Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Finns det mäklare som tar en fast provition?
Ja.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så då gäller inte hederskulturen längre. Det är bara när köparen försöker göra en bra affär, som det blir skamfullt och ohederligt. Struntprat! Att lägga ett lägre bud, än det mäklaren anser skall vara "utgångsbudet" kan omöjligt vara fel och blir säljaren stött över det, är det bra att veta så tidigt som möjligt som pot. köpare. Snarstuckna pösmunkar till säljare med en övertro på sitt hus värde, är nog väldigt svåra att göra affärer med som "anthill" själv beskrev.

Staffan

P.s.
Finns det mäklare som tar en fast provition?
Fast om någon ringer in nån vecka innan visning med 295 tusen mindre än utgångspriset känns lite väl mycket. Om man inte vet vad det är för ägare ska man nog vara försiktig.

Har själv lagt skambud på ett hus jag efter fundering inte var helt hundra på och det var mycket att göra men mäklaren ville ju fan inte ge sig. Så jag la väl ett bud på drygt 250 under begärt pris på 900. Jag var inte välkommen =) Men det gjorde inget.

Hade någon lagt 295 tusen under mitt ugångspris nån vecka innan visning, ja då hade den personen troligtvis inte fått huset alls om det finns fler intresserade.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har inte varit med om en mäklare som inte har en fast del.
 
Staffans2000
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja.
Det var tusan. Då försvinner mycket av motivationen till att försöka pressa upp slutpriset. Kanske var det så när jag visade intresse före annonseringen och mäklaren sänkt priset direkt med nästan tio procent?

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Stugrenoverare och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Rkarlsson skrev:
Hade någon lagt 295 tusen under mitt ugångspris nån vecka innan visning, ja då hade den personen troligtvis inte fått huset alls om det finns fler intresserade.
Förvånande att folk låter sina primitiva känslor styra över förnuftet vid sådana här viktiga tillfällen, när fåfängan kan kosta mer än en hel årslön!

Staffan
 
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Förvånande att folk låter sina primitiva känslor styra över förnuftet vid sådana här viktiga tillfällen, när fåfängan kan kosta mer än en hel årslön!

Staffan
Men vad tjänar ett skambud innan visning om det kommer fler intressenter? Som budgivare bör man vara försiktig och om man lägger ett bud på 295 tusen under utgångspris utan att veta om det finns andra intressenter, speciellt om man tänker sätta krav på att det gäller fram till visning.

Vet flertal säljare som ratat vinnande bud för att de inte känns rätt med vinnaren. Mitt hus jag köpte bla. Säljaren ville inte ha med en företagare att göra som skulle hyra ut =)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ellue Ellue skrev:
Nu har huset som vi letat efter dykt upp på Hemnet igen!
I somras/höstas var vi på visning men blev lite skrämda över husets skick. Så vi gick vidare från det till avdrag visningar och tänkte just inte så mycket på det. Nu är huset tillbaka på Hemnet (blev alltså inte sålt) och nu känner vi verkligen att vi vill ha det!


Utgångspriset är 2 195 000
Huset är litet (85 kvm) och slitet, + sidobyggnaderna är väldigt nedgångna. Dock är marken på ca 2 hektar, vilket såklart drar upp priset.

Huset har som sagt varit ute för försäljning tidigare i år, vet inte om det budades eller inte, eller varför det inte blev sålt.

Har kontaktat mäklaren via mejl, (pga. helg och vill inte vänta tills måndag ) med förfrågan om att diskutera förhandsbud med säljarna, som är ett par i övre 80-års åldern som redan flyttat ut.

Vad tror ni? Hur är våra chanser? Vi vill så gärna ha huset, men skulle samtidigt vilja lägga ett bud liiite under utgångspriset med tanke på hur mycket som behöver göras på det. Är det skamligt att fråga om de kan tänka sig ett förhandsbud på 1 900 000....?
I hopp om att de vill ha en snabb affär och eftersom de redan haft huset ute innan. Eller är det skambud... vill inte stöta mig med di äldre!
Förstår att det är jättesvårt för er att veta, men hör gärna historier om hur liknande affärer gått till, samt tar tacksamt emot alla tips!

Skickar gärna länken om nån är intresserad, vet inte om man får posta den i tråden.
Dom gånger jag sålt hus så har låga förhandsbud åkt direkt i papperskorgen och dom som lagt budet ligger mycket på minuskontot.

För att acceptera ett förhandsbud måste man som säljare ha något att vinna. Det kan vara ett sockrat bud, men även okrånglig snabb affär. Kolla med mäklaren om de säljarna kan acceptera utgångspriset och att ni låter säljarna bestämma villkor som tillträde mm. Signalera att ni är okrångliga.

Skulle ni bara komma med ett lågt förhandsbud till mig skulle ni troligtvis inte få köpa även om ni la det högsta budet senare...
 
  • Gilla
dinos och 5 till
  • Laddar…
Självklart lägger man inte ett lägre bud innan visning, om man nu inte är riktigt säker på att säljaren godtar det.
Lägg det efter första eller andra visningen.
Du kan lägga det även om någon tex lagt utgångsbudet då har du anmält ditt intresse.
 
  • Gilla
Ztepho
  • Laddar…
Staffans2000
A Autodidak1 skrev:
Dom gånger jag sålt hus så har låga förhandsbud åkt direkt i papperskorgen och dom som lagt budet ligger mycket på minuskontot.

