43 960 läst ·
405 svar
44k läst
405 svar
Husdröm krossad av parkslide
Varifrån har du fått att glyfosat juridiskt heter växtskyddsmedel? En glyfosatförsäljare?S STB skrev:Det är dålig argumentationsteknik att fråga efter forskningsresultat för sådant som är näst intill omöjligt att forska på. För argumentationens skull kan man ju fråga efter forskning som bevisar att det inte ger några miljöskador om det var tillåtet. Det finns faktiskt en logik i att förbjuda något tills att det är bevisat ofarligt.
Det finns massor av forskning som är omöjlig att utföra, men det betyder inte att ena eller andra sidan har rätt, bara att det helt enkelt är svårt att veta.
Juridiskt sett heter det växtskyddsmedel. Det är ju faktiskt till för att skydda de önskvärda växterna.
Har du vetenskapliga belägg för ditt påstående:Claes Sörmland skrev:
Glyfosat är bevisat ofarligt utifrån vetenskapliga hänseenden. Det förbjöds av politiska skäl, många är rädda för "kemikalier" och "gifter". Det är bara simpel vetenskapsförnekelse som är känslodriven. Antivaccernivå på det.
Och denna okunnighet, förbud och rädsla har skapat detta lilla helvete för trådens familj och säljaren. Ett lösligt problem bli olösligt när rädslan, okunskapen och vidskepligheten tar tag i människa och samhälle.
"Glyfosat är bevisat ofarligt utifrån vetenskapliga hänseenden."
???
Det där med Coronavaccinet säger jag emot - jag tog inte vaccinet för att jag ansåg att jag behövde det, utan det var ett krav bl.a. för att få tillträde till vissa ställen i Danmark.Intet skrev:
Det har man hört förr.
Dieselavgaser var rena Alpluften och rökning ofarligt. Allmän tandvård var att äta ett äpple på kvällen etc etc. Det har visat sig historiskt oklokt att brösta sig så här, för ibland kommer sanningen ikapp.
Så, i praktiken menar du att hela sammhället har gått in i en kollektiv masspsykos och lurat sig själv och endast en liten grupp har sett ljuset.
Som med Coronavaxineringarna. Den lallande massan tog utan invändning spruta på spruta medans några få upplysta stod emot.
Samma resonemang. Men jag tvivlar starkt på att det var samma personer.
Fel, fel, fel, fel, fel!Claes Sörmland skrev:
Argumenterade du inte just för att det var ett orimligt krav med dessa stipulerade omöjliga undersökningar?
Vi med naturvetenskaplig bakgrund och profession tänker snarare så här: Mänskligheten förstår kemin bakom glyfosat, hur det verkar på cell- och organismnivå och dessutom har användningen sedan 1974 varit extremt omfattande i jordbruket. Under alla dessa år så har ingen påtaglig toxicitet eller väldigt negativa sidoeffekter för människors hälsa eller miljön materialiserat sig. Det finns då inga sakliga och trovärdiga skäl att anta att just när någon använder det enstaka gång i livet på t ex ett parkslidebestånd på sin tomt (eller som i granntråden när man fällt asp) så skulle det utgöra en så stor risk som kräver nationellt förbud och myndighetstillstånd. Det krävs ett ideologiskt marinerat sinne för att komma till den slutsatsen tänker jag.
Visst kan man föra en politisk diskussion om lämpligheten av den enorma användningen som förekommer i jordbruket, inte minst när man odlar glyfosatresistent gröda (vilket inte sker i EU). Här har vi ju också frågan om yrkesskador, kanske inte nödvändigtvis från glyfosatkomponenten men från ytaktiva ämnen i olika produkter (tvålämnen). Men det är en helt annan fråga och skala på användningen än att hantera trådens parkslidebestånd eller en gammal igenvuxen grusad yta i en trädgård. Eller granntrådens aspträd.
Wickipädia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Glyfosat
Ja den där länkade sidan går ju till SLU - som tycks vara lierade med glyfosatvurmarna.Claes Sörmland skrev:
Var har du fått din information ifrån?
Jag har under hela mitt liv aldrig hört att dieselavgaser (eller generellt avgaser från motorer skulle vara annat än farligt. Och absolut inte att det skulle vara rena alpluften.
Jag har heller aldrig hört någon argumentera för att äta ett äpple skulle vara lämplig allmän tandvård. Tvärtom har jag informerats om att hålla mig borta från sockerbomber som t ex moderna saluäpplen utifrån tandhälsohänsyn.
