43 959 läst ·
405 svar
44k läst
405 svar
Husdröm krossad av parkslide
JAJAMENSAN!P pmd skrev:
Rätt användning av glyfosat är INGEN användning alls - framförallt inte av privatpersoner.
Det är därför det är förbjudet att använda privat.
Solklart?
"...Transport längre sträckor kan ske genom att glyfosat löser sig i dagvatten och förs till nedströms vattenmiljöer. ..." :::::::::::::::::::
https://sv.wikipedia.org/wiki/Glyfosat
Nej, småskalig användning av glyfosat är förbjuden för personer utan licens i privata trädgårdar eftersom kemofoberna fick gehör för sin irrationella panik.S StefanMJ skrev:
Storskalig användning av glyfosat i jordbruket är dock inte förbjudet.
Den springande punkten är väl just inte huruvida det är små- eller storskaligt, utan att man ska ha (aktuell) utbildning och licens.P pmd skrev:
Tramsigt resonemang. Dels är det inte alls småskaligt om det skulle vara fritt fram för alla att använda glyfosat varsomhelst, och dels är det så att en stor del av privatanvändarna är väldigt vårdslösa och bryr sig inte ett piss om miljökonsekvenser. Och ökad användning överhuvudtaget leder till ännu mer negativa miljökonsekvenser.P pmd skrev:
Jahadu. Du ser förstås framför dig hur trädgårdsägare går runt i grannskapet och sprutar hektoliter efter hektoliter på tomter och vägar. Riktigt så illa tror jag inte att det var innan glyfosatförbudet kom för cirka 4 år sen.S StefanMJ skrev:
Några rationella skäl till förbudet fanns inte.
Och storskalig användning i jordbruket är fortfarande tillåtet.
Var finns forskningsresultaten som den slutsatsen bygger på?S StefanMJ skrev:
Det är nog väldigt få som vill öka användningen, men eftersom glyfosat är det bästa växtskyddsmedlet som finns idag så är det hål i huvudet att förbjuda det.S StefanMJ skrev:
Va? Är glyfosat ett växtskyddsmedel? Nädu, det är ett växtbekämpningsmedel.P pmd skrev:Jahadu. Du ser förstås framför dig hur trädgårdsägare går runt i grannskapet och sprutar hektoliter efter hektoliter på tomter och vägar. Riktigt så illa tror jag inte att det var innan glyfosatförbudet kom för cirka 4 år sen.
Några rationella skäl till förbudet fanns inte.
Och storskalig användning i jordbruket är fortfarande tillåtet.
Var finns forskningsresultaten som den slutsatsen bygger på?
Det är nog väldigt få som vill öka användningen, men eftersom glyfosat är det bästa växtskyddsmedlet som finns idag så är det hål i huvudet att förbjuda det.
Forskningsresultat - behövs det?
Det ser man ju på alla amatöriga hemmafixare som åstadkommer den ena fuktskadan efter den andra.
Och hur många är det inte som struntar i bygglovsreglerna?
Och all nedskräpning - hur många är det inte som bryter mot den lagen?
Och min ena granne som hade en kartong med mängder med gamla lysrör ståendes ute i trädgården vid mitt stängsel i evigheter... Till slut tog jag kartongen och ställde den framför grannens garageport.
Det är dålig argumentationsteknik att fråga efter forskningsresultat för sådant som är näst intill omöjligt att forska på. För argumentationens skull kan man ju fråga efter forskning som bevisar att det inte ger några miljöskador om det var tillåtet. Det finns faktiskt en logik i att förbjuda något tills att det är bevisat ofarligt.P pmd skrev:
Det finns massor av forskning som är omöjlig att utföra, men det betyder inte att ena eller andra sidan har rätt, bara att det helt enkelt är svårt att veta.
Juridiskt sett heter det växtskyddsmedel. Det är ju faktiskt till för att skydda de önskvärda växterna.S StefanMJ skrev: