C
P Perplexus skrev:
Även om det skulle vara kollektivets ståndpunkt att jag till exempel inte får byta till ett fönster som jag tycker fungerar bra för mig och mitt hus anser jag att det inte är en sak kollektivet får bestämma. Det får jag bestämma.
Om kollektivet inte vill att du skall byta fönster kommer kollektivet att hitta ett sätt att hindra dig. Det ligger i samhällets grundläggande natur. Finns inget fungerande system där den enskildes intressen står över kollektivets, det är ideologi som bara existerar i folks fantasi och som krasst sett är ogenomtänkt nonsens om man skall vara ärlig.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Om kollektivet inte vill att du skall byta fönster kommer kollektivet att hitta ett sätt att hindra dig. Det ligger i samhällets grundläggande natur. Finns inget fungerande system där den enskildes intressen står över kollektivets, det är ideologi som bara existerar i folks fantasi och som krasst sett är ogenomtänkt nonsens om man skall vara ärlig.
Nja, det vanliga i historien och dagens värld är väl att det en elit som får sin vilja igenom på kollektivets bekostnad. Väldigt sällan kollektiv får bestämma.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, det vanliga i historien och dagens värld är väl att det en elit som får sin vilja igenom på kollektivets bekostnad. Väldigt sällan kollektiv får bestämma.
Ha ha, så sant. Nu befann jag mig i kontextet kollektivet vs. individen, men om man skall generalisera så får man väl säga makten vs. individen då 🙂

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Ha ha, så sant. Nu befann jag mig i kontextet kollektivet vs. individen, men om man skall generalisera så får man väl säga makten vs. individen då 🙂
Ja och i trådens fall var makten kanske en eller ett par tjänstemän på kommunen som använde kulturmiljöfrågan som en hävstång för att skaffa sig egen vinning i form av karriärframgång, lön och CV. Deras individuella och högst personliga intressen satte de före flera kollektivs, t ex kollektivet kommunmedlemmarna, kollektivet de boende i området, kommunens kollektiva styre som de matade med en oriktig tolkning av lagstiftningens krav och generellt kollektivet skattebetalare som fick betala deras processande i förvaltningsdomstol.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S
S
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det finns en tråd redan här,
[länk]
Ok, tack
Blev bara så förbannat irriterad på kommunens agerande...😠

ClasseClas
S Steffo6804 skrev:
Ok, tack
Blev bara så förbannat irriterad på kommunens agerande...😠
Du är inte ensam...

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
S
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du är inte ensam...
Såg detta nu ikväll på DN för första gången.

Claes Sörmland
Här på BH ligger vi lite före DN.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ingen aning, men det är ju inte normen här i Sverige heller att sådana hus bedöms som kulturhistoriskt intressanta.
Jo det är precis där vi är idag, 50-70 tals hus börjas sättas upp i såna listor.
Borde endast vara aktuellt för hus långt över 100år som det inte finns många av samt att de måste på nått sätt ligga på speciella platser. Förorter från 50-70 talet hör definitivt inte hit.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Här på BH ligger vi lite före DN.
Jämförde du precis marlen med Peter Wolodarski. Det hade blivit permaban om det varit jag

• Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P
M martin.sveg skrev:
När ska kommuner släppa sargen och sluta med överimplementeringen av PBL? Generellt skulle jag vilja se friare detaljplaner och mindre begränsningar. Detta fall slutade lyckligt, och i och med att det gick hela vägen till Mark- och miljööverdomstolen så får jag hoppas att det leder till att fler kommuner fattar rätt beslut från början.
Det vore nog bra att ha färre tjänstemän som beredde den här typen av ärenden inför byggnadsnämndens beslut, och samtidigt korta handläggningstiderna.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
P
"Färga om" är en term från lagtexten. Den har väl uppfunnits för att "måla om" kan betyda åtgärden att måla med samma kulör som tidigare. Sådant underhåll kräver aldrig bygglov.
Vad var det för fel på den enkla frasen "måla"?

P pmd skrev:
Vad var det för fel på den enkla frasen "måla"?
Den säger heller inget om huruvida kulören förändras.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.