61 857 läst ·
187 svar
62k läst
187 svar
Hur vinner vi ”vårt” hus?!
Ja vad som hände första omgången är ju såklart av vikt här. Fanns det intressenter? Var det budgivning? Är det samma utgångspris?
Sen är 2 ha inte alltid en fördel. Finns det stallbyggnader och ev. närhet till ridhus och övriga goda förutsättningar så absolut. Vi var dock långt gånga spekulanter på ett äldre hus med stort renoveringsbehov och ca 3 ha mark (åker). Vi fic de troll strax under utgångspris men frångick till slut affären. Till nästa säsong lades huset ut, utan marken för runt miljonen. Det var många intressenter i den prisklassen som budade upp det till strax över vårt tidigare överenskomna pris. Sedan sålde han åkermarken för lika mycket till grannen, vilket var mer eller mindre vår plan så lite synd i retrospekt att vi inte fullföljde. Detta var Österlen så förvisso hög efterfrågan på fritidshus just, men det är verkligen ett kvitto på vilken skillnad utgångspris har för spekulanterna.
Sen är 2 ha inte alltid en fördel. Finns det stallbyggnader och ev. närhet till ridhus och övriga goda förutsättningar så absolut. Vi var dock långt gånga spekulanter på ett äldre hus med stort renoveringsbehov och ca 3 ha mark (åker). Vi fic de troll strax under utgångspris men frångick till slut affären. Till nästa säsong lades huset ut, utan marken för runt miljonen. Det var många intressenter i den prisklassen som budade upp det till strax över vårt tidigare överenskomna pris. Sedan sålde han åkermarken för lika mycket till grannen, vilket var mer eller mindre vår plan så lite synd i retrospekt att vi inte fullföljde. Detta var Österlen så förvisso hög efterfrågan på fritidshus just, men det är verkligen ett kvitto på vilken skillnad utgångspris har för spekulanterna.
Jag har sålt ett hus till näst högsta budgivare. Vinnaren skulle ordna finansiering via sin släkt i mellanöstern, medans tvåan hade lånelöfte från en bank på orten. Jag kanske försatte min chans till oljemiljoner men valde en smidig affär.Rkarlsson skrev:
Lägg bud på utgångspriset och visa att ni är riktigt bra, enkla och smidiga köpare. Inget krav på besiktningsklausul. Gör isf besiktning innan kontrakt och innan ordinarie visning för att kunna skriva ”rent kontrakt”. En spekulant som vill göra affär före visning men som börjar krångla går i allmänhet bort direkt. Då är vitsen med att sälja före borta skulle jag säga för säljarens skull. Kanske erbjuda en friskrivningsklausul? Ta hand om städning och tömning? Flexibelt tillträde. Ett så pass bra paket att det blir attraktivt för säljaren.
Vill ni verkligen ha fastigheten kommer ni inte att ångra er även om det blir lite högre pris än ni tänkt. Har betydligt oftare träffat folk som ångrat sig efteråt att man inte slagit till när man hade chansen.
Lycka till!
Vill ni verkligen ha fastigheten kommer ni inte att ångra er även om det blir lite högre pris än ni tänkt. Har betydligt oftare träffat folk som ångrat sig efteråt att man inte slagit till när man hade chansen.
Lycka till!
Bästa svaret
Under förutsättningen att det är huset som länkades tidigare till i tråden, ligger husets utgångspris i linje med priset för 2 andra mindre hus som såldes nyligen.
I detta fall handlar det om 4 fastigheter (4:27 - 4:30). Det borde egentligen dra upp priset, men längs östra fastighetsgränsen går en bäck och strandskydd råder enligt mäklarannonsen.
Kortfattad betyder man att man inte kan utöka sin tomtmark och att man inte kan bygga på de 3 andra mindre tomter. Eventuellt kan man inte ens bygga stall för att göra om fastigheten till hästgård.
Och last but not least, säljs huset med friskrivningsklausul.
Jag tror inte att det var en budgivning förra gången men om det fanns spekulanter, var de inte längre intresserade efter att de upptäckte att de inte kunde förverkliga sina planer.
I mina ögon har man då utmärkt förhandlingsutrymme.