Har du trott på dessa uppgifter? Vem har matat dig med dem?
Jag tror inte på någon masspsykos. Men jag ser fallande intresse för naturvetenskaplig kunskap över tid. Och förtroendet för vad naturvetenskapen kan erbjuda i förståelse av omvärlden. Istället tog en civilisationskritisk och antimodern rörelse över från 60-talets slut med en tankegods från naturromantiken. En del av detta ger framväxten av den breda gröna politiska rörelsen i norra Europa och dess övertygelse om en smygande pågående "förgiftning". Först var det radioaktivitet man oroade sig för och sen vissa bekämpningsmedel. Numera alla möjliga ospecificerade "kemikalier" och "gifter". Och inte minst plastfobin.
En känd kulturell markör och opinionsmässigt startskott var genombrottet för Rachel Carsons Silent Spring från 1962, (Tyst vår i svensk översättning).
Claes Sörmland skrev:
På sidan du länkade anges inte att glyfosat är särdeles farligt för människa eller miljö eller att det skulle finnas skäl att generellt förbjuda det. Annat än ideologiska då.
Men denna sida från SLU som grund så borde trådens olyckliga köparfamilj ha kunnat köpa glyfosatbekämpningsmedel och på ett par år vara kvitt problemet med parkslide. Men politiken tog en annan väg.
På Wickan finns det bättre informaschon
https://sv.wikipedia.org/wiki/Glyfosat
Det där vägsaltmotståndet är ju så korkat så det är inte riktigt klokt. På vägarna häller man ut floder av vägsalt, som sedan rinner ut i omgivningarna. Och som sedan skadar och dödar växtligheten runtom, t..ex. trädplanteringar. Och salt i övrigt - under stormväder kan det blåsa in stora mängder salt från haven in över Sydsverige. Men det har den löjliga kemikalieinspektionen inte förbjudit. Så det där pratet bryr jag mig inte om. CaCl2 och Kaustiksoda är betydligt skonsammare mot miljön, t.o.m. helt ofarliga, än glyfosat, och är effektiva ogräsdödadre. Kaustiksoda löser upp organiska ämnen, så det dödar allt. Men man punktbekämpar givetvis - och sprejar inte ut i luften som med glyfosat.S Snurrespratt skrev:
Nä precis. Han sa bara "Oroa dig inte, jag ska ta hand om det.". Men det hände inget, så jag tröttnade, och jag ville inte kvicksilver i marken där det stod fruktträd intill. Strax efteråt var lysrören borta. Skulle inte förvåna mig om han slängt det i soptunnan. Så då gick det väl till sopförbränningen, och kvicksilvret spreds väl över Malmönejderna... I övrigt var den grannens tomt rena soptippen. Men dom har flyttat sedan länge, som tur är.P pmd skrev:
Varifrån har du fått att gräsmattor hindrar parkslide från att växa? Knappast - gräsmattor hindrar i princip inga ogräs alls. Och rotogräs kan man inte bekämpa genom att dra upp dom - rotresterna måste bort - eller dödas - med en skvätt vägsalt eller kaustiksoda precis över respektive exemplar. På ställen där man inte vill förstöra jorden för mycket är vägsalt bättre. Kaustiksodan dödar ju allt i jorden. Men med vägsaltet får man se upp på ett annat sätt - man bör inte hälla ut det för nära andra växter som man vill behålla, för saltet sugs upp i jorden decimetervis åt sidorna.P pmd skrev:Det kommer högst troligen inte att bli svårt. På de delar av tomten där gräsmatta anläggs kommer inte parksliden att ha en chans. På övriga delar av tomten kan man dra upp de spirande små parkslideplantorna. Efter några år kommer de inte upp igen.
(. Eller så kan man hälla natriumhydroxid eller vägsalt på tomten, som har föreslagits i den här tråden. Ofarliga för människor och andra växter .)
Varför raljerar du med din okunskap? Ett bekämpningsmedel kan vara ett växtskyddsmedel. Det finns ingen motsättning här.S StefanMJ skrev:
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/kemikalier/vaxtskyddsmedel/
https://www.kemi.se/lagar-och-regle...kalieomradet/bekampningsmedel/vaxtskyddsmedel
Lagboken:S StefanMJ skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing-2014425-om-bekampningsmedel_sfs-2014-425/
Det hade gått fortare för dig att googla fram detta än att skriva frågan. Tycker du inte det är pinsamt att fråga om sådant här och visa din okunskap? Det gör ju att din trovärdighet sjunker och att alla dina andra inlägg får ett mindre värde.