Byggahus.se
Att lägga ett bud så nära priset i annonsen kan väl knappast ses som skamligt
Hade du skrivit 1.3 så kanske vi närmar oss gränsen för skambud

Vi köpte vår gård året efter de hade försökt sälja. Och vi gick hårt ut med ett lågt pris.
Och efter besiktningen prutade vi ännu mer...
Så va inte rädd

• Gilla
Karl August och 2 till
  • Laddar…
C
S svirrsvirr skrev:
Att lägga ett bud så nära priset i annonsen kan väl knappast ses som skamligt
Skamligt är ju i sammanhanget ett talesätt och beskriver kanske inte nödvändigtvis bokstavligen säljarens reaktion på budet.

Men nog finns det risk för att man blir idiotförklarad om man lägger ett sådant bud med villkoret att kommande visning och budgivning skall ställas in(?) Det är en helt annan sak att lägga ett skambud i en öppen budgivning.

S
A Andy78 skrev:
Varför skulle det vara skamligt att lägga 1 900 000 på någon som varit ute förut och inte blivit sålt.
Du kan ju vända på det, är det skamligt att ta 2 195 000 för något i dåligt skick som det inte gjorts något med på mer än 40år?

Du är inte skyldig dem något eller behöver känna skam, även om du får det för 1.9 så går dom med vinst flera 100%.
Varför lägga utgångsbudet om det inte sålts tidigare, det är bara slöseri med pengar.
Ja du, hade det legat i storstan t.ex Sthlm så hade detta utgångsbud legat betydligt högre. Där säljs obeboeliga kåkar för dubbla priset, lätt.
Lägg ett bud som är avhängigt av en omfattande besiktning. Är ni inte nöjda med resultatet så hoppar ni bara av köpet.

Ellue Ellue skrev:
Nu har huset som vi letat efter dykt upp på Hemnet igen!
I somras/höstas var vi på visning men blev lite skrämda över husets skick. Så vi gick vidare från det till avdrag visningar och tänkte just inte så mycket på det. Nu är huset tillbaka på Hemnet (blev alltså inte sålt) och nu känner vi verkligen att vi vill ha det!

Utgångspriset är 2 195 000
Huset är litet (85 kvm) och slitet, + sidobyggnaderna är väldigt nedgångna. Dock är marken på ca 2 hektar, vilket såklart drar upp priset.

Huset har som sagt varit ute för försäljning tidigare i år, vet inte om det budades eller inte, eller varför det inte blev sålt.

Har kontaktat mäklaren via mejl, (pga. helg och vill inte vänta tills måndag ) med förfrågan om att diskutera förhandsbud med säljarna, som är ett par i övre 80-års åldern som redan flyttat ut.

Vad tror ni? Hur är våra chanser? Vi vill så gärna ha huset, men skulle samtidigt vilja lägga ett bud liiite under utgångspriset med tanke på hur mycket som behöver göras på det. Är det skamligt att fråga om de kan tänka sig ett förhandsbud på 1 900 000....?
I hopp om att de vill ha en snabb affär och eftersom de redan haft huset ute innan. Eller är det skambud... vill inte stöta mig med di äldre!
Förstår att det är jättesvårt för er att veta, men hör gärna historier om hur liknande affärer gått till, samt tar tacksamt emot alla tips!

Skickar gärna länken om nån är intresserad, vet inte om man får posta den i tråden.
Personligen hade jag aldrig sålt någon innan visning för under acceptpris. Nu är det inte de priserna där du bor, men vår Bostadsrätt låg ute för 5,4 Mkr jag bad mäklaren att inte framföra några direkta bud som var under 5,9 Mkr. Blir fel att kalla något för "drömhus" i min ögon och sedan vilja komma billigt undan, dröm och billigt går inte riktigt ihop i min värld :)

Vårt hus låg ute för 6,3 Mkr och säljarna fick ett förhandsbud på 7 Mkr som de inte accepterade. Det slutade på 6,75 Mkr sedan. Inte samma belopp men det är enligt mig vanligen så förhandsbud går till.

Men mitt tipps är att gå på alla visningar, visa er intresserade. Men gör det via telefon. Minns under våra försäljningar att inressenter som inte ringer inte är intresserade enligt mäklaren. Gärna tidigt i processen som ni gjort. Är paret äldre och har bott där länge är chansen stor att de vill sälja till "rätt köpare". Ett annat tips är att tidigt förhandla om inflytt (var flexibla) samt flyttstäd. När vi köpte vårt hus i liknande sits så sa jag att de kunde ta vad de ville behålla och lämna huset sedan, resten av husgeråd, städning etc. tog vi hand om. För många är det skönt, att flyttstäda ett gammalt hus är ingen höjdare. Kort och gott var den köpare som du vill sälja till om du är i samma sits.

Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Skumpe
Om du vill säkra affären innan visning och utan budgivning så lägger du ett bud över utgångspriset. Jag har aldrig hört talas om en säljare som avslutar affären direkt med ett förhandsbud på 10% mindre än utgångspris.

• Gilla
dinos och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Personligen hade jag aldrig sålt någon innan visning för under acceptpris. Nu är det inte de priserna där du bor, men vår Bostadsrätt låg ute för 5,4 Mkr jag bad mäklaren att inte framföra några direkta bud som var under 5,9 Mkr. Blir fel att kalla något för "drömhus" i min ögon och sedan vilja komma billigt undan, dröm och billigt går inte riktigt ihop i min värld :)

Vårt hus låg ute för 6,3 Mkr och säljarna fick ett förhandsbud på 7 Mkr som de inte accepterade. Det slutade på 6,75 Mkr sedan. Inte samma belopp men det är enligt mig vanligen så förhandsbud går till.

Men mitt tipps är att gå på alla visningar, visa er intresserade. Men gör det via telefon. Minns under våra försäljningar att inressenter som inte ringer inte är intresserade enligt mäklaren. Gärna tidigt i processen som ni gjort. Är paret äldre och har bott där länge är chansen stor att de vill sälja till "rätt köpare". Ett annat tips är att tidigt förhandla om inflytt (var flexibla) samt flyttstäd. När vi köpte vårt hus i liknande sits så sa jag att de kunde ta vad de ville behålla och lämna huset sedan, resten av husgeråd, städning etc. tog vi hand om. För många är det skönt, att flyttstäda ett gammalt hus är ingen höjdare. Kort och gott var den köpare som du vill sälja till om du är i samma sits.

Men om du inte vill ha bud under 5.9 varför satte du då ut den för 5,4?

• Gilla
Thomas.M och 9 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Men om du inte vill ha bud under 5.9 varför satte du då ut den för 5,4?
Det var mäklaren som gjorde det, inte jag. Syftet är att skapa ett intresse, få folk till visning, få folk som bjuder även 5,4-5,6 Mkr och som därmed skapar ett tryck på de som kan tänka sig betala mer, och det skapar tryck på de som kan betala ännu mera osv. Det är så det fungerar, dont kill the mesenger :)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det var mäklaren som gjorde det, inte jag. Syftet är att skapa ett intresse, få folk till visning, få folk som bjuder även 5,4-5,6 Mkr och som därmed skapar ett tryck på de som kan tänka sig betala mer, och det skapar tryck på de som kan betala ännu mera osv. Det är så det fungerar, dont kill the mesenger :)
Definitionen av lockpris.

• Gilla
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Definitionen av lockpris.
Må så vara, och ? :)

Viktor.J Viktor.J skrev:
Må så vara, och ? :)
Lockpris är förbjudna

• Gilla
Tomasoanna och 4 till
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Lockpris är förbjudna
Och ? Det är så marknaden fungerar, om jag står inför valet att få bra betalt för min bostad eller göra rätt för mig enligt en lag som inte går att döma någon för så väljer jag det förstnämnda. Ingen kommer ge mig en klapp på axeln när jag eventuellt förstår min bostadsförsäljning och inte har råd att köpa ett hus (där samma princip tillämpas). Att gnälla om lockprier är lite som att jaga väderkvarnar. Gilla läget eller stå kvar på perrongen tänker jag.

(dessutom kanske vi hade sålt för 5,4 ? Det vet vi inte, allt jag sa att jag inte ville ha några bud på under 5,9 men vad jag vill ha och vad jag får och vad jag slutligen accepterar är helt olika saker.)

Det är absolut inget skamligt att lägga ett skambud! Snarare är det dumt att lägga ett högre bud för ett objekt som inte såldes tidigare och är ute igen till salu.

Ingen varningsklocka att huset inte är sålt! 9 av 10 potentiella köpare har ingen aning om husets konstruktion och övriga detaljer. De kan bara bli lurade av det dåliga skicket.
Besiktningsprotokollet är viktigt att ta del av och identifiera bef anmärkningar och risker samt hur de kan åtgärdas. Det kan finnas flera anmärkningar som kan lätt åtgärdas men de som saknar byggtekniska kunskaper har svårt att bedöma riskerna och därmed väljer att inte investera just i detta objekt.