Kom inte alltför snabbt med ett bud, men ta kontakt med mäklaren och berätta att ni är intresserade, men att ni behöver ta kontakt med kommunen och länsstyrelsen för att ta reda på vad ni får göra med fastigheterna. Ta bra tid på er men håll kontakt med mäklaren, men va inte för snabbt med ett bud.
Alternativt kan ni säga att ni lämnar ett lågt bud nu för att visa ert intresse, men att ni behöver reda ut en del detaljer innan ni eventuellt kan höja budet.
På det sättet får säljaren lite mer tid att vänja sig på ett lägre pris utan att ni framstår som oseriösa. Får säljaren under tiden ni har lagt er låga bud inte högre bud, då blir det också av den anledning enklare att acceptera ert bud (ev. med liten höjning)
Men jag skulle inte komma med massor krav om dolda bud, eller begränsad giltighetstid. Bara säga som det är.
I detta fall handlar det om 4 fastigheter (4:27 - 4:30). Det borde egentligen dra upp priset, men längs östra fastighetsgränsen går en bäck och strandskydd råder enligt mäklarannonsen.
Kortfattad betyder man att man inte kan utöka sin tomtmark och att man inte kan bygga på de 3 andra mindre tomter. Eventuellt kan man inte ens bygga stall för att göra om fastigheten till hästgård.
Och last but not least, säljs huset med friskrivningsklausul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att det var en budgivning förra gången men om det fanns spekulanter, var de inte längre intresserade efter att de upptäckte att de inte kunde förverkliga sina planer.
I mina ögon har man då utmärkt förhandlingsutrymme.
Kom inte alltför snabbt med ett bud, men ta kontakt med mäklaren och berätta att ni är intresserade, men att ni behöver ta kontakt med kommunen och länsstyrelsen för att ta reda på vad ni får göra med fastigheterna. Ta bra tid på er men håll kontakt med mäklaren, men va inte för snabbt med ett bud.
Alternativt kan ni säga att ni lämnar ett lågt bud nu för att visa ert intresse, men att ni behöver reda ut en del detaljer innan ni eventuellt kan höja budet.
På det sättet får säljaren lite mer tid att vänja sig på ett lägre pris utan att ni framstår som oseriösa. Får säljaren under tiden ni har lagt er låga bud inte högre bud, då blir det också av den anledning enklare att acceptera ert bud (ev. med liten höjning)
Men jag skulle inte komma med massor krav om dolda bud, eller begränsad giltighetstid. Bara säga som det är.
Tack för ett genomtänkt och informativt svar, och tack för att du tagit dig tid!harry73 skrev:
Under förutsättningen att det är huset som länkades tidigare till i tråden, ligger husets utgångspris i linje med priset för 2 andra mindre hus som såldes nyligen.
I detta fall handlar det om 4 fastigheter (4:27 - 4:30). Det borde egentligen dra upp priset, men längs östra fastighetsgränsen går en bäck och strandskydd råder enligt mäklarannonsen.
Kortfattad betyder man att man inte kan utöka sin tomtmark och att man inte kan bygga på de 3 andra mindre tomter. Eventuellt kan man inte ens bygga stall för att göra om fastigheten till hästgård.
Och last but not least, säljs huset med friskrivningsklausul.
[bild]
Jag tror inte att det var en budgivning förra gången men om det fanns spekulanter, var de inte längre intresserade efter att de upptäckte att de inte kunde förverkliga sina planer.
I mina ögon har man då utmärkt förhandlingsutrymme.
Kom inte alltför snabbt med ett bud, men ta kontakt med mäklaren och berätta att ni är intresserade, men att ni behöver ta kontakt med kommunen och länsstyrelsen för att ta reda på vad ni får göra med fastigheterna. Ta bra tid på er men håll kontakt med mäklaren, men va inte för snabbt med ett bud.
Alternativt kan ni säga att ni lämnar ett lågt bud nu för att visa ert intresse, men att ni behöver reda ut en del detaljer innan ni eventuellt kan höja budet.
På det sättet får säljaren lite mer tid att vänja sig på ett lägre pris utan att ni framstår som oseriösa. Får säljaren under tiden ni har lagt er låga bud inte högre bud, då blir det också av den anledning enklare att acceptera ert bud (ev. med liten höjning)
Men jag skulle inte komma med massor krav om dolda bud, eller begränsad giltighetstid. Bara säga som det är.
