P
F FGLIN skrev:
Att den kan bekämpas med glyfosat är knappast ett juridiskt relevant argument eftersom det inte är tillåtet
Det är visst tillåtet att bekämpa parkslide.
Har man "L2 Tillstånd", eller motsvarande för att yrkesmässigt använda Glyfosat är det tillåtet, Miljööverdomstolen har t.o.m. dömt att det är tillåtet att spruta i vattenskyddsområden, så särskilt 'farligt' är nog inte det där Glyfosatet 😉

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej glyfosat är inte farligt alls för denna användning. Man vänder sig till sin kommun för att få dispens att använda det under sensommar höst på parkslide. Det svåraste är att hitta ett lokalt företag som kan genomför bekämpningen under tidiga hösten. Sannolikt måste man återupprepa behandlingen året efter mot kvarvarande plantor så det tar ungefär ett år att bli av med parksliden om man räknar från tidiga hösten.

Kostnad 10 000 kr? Det är vad ett småjobb brukar kosta oss småhusägare.

(Fast hade jag ett begränsat bestånd och inte en grävd brunn inom några meters avstånd så skulle jag lägga på ett antal säckar vägsalt och sen är parksliden borta eftersom saltet dödar dess rötter. Säg tio säckar, 250 kg kostar 3000 kr på Granngården:

https://www.granngarden.se/kalciumklorid-cc-road-25kg

Marken är återställd inom ett par år för gräsmatta.)

• Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej glyfosat är inte farligt alls för denna användning. Man vänder sig till sin kommun för att få dispens att använda det under sensommar höst på parkslide. Det svåraste är att hitta ett lokalt företag som kan genomför bekämpningen under tidiga hösten. Sannolikt måste man återupprepa behandlingen året efter mot kvarvarande plantor så det tar ungefär ett år att bli av med parksliden om man räknar från tidiga hösten.

Kostnad 10 000 kr? Det är vad ett småjobb brukar kosta oss småhusägare.

(Fast hade jag ett begränsat bestånd och inte en grävd brunn inom några meters avstånd så skulle jag lägga på ett antal säckar vägsalt och sen är parksliden borta eftersom saltet dödar dess rötter. Säg tio säckar, 250 kg kostar 3000 kr på Granngården:

[länk]

Marken är återställd inom ett par år för gräsmatta.)
Alternativt om det är möjligt att låta en gräsklipparrobot ständigt klippa ner växten, det kan tydligen också knäcka den. Då blir kostnaden nästan 0kr om man redan har roboten…

• Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Parkslide är inte ett fel på fastigheten, det är bara en växt likt maskrosor.
Båda kan bekämpas med t.ex. Roundup (den riktiga med glyfosat).
Fast hovrätten fastställde ju förra året att Parkslide kan vara ett fel på fastigheten.

• Gilla
  • Wow
STB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Fast hovrätten fastställde ju förra året att Parkslide kan vara ett fel på fastigheten.
Är det Hovrätten för Västra Sveriges dom 2025-06-03 i mål nr T 4010–24 du tänker på?

Den visar ju att enbart förekomst av parkslide på fastigheten inte är ett fel på fastigheten.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Om det är samma dom du refererar till som Mäklarsamfundet skriver om här :https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/ny-praxis-fran-hovratten-om-parkslide

Blev ju resultatet att ingen ersättningsbar skada fanns.
Om det hade tolkats som ett dolt fel, är ju kostnaden för en professionell Glyfosat-behandling (enligt @Claes Sörmland) långt under vad som triggar en ersättning för dolt fel på fastigheten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om hela tomten är överväxt av parkslide så att det krävs omfattande skötsel med nedklippning med nära daglig tillsyn under perioden mars–september så kan det vara ett fel i fastigheten menade hovrätten. Men bara att det finns parkslide på tomten är alltså inte ett fel på fastigheten.

Sen är det nog nära nog omöjligt att köpa en fastighet som är helt överväxt av parkslide och inte upptäcka det som en del av undersökningen av fastigheten. D v s det blir svårt att hävda dolt fel. Men kanske om man köper en nyschaktad sak där parkslideresterna är dolda i marken?

• Gilla
ylven och 6 till
  • Laddar…
P
Det svåraste är att hitta ett lokalt företag som kan genomför bekämpningen under tidiga hösten.
Eller så skaffar man en licens själv? Hur svårt kan det vara …?
(Fast hade jag ett begränsat bestånd och inte en grävd brunn inom några meters avstånd så skulle jag lägga på ett antal säckar vägsalt och sen är parksliden borta eftersom saltet dödar dess rötter.
Är det tillåtet?

• Gilla
ylven
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Är det tillåtet?
Preventiv halkbekämpning, du vet tidiga frostnätter.

• Haha
  • Gilla
Joakim Alpsten och 1 till
  • Laddar…
S
Är det Hovrätten för Västra Sveriges dom 2025-06-03 i mål nr T 4010–24 du tänker på?

Den visar ju att enbart förekomst av parkslide på fastigheten inte är ett fel på fastigheten.
Jag har just skummat igenom domen och där tycker jag det är tydligt att Hovrätten betraktar det som fel i just detta fallet. Citat från domen:
"Hovrätten har kommit fram till att parksliden, sett till dess omfattande utbredning på fastigheten, vid tiden för köpet inverkade på markanvändningen i sådan mån att detta är att betrakta som ett köprättsligt fel."

Däremot gick domen emot köparna på grund av deras undersökningsplikt.

Domen öppnar ju också för att mindre bestånd skulle kunna betraktas som att det inte är ett fel på fastigheten.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Purre
P pmd skrev:
Jag tänkte på den här artikeln. Kemikalieinspektionen hade synpunkter på spridning av vägsalt på gräsmattor och hänvisade till EU-lagstiftning samt svensk lagstiftning.

Halkbekämpning är väl sällan relevant på gräsmattor?
fel länk

P
P Peter787 skrev:
Preventiv halkbekämpning, du vet tidiga frostnätter.
Jag tänkte på den här artikeln. Kemikalieinspektionen hade synpunkter på spridning av vägsalt på gräsmattor och hänvisade till EU-lagstiftning samt svensk lagstiftning.

Halkbekämpning är väl sällan relevant på gräsmattor?

[Nytt inägg. Nu med rätt länk].

Redigerat:
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
P
S STB skrev:
Domen öppnar ju också för att mindre bestånd skulle kunna betraktas som att det inte är ett fel på fastigheten.
Vilken annan växt som helst som har "omfattande utbredning på fastigheten" borde väl också räknas som ett fel?

P pmd skrev:
Vilken annan växt som helst som har "omfattande utbredning på fastigheten" borde väl också räknas som ett fel?
Gissar att en gräsmatta anses OK...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Antagligen, men en sådan har knappast "omfattande utbredning" på höjden, så även en kortklippt parkslidesmatta borde väl vara OK?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.