Claes Sörmland
C cpalm skrev:
I ett internationellt perspektiv är dessutom inte Sverige extremt på något sätt. Snarare tvärtom. Nere i europa är det superpetigt med vad man får och inte får göra med äldre byggnader.
Gäller det även deras bruna 70-talssmåhus eller standardgrå 60-talssmåhus? Vilka länder i Europa skyddar sådan bebyggelse?

Att t ex 1700-talshus i välbevarad form i städerna ska skyddas tror jag inte är så kontroversiellt t ex.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ja det är ju tydligt att vi tycker olika i den här frågan. Jag gillar god arkitektur och historia och tycker därför att den är värd att skydda där den finns. Hur det ska göras kan diskuteras, men skydd kommer alltid påverka dem som bor där oavsett. Annars kan väl staten måla om slottet efter tycke, eller kommunen stadshuset? Det är orättvist annars och inskränker på rätten att bestämma själv.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För att inte tala om den belastning detta är för rättsapparaten, en enorm kostnad för samhället med fastighetsägare och kommuner som tvistar. Se t ex alla de instanser som har varit inblandade i trådens fall bara för att fastställa att kommunens medarbetare var ute och cyklade - de gissade fel var gränsen för ommålning med lite avvikande kulör gick.
Helt enkelt borde kommunen få betala alla dessa kostnader när de förlorar ett mål, hade missat deras incitament för att driva osäkra frågor.

Claes Sörmland
Discoman Discoman skrev:
Annars kan väl staten måla om slottet efter tycke, eller kommunen stadshuset? Det är orättvist annars och inskränker på rätten att bestämma själv.
Hur tänker du här? Kan du utveckla dina tankar hur orättvisa och självbestämmande kommer in på det sättet?

Annars händer det ju att kommuner färgar om även centrala byggnader. T ex färgade Stockholms stad om Asplunds stadsbibliotek i en nästa gul puts på 90-talet. Just nu täcker man av det efter omputsningen i en mer brunrosaorange nyans som man menar liknar originalputsen mer. Foto från i veckan:

Stadsbiblioteket i Stockholm täcks av efter omputsning i brunrosaorange nyans, med byggställningar och närliggande 7-Eleven och trafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
orutti
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Helt enkelt borde kommunen få betala alla dessa kostnader när de förlorar ett mål, hade missat deras incitament för att driva osäkra frågor.
Kanske om byggnadsnämndens ledamöter solidariskt får dela på kostnaden privat hade det gett effekt. Men knappast annars, politiker har generellt inget emot att spendera kommunens pengar på sina olika favoritprojekt.

Tror lokal opinionen i mindre kommuner surnar till ganska fort om kommunen slösar tio miljoner på en meningslös juridiskt process, men i Stockholm hade det nog inte gjort skillnad.

Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Tror lokal opinionen i mindre kommuner surnar till ganska fort om kommunen slösar tio miljoner på en meningslös juridiskt process, men i Stockholm hade det nog inte gjort skillnad.
Vi får fråga Mjölby kommuns invånare om de har slängt ut politikerna där som gav sig på konstnären med det gula huset. Jag tvivlar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
C
Gäller det även deras bruna 70-talssmåhus eller standardgrå 60-talssmåhus? Vilka länder i Europa skyddar sådan bebyggelse?
Ingen aning, men det är ju inte normen här i Sverige heller att sådana hus bedöms som kulturhistoriskt intressanta.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Ingen aning, men det är ju inte normen här i Sverige heller att sådana hus bedöms som kulturhistoriskt intressanta.
Är det inte? Jag tror du har fel här.

Det är ju de fallen vi hör talas om via media. T ex de bruna husen 70-talshusen i Huddinge kommun och nu de grå i Järfälla kommun.

Här är tråden om de bruna husen i östra Skogås i Huddinge kommun:

https://www.byggahus.se/forum/threads/130-anmalda-for-ommalning-av-fonster.464552/

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Hur tänker du här? Kan du utveckla dina tankar hur orättvisa och självbestämmande kommer in på det sättet?