För att acceptera ett förhandsbud måste man som säljare ha något att vinna. Det kan vara ett sockrat bud, men även okrånglig snabb affär. Kolla med mäklaren om de säljarna kan acceptera utgångspriset och att ni låter säljarna bestämma villkor som tillträde mm. Signalera att ni är okrångliga.

Skulle ni bara komma med ett lågt förhandsbud till mig skulle ni troligtvis inte få köpa även om ni la det högsta budet senare...
Eller också vet säljaren med sig att huset inte tål en regäl genomgång och chansar på att den ivriga köparen förjastar sig av ren glädje.

Återigen är jag väldigt förvånad att människor låter sina primitiva drifter styra deras ekonomi. Helt obegripligt faktiskt.

Staffan
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Priset på bostaden vid förra omgången är ju absolut bra att veta. Låg det ute högre eller lägre den gången? Är det något som förändrats i skick eller räknar man med att priserna gått upp?
om nu huset står tomt så kan man absolut lägga ett lägre bud med info om att man kan göra en snabb och smidig affär. Kan vara värt mycket att bara bli av med huset och slippa underhålla det i tre månader till.
Då huset är litet och tycks ligga lite avsides plus att det är i dåligt skick så är det säkerligen inte det mest intressanta huset på marknaden.

Prata med mäklaren och känn av läget är mitt råd.
 
  • Gilla
Wennberg82 och 3 till
  • Laddar…
P
Hela diskussionen står och faller på varför huset inte blev sålt.

- Budgivningen första gången stack iväg med många intressenter men vinnaren av någon anledning inte kunde fullfölja???

I ett sådant läge kommer köparen aldrig acceptera ett underbud då potentialen för högre pris är stor...


- Budgivningen förra gången uteblev men under köparens besiktning hittades felaktigheter för xxxxxx kr som köparen ville få ner priset med. Säljaren sa nej och köpet hävdes enligt kontraktsvillkor.



Så du måste ta reda på vad som verkligen hände istället för att tro att det är du som dikterar villkoren.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Ellue Ellue skrev:
Nu har huset som vi letat efter dykt upp på Hemnet igen!
I somras/höstas var vi på visning men blev lite skrämda över husets skick. Så vi gick vidare från det till avdrag visningar och tänkte just inte så mycket på det. Nu är huset tillbaka på Hemnet (blev alltså inte sålt) och nu känner vi verkligen att vi vill ha det!


Utgångspriset är 2 195 000
Huset är litet (85 kvm) och slitet, + sidobyggnaderna är väldigt nedgångna. Dock är marken på ca 2 hektar, vilket såklart drar upp priset.

Huset har som sagt varit ute för försäljning tidigare i år, vet inte om det budades eller inte, eller varför det inte blev sålt.

Har kontaktat mäklaren via mejl, (pga. helg och vill inte vänta tills måndag ) med förfrågan om att diskutera förhandsbud med säljarna, som är ett par i övre 80-års åldern som redan flyttat ut.

Vad tror ni? Hur är våra chanser? Vi vill så gärna ha huset, men skulle samtidigt vilja lägga ett bud liiite under utgångspriset med tanke på hur mycket som behöver göras på det. Är det skamligt att fråga om de kan tänka sig ett förhandsbud på 1 900 000....?
I hopp om att de vill ha en snabb affär och eftersom de redan haft huset ute innan. Eller är det skambud... vill inte stöta mig med di äldre!
Förstår att det är jättesvårt för er att veta, men hör gärna historier om hur liknande affärer gått till, samt tar tacksamt emot alla tips!

Skickar gärna länken om nån är intresserad, vet inte om man får posta den i tråden.
Ett förhandsbud där du erbjuder mindre än utgångspris, hur tänkte du nu?

Coronapandemin har dessutom gjort att priserna stigit extremt på sistone, samt att det nu är vårkänslor i luften. Du skulle nog köpt i höstas.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
När vi sålde vårat hus så va det 1 som la ett utgångsbud på 25% under utgångspris, detta gjorde oss aningen irriterade.
Sen va det bud mellan denna personen och en annan. Vi valde den aningen mindre pengen och sålde till den andra personen.

Är det samma utgångspris nu som det va tidigare?
 
  • Gilla
dinos och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt både lägenhet och hus av äldre personer /dödsbo ,när jag köpte huset så la jag utgångspriset men sockrade erbjudandet med att dom inte behövde slutstäda.

Jag lät dem även lämna kvar vad dom ville i hus och förråd ,ett sånt erbjudande kan vara värt mycket speciellt med ett äldre par som inte kommer ha plats för alla saker i nya boendet.
 
  • Gilla
dinos och 5 till
  • Laddar…
I denna situation hade jag nog testat lägga utgångspris med villkor skrivning innan visning samt att budet ska vara dolt och då såklart förhandsvisning för er och likt tidigare svar sockrat med att de inte behöver flyttstäda (det kostar er inte många tusen o ta in själv om man vill sen) samt att de kan lämna kvar det de inte vill ta med, om de varit ute utan få sålt kanske de är stressade , och flyger inte förslaget tror jag inte det gör någon skada för o få vara med på visning och ev budgivning, bud är inte bindande heller, enda faran är att även om man säger budet är dolt finns det inget som hindrar dem från att neka ert bud och sen slänga upp en budgivning pågår skylt (varit med om det, de slängde upp men redovisade inte bud iom då hade de behövt sätta "tilbakadraget" ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.