43 948 läst ·
405 svar
44k läst
405 svar
Husdröm krossad av parkslide
Jag skulle inte använda vare sig vägsalt (som brukar bestå av antingen natriumklorid eller kalciumklorid) eller kaustiksoda (natriumhydroxid) för att döda ogräs på min tomt. Aktuellt är grusgångar, dräneringsgrus och garageinfart; det spelar ingen roll om det växer ogräs i gräsmattorna. Ogräs i grusgångarna och på garageinfarten är inte heller något stort problem. Det är mest en estetisk fråga.P Peter787 skrev:
Ogräs i dräneringsgruset är däremot något som kan leda till skador på huset.
Jag har nämligen en vattentäkt på tomten som ligger hyfsat nära garageinfarten. Dit vill jag inte få gift.
Glyfosat har jag däremot inga problem med i det sammanhanget. Jag använde glyfosat innan det blev förbjudet med goda resultat.
Vaccinering mot covid-19 av stora delar av befolkingen var främst till för att minska den stora belastningen på vården. Ganska många människor klarar en covid-19-infektion rätt bra. De flesta dör inte, men tillräckligt många blir så allvarligt sjuka att de behöver medicinsk vård. Därför finns det en samhällsnytta med en hög vaccinationsgrad.S StefanMJ skrev:
Allt detta har redan avhandlats för flera år sen i covid-trådarna. Jag rekommenderar ett besök i dem för den som är intresserad av ämnet.
Redigerat:
Om man drar upp parksliden tillräckligt ofta får växten inte tillräckligt med ljus för att fotosyntesen ska fungera bra.S StefanMJ skrev:
Det kan ta några år innan man blir av med den helt.
Gräsklippning kan också fungera, men det råder lite delade meningar om det.
Jag tog bort en vildros som hade växt sig stor i en av mina gräsmattor. Med tanke på hur snabbt rosor sätter nya skott där man har klippt ner dem till roten, så grävde jag bort hela roten (med spade och yxa). Trodde jag. Det fanns förstås delar av roten kvar som satte skott. Grävde en gång till med lite bättre resultat, men några skott kom ändå. Det kom dock så pass små skott att jag bestämde mig för att inte gräva en tredje gång, utan förlitade mig på att gräsklippningen skulle hålla rosen i schack. Efter några år syns det inte längre några skott.S StefanMJ skrev:
Det är inte direkt jämförbart. Kvaliteten på Wikipediaartiklar varierar en hel del. De artiklar som har källhänvisningar tenderar att vara mer vederhäftiga. Där kan man åtminstone följa en källhänvisning och bedöma dess kvalitet.P Peter787 skrev:
Det är ju en sanning med modifikation.P pmd skrev:
Många Wikipediasidor strösslar med källhänvisningar.
Den som har tid nog att läsa igenom dem alla, finner inte allt för sällan att de bara är kosmetika.
Det går oftast ganska snabbt att förkasta artiklar med fåniga källhänvisningar. De som länkar till s.k. "alternativa media" går bort direkt t.ex, medan sådana som länkar till välrenommerade vetenskapliga tidskrifter är värda att åtminstone glutta på.Intet skrev:
Nähädu, försök inte luras. Där har du fel!Alfredo skrev:
Kemikalieinspektionen skriver:
"Glyfosat är ett ämne som används i växtskyddsmedel...."
Alltså - glyfosat i sig är inte ett växtskyddsmedel, utan det ingår produkter med den missvisande beteckningen växtskyddsmedel. Solklart? 😂😅😅
Har du gjort bort dig nu igen?
https://www.kemi.se/lagar-och-regle...tskyddsmedel/verksamma-amnen-i-fokus/glyfosat
Redigerat:
Fel!S STB skrev:
Se min separata kommentar #324.
Har du också gjort bort dig nu igen?
Jamen vilket skämt. Kalciumklorid och kaustiksoda är definitivt inga gifter. Det är däremot glyfosat. Jag har frukt- och bärodlingar m.m. och jag har inte blivit förgiftad. CaCl2 och NaOH späds ut snabbt med vatten och är därefter totalt harmlösa - deras joner blandar sig med alla andra joner, och går därefter inte att skilja från varandra. Om man får i sig en Na-jon så kan man självklart inte se om den kommer från kaustiksodan. Likaså Cl-jonen - kommer den från bordssaltet eller från vägsaltet?P pmd skrev:Jag skulle inte använda vare sig vägsalt (som brukar bestå av antingen natriumklorid eller kalciumklorid) eller kaustiksoda (natriumhydroxid) för att döda ogräs på min tomt. Aktuellt är grusgångar, dräneringsgrus och garageinfart; det spelar ingen roll om det växer ogräs i gräsmattorna. Ogräs i grusgångarna och på garageinfarten är inte heller något stort problem. Det är mest en estetisk fråga.
Ogräs i dräneringsgruset är däremot något som kan leda till skador på huset.
Jag har nämligen en vattentäkt på tomten som ligger hyfsat nära garageinfarten. Dit vill jag inte få gift.
Glyfosat har jag däremot inga problem med i det sammanhanget. Jag använde glyfosat innan det blev förbjudet med goda resultat.
Det var inte jag som drog in Covid här, så den kan vi släppa ut i det fria igen... Puts väck...P pmd skrev:Vaccinering mot covid-19 av stora delar av befolkingen var främst till för att minska den stora belastningen på vården. Ganska många människor klarar en covid-19-infektion rätt bra. De flesta dör inte, men tillräckligt många blir så allvarligt sjuka att de behöver medicinsk vård. Därför finns det en samhällsnytta med en hög vaccinationsgrad.
Allt detta har redan avhandlats för flera år sen i covid-trådarna. Jag rekommenderar ett besök i dem för den som är intresserad av ämnet.
Tyvärr är det svårt att hinna med, för hur ska man då hinna med att bemöta alla floder av onödiga kommentarer här 😅😅😅. Det är bara att läsa igenom...P pmd skrev:
Jamen du - det där var EN ros. Rotogräs är något helt annat. Ska man hålla på med att slita upp dom nya skotten vartefter dom dyker upp, i stora väletablerade bestånd - jodu - då kan man få hålla på tills man blir pensionerad och dör. Jag har själv provat och hade inte lust att hålla på till dödsdagen. T.ex. kirskål - under tiden som jag frenetiskt drog upp dom nya skotten så kunde jag se att den yta där nya skott växte upp bara blev större, och stöööörre och ännu stöööööööööörrrrrrreeeeeeeeeeeee. Förstår du?P pmd skrev:Om man drar upp parksliden tillräckligt ofta får växten inte tillräckligt med ljus för att fotosyntesen ska fungera bra.
Det kan ta några år innan man blir av med den helt.
Gräsklippning kan också fungera, men det råder lite delade meningar om det.
Jag tog bort en vildros som hade växt sig stor i en av mina gräsmattor. Med tanke på hur snabbt rosor sätter nya skott där man har klippt ner dem till roten, så grävde jag bort hela roten (med spade och yxa). Trodde jag. Det fanns förstås delar av roten kvar som satte skott. Grävde en gång till med lite bättre resultat, men några skott kom ändå. Det kom dock så pass små skott att jag bestämde mig för att inte gräva en tredje gång, utan förlitade mig på att gräsklippningen skulle hålla rosen i schack. Efter några år syns det inte längre några skott.