Tips:
1- Ha is i magen. Avvakta med budgivningen. Om ingen annan visar intresse kan du komma med ditt skambud. Om du kommer med ett skambud direkt efter annonsering väcker du andras intresse också!
2-Ditt bud ska vara villkorligt! Mäklaren får inte publicera det och köparen har typ 48 timmar på sig att komma med ett besked. Om budet publiceras kommer säkert någon annan att visa intresse (eller bulvan!).
3-om du lägger ett lägre bud och får ett NEJ får du alltid erbjuda ett högre bud. Men om du börjar med ett högre bud (eller accept pris) och får det kommer du alltid att ångra dig varför du inte testade först det skamliga alternativet.
Med reservation för stavningsfel då jag sitter med telefonen på tåg!

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Jag och min man fick besked av mäklaren att det var en högst intresserad man som ville kolla på vår lägenhet innan ordinarie visning. Vi hade skrivit papper på en tomt och nybyggnation av hus, så vi behövde verkligen ta nästa steg. Vi hade haft strul med den annan mäklare som misskötte sitt jobb. Hon var stundtals okontaktbar, svarade inte förrän veckor senare osv. När vi hade fått köpare som erbjöd det pris vi ville ha så ghostade köparen när det var kontraktskrivning, vid två olika tillfällen-två olika köpare. Vi meddelade henne att vi ville säga upp henne som mäklare när hon pudlade och bad så hemskt mycket om ursäkt för att hon skött det hela så dåligt, och vi våra godtrogna fån gav henne en chans till. Jag fattar inte hur vi tänkte, men men. Efter ett år från det att vi började sälja lägenheten så hade vi en ny mäklare. Vi var jävligt trötta på allt arbete som behövdes inför varje visning osv men när den nya mäklaren har skaffat en intressent som ville ha förhandsvisning så accepterade vi det ändå, för vi förutsatte att någon som begär förhandsvisning är också beredd att betala minst utgångspris. Och vi behövde gå vidare. Döm om min förvåning när han lägger ett skambud. Jag blev så jävla arg, och eftersom vårt utgångspris var +-0 så betydde det att skambudet skulle bli en minusaffär för oss... Men efter alla jävla valser med förra mäklaren, och jag var så trött och less på allt, så accepterade vi ändå. Jag ville bara ge honom fingret. På kontraktsdagen pekade han på våra gardiner och sa han ville ha dem också i priset. Min man som inte kollat med mig sa ok, men det blev inget skriftligt-så när jag fick reda på det så vägrade jag, och sa att gardinerna följer med oss till nya bostaden. Han fick inget handslag av mig på tillträdesdagen (det här var innan corona), för jag tycker det är så dålig stil att begära att någon ställer iordning en egen privat förhandsvisning för att sen ge skambud. Jag njuter av att gardinerna bara ligger i en låda i förrådet, för de passar inte in i nya bostaden. Men han fick de inte iaf ;) De fd grannarnas lägenheter har gått för första hundra tusen mer, så han gjorde en bra affär ändå.

• Gilla
  • Haha
Thomas.M och 2 till
  • Laddar…
friskahus
Hej
No1 Vad kostar huset och vad kostar renovering - hela det ekonomiska upplägget över tid?
Räkna och känn efter. Är det långsamrenovering ur fickan eller ngt. annat?
Eget arbete med stort intresse för just bygge osv.
Har huset källare = fuktproblem
Hur är tak = allt uppifrån
Jag menar: Kanske är det totalrenovering som gäller
Eller kan ni ha det som det är + lite förbättringar
Det är en enorm skillnad där.
På pengar och på tid/arbete.
Är marken användbar på det sätt ni tänkt?
Säljarens pris är säljarens idé.
Ni ska ha en egen idé!
Först då vet ni något sånär att ni ligger rätt i ert bud.
Lägg det bud ni har råd med och anser det värt - allt annat kvittar.
Ta det lugnt i budgivningen.
Låt inte habegäret bestämma.
Buda efter er kalkyl/plan.
Håll ihop. Ni är viktigare än stället.
Låt det förena er - inte tvärtom.
Det finns andra ställen.
Alltid!
Lycka till!

• Gilla
Vomax och 1 till
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Lockpris är förbjudna
Alla mäklare pratar helt öppet om det. Man pratar inte högt om förbjudna saker ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.