Annars händer det ju att kommuner färgar om även centrala byggnader. T ex färgade Stockholms stad om Asplunds stadsbibliotek i en nästa gul puts på 90-talet. Just nu täcker man av det efter omputsningen i en mer brunrosaorange nyans som man menar liknar originalputsen mer. Foto från i veckan:

[bild]
Jag gav ett absurt exempel som ingen skulle tycka var okej: Att ägaren av skyddade byggnader alltid kan göra som dom vill med dem bara för att dom känner för det. Nu är det iofs skillnad på planskydd (som stora offentliga byggnader ofta har) och andra svagare skydd som kulturmiljöbestämmelser.

Ditt exempel är ju också passande i frågan då 90-talet var lite vilda västern, jag tycker det är bra att man återskapar originalet. Tycker inte du?

Claes Sörmland
Discoman Discoman skrev:
Jag gav ett absurt exempel som ingen skulle tycka var okej: Att ägaren av skyddade byggnader alltid kan göra som dom vill med dem bara för att dom känner för det. Nu är det iofs skillnad på planskydd (som stora offentliga byggnader ofta har) och andra svagare skydd som kulturmiljöbestämmelser.
Varför gav du ett exempel ingen skulle tycka var okej? Jag följer inte dina tankar helt tror jag.

Discoman Discoman skrev:
Ditt exempel är ju också passande i frågan då 90-talet var lite vilda västern, jag tycker det är bra att man återskapar originalet. Tycker inte du?
Det är nog så att man genom tiderna har färgat om lite som det har passat men att man på senare tid har blivit mer intresserad av originalkulörer. Jag gillade det mer gula biblioteket och tycker så här långt även om försöket till att få det att se äldre ut. Det ser verkligen äldre ut i de nya färgerna. Och lite mer smakfullt tycker jag också med sin sandstensimitation.

C
Det är ju de fallen vi hör talas om via media. T ex de bruna husen 70-talshusen i Huddinge kommun och nu de grå i Järfälla kommun.
Känner mig rätt trygg med att påstå att den absoluta majoriteten av 1960- och 70-talshusen i landet inte anses omfattas av förvanskningsförbudet i PBL. Men jag kan samtidigt inte påstå att jag sitter inne med någon statistik/fakta i ämnet. Att det är dessa man läser om är kanske inte så konstigt eftersom det är dessa fall som väcker konflikter?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Att det är dessa man läser om är kanske inte så konstigt eftersom det är dessa fall som väcker konflikter?
Och illustrerar hur orimlig dagens lagstiftningen är och vilken ytterkantskultur som har slagit rot i det lilla kulturmiljöskrået. Att deras radikalisering saknar folklig förankring.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
C
Och illustrerar hur orimlig dagens lagstiftningen är och vilken ytterkantskultur som har slagit rot i det lilla kulturmiljöskrået. Att deras radikalisering saknar folklig förankring.
Håller med, men det är ju det klassiska när det skall fattas beslut i demokratiska system.
För mycket "egna" åsikter och för lite läsa av kollektivets ståndpunkt. Det är inte unikt för något kulturmiljöskrå, det är ju i grund och botten samma fenomen som t.ex. uppstår i många bostadsrättsföreningar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Håller med, men det är ju det klassiska när det skall fattas beslut i demokratiska system.
För mycket "egna" åsikter och för lite läsa av kollektivets ståndpunkt. Det är inte unikt för något kulturmiljöskrå, det är ju i grund och botten samma fenomen som t.ex. uppstår i många bostadsrättsföreningar.
Tycker det går lite utöver det. Även om det skulle vara kollektivets ståndpunkt att jag till exempel inte får byta till ett fönster som jag tycker fungerar bra för mig och mitt hus anser jag att det inte är en sak kollektivet får bestämma. Det får jag bestämma.

Annars får kollektivet skramla och köpa mitt hus till ett pris jag är nöjd med eller avtala med mig att avstå vissa ändringar. Ett exempel skulle ju kunna vara "museumrabatt" på fastighetsavgiften så den blir noll. Då kanske folk ställer sig i kö för att bevara...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.