Alla klausuler och innebörden av dem har vi funderat på och kommer forska vidare kring. Dock är de inga ”deal breakers ” om man säger så, utan vi är mest inne på att renovera upp det befintliga lilla huset.
Just det du beskrev, alltså kontakta mäklaren och låtit henne veta att vi är intresserad och att hon gärna får ta kontakt med oss, har jag gjort. Förhoppningsvis hör hon av sig. Tänker känna in och se vad hon/säljarna säger och få tar vi det från det.
Det lät inte heller att det var deal-breakers för er, men det kan vara bra att använda dom för att övertyga säljarna att huset är sämre än likvärdiga hus, så även om ni inte vill sälja av en av de fastigheter som tomt, är det något som drar ner värdet.Ellue skrev:
Samma sak med stallbyggnad. den får säkert inte uppföras bredvid ån och kanske inte alls. Det minskar värdet. Och ge säljarna framförallt tid att acceptera att värdet är mindre än de trodde.
Ursäkta för lite OT men jag tycker det är tveksamt att hänga ut äldre personer så här. Det finns kriminella som riktar in sig på äldre efter bostadsförsäljningar och den här tråden innehåller information som gör det lätt att identifiera ägaren. (Tex det som hände i Vallentuna nyligen).
kan vi inte ta lite kollektivt ansvar om detta? Det här är trots allt inte Flashback.
kan vi inte ta lite kollektivt ansvar om detta? Det här är trots allt inte Flashback.
Nu förstår jag inte vad du syftar på.E erimos skrev:Ursäkta för lite OT men jag tycker det är tveksamt att hänga ut äldre personer så här. Det finns kriminella som riktar in sig på äldre efter bostadsförsäljningar och den här tråden innehåller information som gör det lätt att identifiera ägaren. (Tex det som hände i Vallentuna nyligen).
kan vi inte ta lite kollektivt ansvar om detta? Det här är trots allt inte Flashback.
Det finns många hus på hemnet och det är lätt för de som vill att leta reda på fastighetsägare inkl ålder eller hela personnumret för den delen. Det som nämns här i tråden är inte så speciellt att buset har något att vinna på att hämta infon här istället på hemnet/booli/lantmäteriet.
Så du får gärna förklara hur vi äventyrar säkerheten av några gamla människor, för jag har absolut ingen aning.
Ta direktkontakt med ägarna?
Berätta att det är er livsdröm, och att ni vill göra en okomplicerad och ärlig affär där ni bjuder begärt pris och i och med det stänger dörren för att efteråt komma med "gnäll" eller hävda dolda fel. Och att ni öppet går in i affären med full förståelse för alla renoveringsbehov, med målet att återställa gården till sin forna glans på ett varsamt sätt.
Man måste förstå att det förmodligen är ett livsverk som dom tvingas lämna pga åldern och att vi som är födda för typ 60 till 90 år sedan har värderingar som skiljer sig lite från den "hungriga flock" som idag jagar bostäder över landet.
Inte för att det är någon tröst men vi lyckades med exakt detta för snart 20 år sedan, då tävlade vi mot hästfolk med väldigt tjocka plånböcker men med fel attityd så säljaren blev tvär.
Berätta att det är er livsdröm, och att ni vill göra en okomplicerad och ärlig affär där ni bjuder begärt pris och i och med det stänger dörren för att efteråt komma med "gnäll" eller hävda dolda fel. Och att ni öppet går in i affären med full förståelse för alla renoveringsbehov, med målet att återställa gården till sin forna glans på ett varsamt sätt.
Man måste förstå att det förmodligen är ett livsverk som dom tvingas lämna pga åldern och att vi som är födda för typ 60 till 90 år sedan har värderingar som skiljer sig lite från den "hungriga flock" som idag jagar bostäder över landet.
Inte för att det är någon tröst men vi lyckades med exakt detta för snart 20 år sedan, då tävlade vi mot hästfolk med väldigt tjocka plånböcker men med fel attityd så säljaren blev tvär.
1 Huset har varit ute till försäljning tidigare
2 Huset plockas bort
3 Huset kommer ut igen.
Här skulle jag tro att säljare-mäklare diskuterat och tänkt till angående utgångspriset när den första försöket inte lyckades. Där man gjort ett medvetet aktivt val med det utgångspris man valt. Att i det här skedet lägga ett FÖRHANDSBUD UNDER utgångspris riskerar nog att att irritera/frustrera säljarna och den KÄNSLAN kopplas då till er som spekulanter. Säljarna har ju tydligen även valt/måste vänta så de är kanske inte så desperata.Åtminstone inte så desperata att de inte kan vänta tills den planerade visningen genomförs.
Hade jag varit säljare hade jag i det här läget definitivt INTE sålt till ett lågt förhandsbud. Jag hade däremot instinktivt känt mig lite irriterad/frustrerad på er som lade ett lågt förhandsbud innan visningen. Och därför hade jag avvaktat tills den planerade visningen genomförts. Däremot hade jag mycket väl kunna tänka mig att acceptera ett förhandsbud till strax över utgångspris i det här skedet.
Tänk också på att tidningar mm hela tiden just nu skriver om ökande priser, het marknad, vårkänslor osv. Det är den "psykologin" ni har emot er, särskilt om ni i det skedet dessutom lägger ett förhandsbud under utgångspris. Där det vanligast IDAG definitivt är att man lägger ett sockrat förhandsbud för att kunna säkra en affär innan visning. Så risken är att ni med ett lågt förhandsbud försämrar era möjligheter att senare vinna i en budgivning.
Personligen hade jag istället haft is i magen. Gått på visningen och SEN avvaktat ett par dagar om någon budgivning kommer igång och DÅ lagt ert bud under utgångspris. Då blir ni istället "psykologiskt" sett de som ändå är beredd att köpa och vill ha huset. Och "marknaden" verkar ju ändå överens om att utgångspriset var för högt. (=ingen annan lagt något bud)
2 Huset plockas bort
3 Huset kommer ut igen.
Här skulle jag tro att säljare-mäklare diskuterat och tänkt till angående utgångspriset när den första försöket inte lyckades. Där man gjort ett medvetet aktivt val med det utgångspris man valt. Att i det här skedet lägga ett FÖRHANDSBUD UNDER utgångspris riskerar nog att att irritera/frustrera säljarna och den KÄNSLAN kopplas då till er som spekulanter. Säljarna har ju tydligen även valt/måste vänta så de är kanske inte så desperata.Åtminstone inte så desperata att de inte kan vänta tills den planerade visningen genomförs.
Hade jag varit säljare hade jag i det här läget definitivt INTE sålt till ett lågt förhandsbud. Jag hade däremot instinktivt känt mig lite irriterad/frustrerad på er som lade ett lågt förhandsbud innan visningen. Och därför hade jag avvaktat tills den planerade visningen genomförts. Däremot hade jag mycket väl kunna tänka mig att acceptera ett förhandsbud till strax över utgångspris i det här skedet.
Tänk också på att tidningar mm hela tiden just nu skriver om ökande priser, het marknad, vårkänslor osv. Det är den "psykologin" ni har emot er, särskilt om ni i det skedet dessutom lägger ett förhandsbud under utgångspris. Där det vanligast IDAG definitivt är att man lägger ett sockrat förhandsbud för att kunna säkra en affär innan visning. Så risken är att ni med ett lågt förhandsbud försämrar era möjligheter att senare vinna i en budgivning.
Personligen hade jag istället haft is i magen. Gått på visningen och SEN avvaktat ett par dagar om någon budgivning kommer igång och DÅ lagt ert bud under utgångspris. Då blir ni istället "psykologiskt" sett de som ändå är beredd att köpa och vill ha huset. Och "marknaden" verkar ju ändå överens om att utgångspriset var för högt. (=ingen annan lagt något bud)
Ok jag kanske tog i en smula. Tycker dock att det är skillnad på att servera informationen och att den är lätt att komma åt för den som söker.harry73 skrev:
Nu förstår jag inte vad du syftar på.
Det finns många hus på hemnet och det är lätt för de som vill att leta reda på fastighetsägare inkl ålder eller hela personnumret för den delen. Det som nämns här i tråden är inte så speciellt att buset har något att vinna på att hämta infon här istället på hemnet/booli/lantmäteriet.
Så du får gärna förklara hur vi äventyrar säkerheten av några gamla människor, för jag har absolut ingen aning.
TS tänkte kanske inte på hur lätt det är att identifiera huset och ägarna med den information som delades men det är ju värt att påpeka risken även om nån tycker att det är onödigt.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg