43 960 läst ·
405 svar
44k läst
405 svar
Husdröm krossad av parkslide
Det är perifer forskning där man pushar för att få fram en effekt under irrelevanta förhållanden.S STB skrev:I stort håller jag med dig, men de senaste åren har det ändå kommit en del vetenskapliga rapporter om hur glyfosat påverkar bin negativt. Det är nog tyvärr just en "gubbe-i-lådan toxicitet" så din "stora säkerhet" är inte speciellt säker. Vi får se om några år till när verkningsmekanismen förhoppningsvis är slutgiltigt utredd.
Jag blir i så fall "ledsen" och "uppriktigt förvånad" att du låtsas att du läser det jag skrev på det sättet. Ingen har ju kallat dig tyrann eller enväldig kung. Det faller ju på sin orimlighet att du skulle ha den makten.S STB skrev:
Det jag skrev var att om alla andra ska underordna sig allt som du irriterar/retar dig på så skulle det leda till ett sånt samhälle. Min uppmaning till dig är att istället acceptera att du får irritera/reta dig på en hel del i samhället, det är en del av livet. Och att just du irriterar/retar dig på något är ju inget sakargument. Det var därför du fick det tillbaka som en orimlig ståndpunkt som du hade intagit och förde fram.
Om man litar på den forskningen är det inget argument för att förbjuda glyfosat i hemmaträdgårdar.S STB skrev:I stort håller jag med dig, men de senaste åren har det ändå kommit en del vetenskapliga rapporter om hur glyfosat påverkar bin negativt. Det är nog tyvärr just en "gubbe-i-lådan toxicitet" så din "stora säkerhet" är inte speciellt säker. Vi får se om några år till när verkningsmekanismen förhoppningsvis är slutgiltigt utredd.
Bina mår (om man litar på forskningen) dåligt vid storskalig besprutning (stora arealer på en gång) dvs många bin drabbas. Vid småskaligt bruk i en trädgård måste isf antalet utsatta bin vara väldigt mycket lågt och därmed inte skäl att förbjuda. Det är ju också mycket lägre åtgång i hem.
Det där stämmer inte.A andersda skrev:Om man litar på den forskningen är det inget argument för att förbjuda glyfosat i hemmaträdgårdar.
Bina mår (om man litar på forskningen) dåligt vid storskalig besprutning (stora arealer på en gång) dvs många bin drabbas. Vid småskaligt bruk i en trädgård måste isf antalet utsatta bin vara väldigt mycket lågt och därmed inte skäl att förbjuda. Det är ju också mycket lägre åtgång i hem.
I hemmaträdgårdar överdoserar man konstant kommer att spruta i blommande gröda vilket inte jordbruket gör. Glyfosat är inte heller giftigt för insekter i normalt förekommande doser.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Flera decimeter om dagen?
Och de stod och tittade på?
Hur handfallna har människor blivit?
Innan artiklar började dyka upp om parkslide var det inte något problem för någon. Nu är de (förstagångsköparna) livrädda.
Ja. Parkslide är invasiv. I skogen! Inte i någon liten villaträdgård.
Och de stod och tittade på?
Hur handfallna har människor blivit?
Innan artiklar började dyka upp om parkslide var det inte något problem för någon. Nu är de (förstagångsköparna) livrädda.
Ja. Parkslide är invasiv. I skogen! Inte i någon liten villaträdgård.
Fattar att det suger, men de stora summorna har de ju frivilligt lagt på att driva en juridisk process som de knappast kunde vinna.Fairlane skrev:
1,2 miljoner för att sanera? Som sagt, det är sånt här man har Glyfosat till. Finns de som jobbar med det. Naturligtvis ska de ha betalt men det kan knappast kosta några 1,2 miljoner att spruta den.
Och att ingen skulle ha hört talas om Parkslide 2019? Roade mig att googla på "Parkslide" fram till och med 2018 och fick över 50' träffar. Naturligtvis ett oerhört trubbigt och ovidkommande argument, men vår stora Parkslidetråd här på forumet (382 sidor i dagsläget) var första träff och den är från 2014.
Jag tycker att hela historien är så dum så klockorna stannar. Säger som min far: "det finns fôlk te allt"!
Alfredo skrev:
https://www.skagenonline.dk/faq/hvilke-pesticider-er-lovlige-i-danmark
"Er Roundup forbudt i Danmark?
Fremover bliver det forbudt at bruge for eksempel Roundup på eksempelvis fortove, indkørsler og terrasser. Det bliver fremover forbudt at sprøjte med blandt andet glyfosat på en række offentlige og private arealer, hvor der er særlig risiko for grundvandet."Jag har aldrig hävdat det och jag betvivlar att forskningen om bin och glyfosat spelade en avgörande roll för begränsningarna (inte totalt förbud) för glyfosat i trädgårdar.A andersda skrev:Om man litar på den forskningen är det inget argument för att förbjuda glyfosat i hemmaträdgårdar.
Även Danmark har sin beskärda del av kemofober.S StefanMJ skrev: