43 957 läst ·
405 svar
44k läst
405 svar
Husdröm krossad av parkslide
Den var långsökt.Intet skrev:
Vid växtodling använder man herbicider för att gynna grödan man vill expandera på bekostnad av konkurrerade växter som tar vatten, näring och ljus. Man kan också vilja skydda grödan mot insektsangrepp och då använder man insekticider. Tillsammans utgör dessa bekämpningsmedel funktionellt växtskyddsmedel.
I stort sett allting är giftigt i tillräckligt stora mängder. Provs att äta för mycket natriumhydroxid så får du se.S StefanMJ skrev:Då har du läst väääääldigt dåligt!
"Akut förgiftning visar sig genom illamående, kräkningar, diarréer och magont. Glyfosat är inte irriterande vid direktkontakt på huden, men som däremot är måttligt irriterande om det hamnar i ögonen."
Människor har både mage, hud och ögon. Enligt dom senaste forskningsrönen 😂😂😂😅😅😅.
Glyfosat är inte ett förgiftningsproblem vid småskalig användning i trädgårdar. Förbudet beror på kemofobi.
Redigerat:
Egoisten vaccinerar sig inte men lever på att majoriteten gör det. Annars hade covid (och mycket annat man åxå vaccinerar mot) blivit mycket värre. Egoister kan också förespråka att sjukvården inte ska finansieras med skatter osv. Är man frisk och rik (eller iallafall inte fattig) är det givetvis bättre. Men de flesta tar en för laget.P pmd skrev:Vaccinering mot covid-19 av stora delar av befolkingen var främst till för att minska den stora belastningen på vården. Ganska många människor klarar en covid-19-infektion rätt bra. De flesta dör inte, men tillräckligt många blir så allvarligt sjuka att de behöver medicinsk vård. Därför finns det en samhällsnytta med en hög vaccinationsgrad.
Allt detta har redan avhandlats för flera år sen i covid-trådarna. Jag rekommenderar ett besök i dem för den som är intresserad av ämnet.
Samma gäller ju utsläpp, miljögifter osv.
Jag är varken insatt i risker med covid vaccin eller bekämpningsmedlen diskuterade i tråden, men är det vanligt använt och kan lösa problemen för några få drabbade verkar det väl rimligt att få använda det... Går det inte att ta hjälp av ett proffs med licens för att bespruta?
Det går att anlita en licensierad besprutare, ja, men det blir rätt dyrt. Roundup var inte dyrt medan glyfosat var tillåtet.J JohanLun skrev:
Jag tycker att jag borde få ta en licens själv genom att visa att jag vet hur man gör, men privatpersoner fick inte ta glyfosatbesprutningslicens sist jag kollade. Miljöfundamentalismen går ibland väldigt långt.
Du pysslar nu med hårklyveri. Bara för att samtliga registrerade produkter i Sverige med glyfosat som verksamt ämne även innehåller andra tillsatser så betyder inte det att rent glyfosat inte kan kallas växtskyddsmedel. Jag är övertygad om att det på andra marknader går att köpa ren glyfosat.S StefanMJ skrev:Nähädu, försök inte luras. Där har du fel!
Kemikalieinspektionen skriver:
"Glyfosat är ett ämne som används i växtskyddsmedel...."
Alltså - glyfosat i sig är inte ett växtskyddsmedel, utan det ingår produkter med den missvisande beteckningen växtskyddsmedel. Solklart? 😂😅😅
Har du gjort bort dig nu igen?
[länk]
Intressant nog är det juridiskt så att nästan alla ämnen kan kallas växtskyddsmedel. Om jag t.ex. försöker döda en växt med apelsinsaft så är det helt plötsligt ett oregistrerat och därmed olagligt växtskyddsmedel.
Det är faktiskt det som händer om du köper ättika för matlagning och använder för att döda växter. Detta trots att det är exakt samma substans och koncentration i ogräsättika. Skillnaden är bara etiketten, skyddsdatabladet och dokumentationen bakom.
I dagligt tal är det befogat att inte brodera ut för mycket och istället kalla glyfosatprodukter för t.ex. bekämpningsmedel, gift eller växtgift. Jag håller med om att ordet växtskyddsmedel i dagligt tal är missvisande.
Och därmed är alltså även skjutvapen ett skyddsmedel?Claes Sörmland skrev:
Den var långsökt.
Vid växtodling använder man herbicider för att gynna grödan man vill expandera på bekostnad av konkurrerade växter som tar vatten, näring och ljus. Man kan också vilja skydda grödan mot insektsangrepp och då använder man insekticider. Tillsammans utgör dessa bekämpningsmedel funktionellt växtskyddsmedel.
Fobin får du stå för själv. Då är vatten också ett gift. Man kan drunkna däri.P pmd skrev:
James Bond - Licence to Kill.J JohanLun skrev:Egoisten vaccinerar sig inte men lever på att majoriteten gör det. Annars hade covid (och mycket annat man åxå vaccinerar mot) blivit mycket värre. Egoister kan också förespråka att sjukvården inte ska finansieras med skatter osv. Är man frisk och rik (eller iallafall inte fattig) är det givetvis bättre. Men de flesta tar en för laget.
Samma gäller ju utsläpp, miljögifter osv.
Jag är varken insatt i risker med covid vaccin eller bekämpningsmedlen diskuterade i tråden, men är det vanligt använt och kan lösa problemen för några få drabbade verkar det väl rimligt att få använda det... Går det inte att ta hjälp av ett proffs med licens för att bespruta?
Du behöver inte drunkna. Inte hört talas om vattenförgiftning?S StefanMJ skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenförgiftning