, Claes!
Han lyckades ju beskriva att växter skyddas mot konkurrens från andra växter med hjälp av herbicider. Men tycktes inte riktigt se det själv. Kanske inte du heller?

Redigerat:
  • Gilla
Hobbybonde01 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan lyckades ju beskriva att växter skyddas mot konkurrens från andra växter med hjälp av herbicider. Men tycktes inte riktigt se det själv. Kanske inte du heller?
Precis som att människor skyddas mot konkurrens från andra människor med hjälp av vapen. Vilket gör vapen till ....?

• Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.